י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

טור אורח: "תעשייה של ניצול" האמנם?

בימים האחרונים התעורר דיון נרחב על גבוה השכר של נשים חרדיות שעובדות בהייטק. האם זהו ניצול? או שמא זהו השכר שהולם את ביצועיהן ותרומתן? • טורו של איציק צור, מנכ"ל תכנית 'פיתוחים' – מסלול מצויינות להייטק לגברים חרדים

איציק צור, מנכ"ל תכנית 'פיתוחים'. תמונה: איציק צור
איציק צור, מנכ"ל תכנית 'פיתוחים'. תמונה: איציק צור



בעשור הקודם העסקתי בחברה שבה עבדתי, נשים חרדיות בתפקיד בודקות תוכנה. זאת דרך פרויקט תלפיות שמנוהל ע"י חברת מטריקס שמספקת תעסוקה למאות נשים חרדיות במודיעין עילית ובריכוזים חרדים נוספים. מעבר להפרדה מגדרית, כשרות מזון ברמת מהדרין גבוהה ואינטרנט מסונן, העובדות במרכזים אלה נהנות מימי עבודה קצרים, מהתחשבות גבוהה בצרכי הבית והמשפחה ומחופשות נוספות בימים ששאר המשק עובד כמו ימי חול המועד ואחרים.

בהכללה גסה, וללא נימה ביקורתית, רוב העובדות החרדיות שהעסקתי באותו פרוייקט, חיפשו מקור פרנסה ולא לבנות קריירה. כתוצאה מגישה זו, הן עוברות מסלול הכשרה קצר ובסיסי ביותר, אינן עובדות באתר החברה, אינן מעורבות במטרות ואתגרי החברה, אינן תורמות ברעיונות לשיפור, ייעול המשימות והאתגרים בחברה.

בנוסף האחריות המלאה על משק הבית לא מאפשרת להן לעבוד בשעות שאחרי שעות העבודה הסדירות, כמו שמקובל בחברות הייטק רבות.

תעשיית הייטק, מתוקף היותה תעשיה גלובלית, עובדת עם מומחים מכל העולם, ללא הבדלי דת, צבע, גזע ומין. בנוסף, זו תעשייה תחרותית מאוד, והתגמול לעובדים הוא תוצאה של מקצועיות, ידע, מומחיות, כישורים וניסיון של העובד, ולא לחצים של וועדי עובדים חזקים. ואכן אופי העבודה בהייטק מאפשר קבלת שכר גבוה ותנאים נלווים מצוינים, אך הוא לא מתאים לכל אחד. מדובר בעבודה אינטנסיבית, דינמית, לעתים מסביב לשעון ומעבר לשעות העבודה המקובלות.

פיתוח קריירה מתגמלת של הייטקיסט, או הייטקיסטית דורש מעוף ויצירתיות, ייעול ושיפור מתמיד של ביצועים, לעבוד שעות נוספות בתקופות לחץ. אחרת, נפלטים מתעסוקה בהייטק או שמקבלים את המשימות הפשוטות עם רמת השכר הנמוכה.

ולכן, כאשר זיהינו עובדת בעלת DNA אחר, בעלת מוטיבציה וביצועים מצויינים, דרשנו להעלות לה את השכר בצורה משמעותית והתעקשנו שכל התוספת תגיע לאותה עובדת ולא תישחק ע"י החברה המתווכת.

כדי לפתור את איכות השכר, בראש ובראשונה יש להבין שכניסה לתעסוקה בהייטק מחייבת הכשרה מקצועית, ברמה הגבוהה ביותר, כמו למשל מסלולי ה-Bootcamp לתוכנה ומסלולי מקבילים דומים, ובשום אופן לא להסתפק בהכשרה בסיסית וברמה נמוכה. כמו כן קיימת עדיפות לתעסוקה בחברות עצמן, שם הנשים תוכלנה להשתלב בעשייה ובאתגרים של החברה והתגמול יהיה בהתאם. הארגונים הדואגים לבנות החרדיות צריכים להשקיע את מלוא מרצם למצוא פתרונות נאותים לבנות כדי שתוכלנו לעבוד בתוך מקומות העבודה ולשמור על מסגרת ועם זאת עדיין לשמור על אורח חייהן החרדי ללא פשרות וזאת במקום לצמצם את האופק התעסוקתי שלהן למרכזי תעסוקה הומוגנים.

ליצירת קשר עם מכללת פיתוחים מלאו את הטופס או התקשרו: 072-3713479

פיתוחים הייטק חרדים תעסוקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד