י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מכה לחלל תקשורת: הממשלה מעוניינת בלוויין של התעשייה האווירית

חלל תקשורת דיווחה כי קיבלה מכתב מ''גורמים ממשלתיים'', שבכוונתם להפעיל לוויין של תע"א • הדבר מטיל צל על גיוס אג"ח של חלל לצורך רכישת הלוויין הזר

מכה לחלל תקשורת: הממשלה מעוניינת בלוויין של התעשייה האווירית
התעשייה האווירית



הלחץ של התעשייה האווירית על הממשלה עבד. חלל תקשורת דיווחה הבוקר (ב') כי קיבלה מכתב מ"גורם ממשלתי", שעיקרו הודעה על כוונת "גורמים ממשלתיים לפעול למימוש לוויין בתע"א לנקודת שמים W°4 בהתאם לצרכיהם".

ההודעה, העלומה יחסית, מצביעה על כך שהממשלה מעוניינת בלוויין תוצרת ישראל, כלומר של תע"א, עבור שימושיה. זאת, כחודש לאחר בחירתה של חלל תקשורת ביצרנית האמריקאית לוראל כיצרנית הלוויין הבא שלה.

כך, היתה צפויה חלל תקשורת לאבד - לפחות עבור הלוויין עמוס 8 - את ממשלת ישראל כלקוחה. הממשלה מהווה לקוח עיקרי של חלל תקשורת, ובשנים האחרונות היתה אחראית על יותר מ-30% מהכנסותיה.

הדבר צפוי להעיב על גיוס האג"ח של חלל לצורך רכישת הלוויין. סביר כי מטרת המהלך היא דחיקת חלל תקשורת למו"מ חוזר עם תע"א, לצורך רכישת הלוויין העתידי שלה – במקום החברה האמריקאית. חלל העדיפה את חברת לוראל שהיתה אמורה לבנות עבורה את הלוויין בעלות של 112 מיליון דולר, על פני תע"א. לוראל בעלת יכולת בניית לוויינים באופן יעיל יותר - בשקלול מהירות הבנייה ומחירה.

רחוק מעיני הציבור, התנהל בשבועות האחרונים מאבק בין חלל תקשורת לתעשייה האווירית. תע"א היתה מעוניינת להיבחר ליצרנית הלוויין הבא של חלל, למרות חוסר היעילות היחסית שבו היא לוקה. החברה הפעילה לחץ על גורמים ממשלתיים כדי שאלו ידחקו בחלל לחזור בה מהחלטתה לבנות את הלוויין אצל יצרן אמריקאי, וכך להציל את תחום לווייני התקשורת בישראל. חלל מצדה הדגישה כי עליה לחשוב על טובת בעלי המניות ומחזיקי האג"ח שלה – ולכן עליה לפנות ליצרן האמריקאי היעיל, כפי שבחרה לפני כן בחברת בואינג לבניית עמוס 17 בתמורה לכ-160 מיליון דולר.

שני הצדדים, כמו גם ממשלת ישראל, מודעים כי לצורך בניית לוויין על ידי תע"א יש צורך בהתערבות כספית של המדינה ל"גישור" על הפערים בין ההצעות. עם זאת, בחלל הדגישו בעבר כי אין באפשרותם לחזור בהם מההסכם עם חברת לוראל.
התעשייה האווירית חלל תקשורת לוויין ישראלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד