ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024

מייסד וואטסאפ התפטר מפייסבוק בעקבות סכסוך על פרטיות

יאן קום, שמכר את וואטסאפ ב-19 מיליארד דולר לפייסבוק, התנגד לשיתוף נתונים בין וואטסאפ ופייסבוק ורצה לעזוב כבר לפני שנה

מייסד וואטסאפ יאן קום. צילום מסך youtube
מייסד וואטסאפ יאן קום. צילום מסך youtube



"הגיע הזמן לעבור הלאה... אני לוקח פסק זמן לעשות דברים מהנים מחוץ לטכנולוגיה, כמו לאסוף מכוניות פורשה עם קירור אוויר, לעבוד על המכוניות שלי ולשחק אולטימט פריזבי", כך כתב מייסד ומנכ"ל וואטסאפ, יאן קום, ובכך הכריז על התפטרותו מפייסבוק, לה מכר את החברה שהקים.

קום הסתכסך עם חברים אחרים בהנהלת פייסבוק, לפי דיווח של "וושינגטון פוסט", בנוגע למדיניות הגנת פרטיות המשתמשים והחלשת הצפנת המידע העובר באפליקציה שיצר. "אמשיך להיות חסיד של וואטסאפ – אבל מבחוץ", כתב קום בפוסט שלו. קום כיהן כחבר בדירקטוריון פייסבוק.

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, ואדריכל הרכישה של וואטסאפ לפני שלוש שנים וחצי, השיב לפוסט של קום בהערה: "יאן. אתגעגע לעבוד בצמוד אליך. אני אסיר תודה על כל מה שעשית לעזור לקשר את העולם, וכל מה שלימדת אותי, כולל הצפנה והיכולת לקחת כח ממערכות ריכוזיות ולהחזיר אותו לידי האנשים. הערכים האלה יהיו תמיד בליבה של וואטסאפ".

פייסבוק רכשה את וואטסאפ ב-2014 תמורת 19 מיליארד דולר – סכום שנחשב גבוה במיוחד עבור החברה שלא רשמה רווח עד אותה עת. לוואטסאפ יש 1.5 מיליארד משתמשים כיום. צוקרברג הבטיח לקום כי לא ידרוש מוואטסאפ לפרסם למשתמשים או יפגע בפרטיותם. אולם בחלוף הזמן דרשה פייסבוק מוואטסאפ לשנות את תנאי השימוש ולהעביר את מספרי הטלפון של המשתמשים לחברה האם, פייסבוק.

המטרה של החיבור בין המידע היתה לאפשר פרסום מותאם בפייסבוק לאנשים שיש להם גם משתמש בוואטסאפ. פייסבוק נקנסה ב-122 מיליון דולר על ידי האיחוד האירופי ב-2017 על הפרה זו של פרטיות המשתמשים.

קום התנגד למדיניות של פייסבוק עוד לפני שנחשפה פרשיית קיימברידג' אנליטיקה שבה מכרה פייסבוק לצד שלישי מידע על המשתמשים.לפי דיווח של טקראנץ' ביקש קום לעזוב כבר לפני שנה. שותפו להקמת החברה, בריאן אקטון, עזב את פייסבוק כבר בנובמבר, וצייץ את ההאשטאג #deletefacebook

קום, 42, גדל במשפחה יהודית בכפר ליד קייב. הוא עבר לארה"ב ב-1992 עם משפחתו כשהיה בן 16. ככל הידוע סבלה משפחתו מעוני והתקיימה מתלושי מזון לאחר שעברה לארה"ב.

ב-2007 עזב קום את יאהו יחד עם מהנדס תוכנה נוסף, בריאן אקטון. ב-2009 הקימו השניים את וואטסאפ, לאחר שאקטון, יליד מישיגן בן 42 המחזיק ב-20% מוואטסאפ, לא התקבל לעבודה בפייסבוק ובטוויטר
יאן קום פייסבוק וואטסאפ שיתוף נתונים פרטיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד