י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

האם 'מצוות' המדורות מכשירה עבירות כה רבות?

העגלות שנלקחות מהצרכניות, הרפסודות שנגנבות מאתרי הבנייה והתריסים החלונות והעמודים שניזוקים להם בעשן המדורות: האם המצווה להדליק מדורה בל"ג בעומר מתירה לילדינו לזלזל ברכוש הזולת? • המוזיקאי גלעד פוטולסקי בטור מעורר מחשבה

מדורת ל"ג בעומר. צילום אילוסטרציה: פלאש 90
מדורת ל"ג בעומר. צילום אילוסטרציה: פלאש 90



מדורות מדורות מדורות. למה בכלל מדליקים מדורות בל"ג בעומר? כל אחד שתשאל, יענה לך תשובה אחרת. אם תשאל חסיד או ליטאי, אם תשאל תושב בני ברק או תושב צפת, ואם תשאל רב זה או רב אחר. מסתבר שאלף פנים לתורה. אבל בשורה התחתונה , כולם מודים שזה מנהג שמקורו במקומות גדולים ונשגבים.

סתם במאמר מוסגר. מעניין, אם כך, למה עוזבים את העניין הגדול והחשוב הזה לטיפולם של ילדי השכונה, ולא יוצאים ה'גדולים' להדר במצווה זו, כשם שמהדרים בשאר המצוות והמנהגים.

אבל כאן נשאלת שאלה קשה, שאין עליה תשובה. בואו נצא מתוך נקודת הנחה שהמדורה היא 'מצווה', ואיסוף הקרשים היא 'מכשיר מצווה'. או במילים עממיות: הכנה למצווה. אני שואל, גם אם הקרשים גזולים זו מצווה? והאם גם כשמזיקים לרכוש המצווה, עדיין היא נשארת בהידורה?

מבדיקה שערכתי, מסתבר שאף אחד לא מזיק או גוזל במתכוון. זה ברוב המקרים נובע מחוסר ידע, משולב בחוסר אחריות, שנובע מזה שכל ההתעסקות בנושא נתונה בלעדית לילדים.

כיוון שכך, חשבתי שאולי כדאי להעיר את תשומת לב המבוגרים שבינינו לכמה עובדות חשובות, ואולי בזכות זה נזכה שלפחות בשנה הבאה, נתקן את מה שהשנה כבר מאוחר מידי לתקן.

עובדה ראשונה: מדורה בקרבת עמודי תאורה גורמת נזק, ואני לא מדבר בכלל על הסכנות שבזה. הנזקים, בסופו של דבר, בדרך כלל מתוקנים, ולא על חשבוננו. זה נשמע הוגן? לי לא.

עובדה שנייה: תריסים, חלונות, עצים וכל שאר הדברים שניזוקים מהמדורות שמתקיימות בקרבת בתים. שגם זו גזלה חמורה, ואין לניזקים אפילו את מי לתבוע. זה תקין? לי נראה שלא.

עובדה שלישית: משטחי העץ, רפסודה בלשון הילדים, הנגנבים מאתרי בנייה - עולים לקבלן כסף. זה לא מיוצר מעצמו, ישנן נגריות שמכינות אותם לצורך הובלת בלוקים וכיוצא בזה. וכך זה עובד: כשהקבלן מזמין משטח בלוקים, הוא משלם בנפרד על משטחי העץ. כאשר הוא מזמין הזמנה חוזרת, מזכים אותו על המשטחים המוחזרים.

את הפועלים הגויים שבאתר הבניה - זה ממש לא מעניין, הכסף הזה לא יוצא מכיסם. אבל אותנו זה צריך לעניין מאד. זה גזל גמור, נקודה.

מחיר כל משטח כזה, נא סביב השלושים וחמישה שקלים, על פי הצעת מחיר סיטונאית שברשותי. הילדים שלנו שורפים עשרות כאלה בכל מדורה, והגזל עולה עם העשן השמימה. זה מצב תקין?

אגב, הבנתי מיצרן מהשטחים בשיחה שהייתה לי עמו, שזו ממש מכת מדינה, ובכל הארץ בתקופה הזאת קבלנים מפסידים אלפי שקלים בגלל גנבת משטחים למדורת ל"ג בעומר.

ועוד עניין קטן: עגלות הסופר. חשבתם פעם כמה עולה עגלה כזאת? אז עשיתי עבורכם את הבירור: מחיר עגלה נע בין שלוש מאות חמישים לארבע מאות שקלים.

העגלות מסתובבות ברחבי השכונה בשימוש הובלת העצים והקרשים למדורות, שזה גם לא מצב תקין. אבל החמור מזה, שהילדים מתעללים בעגלות הללו ורובן לעולם לא חוזרות לחנויות.

אז אני שוב שואל. המדורות האלה, מצווה או עבירה? אני לא חושב שהמטרה מקדשת את האמצעים.

הטור נכתב במטרה אחת ויחידה: להעיר את עינינו בעובדות, אולי בזכות זה נזכה שמהשנה הבאה נוכל להיות קצת יותר מתחשבים וקצת פחות מזיקים. ונזכה שעם העשן העולה השמיימה - יעלו רק זכויות.

ל"ג שמח לכולם
מדורות לג בעומר נזקים גזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד