י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

בשורה לדיירים בבתים משותפים: בקרוב אפשר יהיה "להתנתק" מחברת המעליות

במרבית המעליות החדשות לא ניתן להחליף נותן שירות אחד באחר - מה שמאפשר למתקין המעלית לגבות מחיר גבוה עבור התחזוקה ושירות התיקונים. תקנות חדשות, שגובשו ברשות להגנת הצרכן, אמורות לשנות את המצב

אילוסטרציה. צילום: קובי גדעון, פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: קובי גדעון, פלאש 90



תקנות חדשות בחוק הגנת הצרכן שמות סוף להתקשרות הבלעדית עם חברות המעליות לאחר התקנת המעלית. זאת בניגוד למצב הקיים עד כה, שבו מרבית הדיירים שבבניין מגוריהם הותקנה מעלית נאלצו להמשיך לרכוש שירות למעלית מהחברה שהתקינה אותה. התקנות יכנסו לתוקף בעוד כחודשיים.

תחום המעליות היה תחת בדיקה של הרשות להגבלים עסקיים, ובנובמבר 2017 היא אף פירסמה דו"ח בנושא "התחרות במתן שירותי תחזוקה ותיקון שוטפים למעליות". הרשות ביצעה בדיקה בעקבות תלונות רבות על הקשיים שוועדי בתים נתקלים בהם, בניסיון לעבור מהחברה שהתקינה את המעלית לכל חברת שירות אחרת. הבדיקה התמקדה בשירות למעליות חדשות המיובאות לישראל כערכה (להבדיל ממעליות ישנות יותר, שהורכבו בישראל).

הדו"ח כלל המלצות שהתמקדו בפתיחת התחרות בתחום. דו"ח זה היה שינוי כיוון לעומת מהלך אכיפה אחר שהרשות שקלה בעבר: הכרזה על 6 חברות בתחום כמונופולים, תוך מתן הוראות ספציפיות לכל חברה, במטרה לפתוח את השוק לתחרות. החברות שנשקל אז להכריז עליהן כמונופולים היו ישראליפט (שירותים ותעשיות), שינדלר נחושתן מעליות, אלקטרה, אינטר-אפ מעליות, כפיר מעליות וטיסנקרופ מעליות ישראל.

התקנות החדשות, שנועדו לעצור את הבלעדיות בתחום, גובשו ברשות להגנת הצרכן, בעקבות הנחייה של שר הכלכלה ותעשייה, אלי כהן. התקנות שמות סוף ל"שבי" בידי חברות המעליות הנותנות שירות ואחריות בבלעדיות למעליות שהתקינו, ומפסיקות את ההתקשרות הבלעדית עם חברות המעליות לאחר התקנת המעלית.

על פי דו"ח של הרשות להתחדשות עירונית ומשרד השיכון (ינואר 2018) עלות התחזוקה השנתית של מעליות בבניין ישן של עד 6 קומות מסתכמת בכ-14.5 אלף שקל, ובבניין חדש בן 16 קומות – כ-70 אלף שקל.

ברשות להגנת הצרכן מסבירים כי במרבית המעליות החדשות לא ניתן להחליף נותן שירות אחד באחר. הדבר מאפשר למתקין המעלית לגבות מחיר גבוה עבור התחזוקה ושירות התיקונים. אחת ממטרות התקנות היא להקל על כניסת מתחרים לשוק התחזוקה השוטפת, באופן של חיוב המתקין לספק חלקי חילוף לנציגות הבניין, בכל זמן שהוא מספק שירות למעלית דומה, ואף אם נציגות הבניין כבר אינה לקוחה שלו, וכן ללא אפליה במחיר ובמועד האספקה בינם לבין לקוחותיו.

התקנות החדשות קובעות בין היתר כי על המתקין מעלית לתקן כל קלקול במשך שנה (שנת האחריות), לרבות אספקת חלקי חילוף מקוריים וחדשים ושירותי תחזוקה שוטפים ללא תמורה. לאחר תקופת האחריות, כשנותני שירות למעלית שאינם המתקין יכולים להיכנס לשוק, מתקין המעלית יספק לנותן השירות מטעם נציגות הבניין כל חלק חילוף (לרבות חומרה ותוכנה) וכן ציוד אחר הנדרש לשם מתן שירות למעלית.

כמו כן, התקנה אוסרת על מתקין מעלית לקבוע תנאים שונים לאספקת חלקי חילוף, לרבות בעניין המחיר וזמן האספקה על בסיס זהות הלקוח וזהות נותן השירות למעלית. נקבעה חובת תיעוד של כל שירות שסופק על יד מתקין מעלית,שיועמד לנציגות הבניין על פי דרישה וללא תשלום, ולמשך 7 שנים לפחות.

השר אלי כהן הסביר כי "התקנות החדשות יאפשרו לצרכנים את חופש הבחירה בין ספקי השירות לאחזקת מעליות, ישחררו את אותם מכבלי הבלעדיות, ששימשו כאמצעי לגביית תשלומים מופרזים מהלקוחות, ויסייעו לנותני שירותים חדשים, בעיקר לספקים קטנים ובינוניים, להיכנס לשוק ולשבור את הריכוזיות".

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: "אין לקבל את המצב הקיים, שלפיו אחריות החברה המתקינה מעלית הנה לשנה אחת, אולם שירות התחזוקה הניתן על ידן חינם מוגבל לחצי שנה. זה חריג לכל מודל של אחריות ושירות לאחר מכירה. הדבר חמור במיוחד על רקע הכשל בשוק, שלפיו הצרכן שבוי בידי חברות המעליות שנים לאחר התקנת המעלית בבניין מגוריהם. נתקלנו במקרים רבים שבהם חברות אלה אינן מאפשרות לטכנאים קטנים להתחרות בהן במתן שירותי התחזוקה".

על פי מכון התקנים, "ישנן 32 חברות בעלות תו תקן להתקנת מעליות ומעלונים. השוק מורכב מחברות קטנות, בינוניות וגדולות. החברות הקטנות והבינוניות מתקינות ונותנות שירותים בעיקר עבור מעליות יחסית קטנות ופשוטות יותר, בעוד שהחברות הגדולות יודעות לתת פתרונות גם לדרישות מורכבות יותר. עבור המעליות המורכבות יותר, התחרות בשוק כמעט ולא קיימת, מכיוון שתחזוקת מעליות אלו דורשת ידע והסמכה שאין באפשרות החברות הקטנות והבינוניות בענף להשיג עבור כל סוג מעלית והפתרון הספציפי שניתן באתר. השחקנים הגדולים בשוק הישראלי הם שחקנים שמשווקים או נמצאים בבעלות ארבעת השחקנים הגדולים בשוק העולמי. אלקטרה מעליות משווקת את OTIS בבלעדיות, ישראליפט שנרכשה על ידי KONE ,טיסנקרופ מעליות הנציג הישראלי של חברת THYSSENKRUPP ושינדלר נחושתן שבבעלות Schindler העולמית".
מעלית דיירים בתים משותפים מתקין מעליות הרשות להגנת הצרכן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד