י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

עסקת ענק: פרוטרום הישראלית נמכרת ב-7 מיליארד דולר

מניית פרוטרום מזנקת בפתיחת המסחר בבורסה. IFF, החברה הרוכשת, היא יצרנית גלובלית של תמציות טעם וריח - ומעסיקה יותר מ-7,000 עובדים בכ-160 מדינות. מנכ"ל פרוטרום אורי יהודאי אמר ל-TheMarker לפני כשבוע: "אנחנו במקום הטוב בעולם"

אילוסטרציה. צילום: pixabay
אילוסטרציה. צילום: pixabay



עסקת ענק: חברת פרוטרום הישראלית נמכרת ל-IFF תמורת 7.1 מיליארד דולר. על פי הודעת פרוטרום, "IFF, החברה הרוכשת, שהוקמה לפני 129 שנים, היא יצרנית גלובלית מובילה של תמציות טעם וריח, המעסיקה יותר מ-7,000 עובדים ולה כ-3,000 לקוחות ביותר מ- 160 מדינות. מחזור המכירות של החברה הרוכשת בשנת 2017 עמד על כ- 4.3 מיליארד דולר". פרוטרום היא יצרנית תמציות טעם וריח לתעשיית המזון.

עוד נמסר מפרוטרום "כי תמורת המיזוג משקפת לחברה שווי של כ-6.4 מיליארד דולר ארה"ב, בדילול מלא, ושווי פעילות (כולל אומדן החוב נטו של החברה) המוערך בכ-7.1 מיליארד דולר ארה"ב".

פרוטרום , שהחלה את דרכה בבורסה ב-1996 בשווי של 13 מיליון דולר, נסחרת כיום בשווי של כ-22 מיליארד שקל — עלייה של כ-45,000% בעוד מדד ת"א 35 עלה באותה תקופה ב–590%.

השליטה בפרוטרום (35.9%), יצרנית תמציות הטעם והריח הששית בגודלה בעולם, נמצאת בידיו של המיליארדר האמריקאי ג'ון פרבר בן ה–93, כך שב–22 השנים האחרונות גדל שווי אחזקתו ב–2.15 מיליארד דולר. באחרונה הופנו לפורטרום הצעות רכישה מחברות מתחרות וחברות אחרות בתחום הסחורות. ההצעות הופנו אליה על רקע עסקת ענק, שבמסגרתה נרכשה חברת נטורקס (Naturex) הצרפתית בידי גיוואודן (Givaudan) השווייצית, החברה הגדולה בעולם בתחום תמציות הטעם והריח, לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

הענף נשלט על ידי חברות גדולות, שמחזור המכירות שלהן הוא 3 מיליארד דולר ומעלה; שמונה חברות עם מחזור מכירות של 1.0–1.5 מיליארד דולר; ו–800 חברות שמחזור המכירות שלהן נע בין מיליונים בודדים לעשרות מיליוני דולרים.

על פי תנאי הסכם המכירה ל-IFF, אשר אושר פה אחד על ידי הדירקטוריונים של שתי החברות, בעלי מניות פרוטרום יקבלו בתמורה לכל מניית פרוטרום 71.19 דולר במזומן ו-0.249 מניות של IFF, על פי מחיר ממוצע משוקלל של מניית IFF לתקופה בת 10 ימי מסחר שקדמו ליום ה-4 במאי 2018 (כולל) המהווה ערך כולל של 106.25 דולר למניה, המשקף שווי של 386 שקל למניית פרוטרום.

מנכ"ל פרוטרום, אורי יהודאי: "אנחנו במקום הכי טוב בעולם"

"אנחנו נמצאים כיום, ואני מאמין בזה באמונה שלמה, במקום הכי טוב בעולם", אמר באחרונה בראיון ל-TheMrker אורי יהודאי, מנכ"ל פרוטרום. 70% מהלקוחות שלנו הם יצרניות מזון קטנות ובינוניות, שצומחות בקצב מהיר משמעותית מחברות המזון הרב־לאומיות. הייצור עבור מותגים פרטיים מתקרב ל–30% מהמחזור שלנו. 75% מהמוצרים שלנו הם מוצרים טבעיים, שצומחים מהר יותר ממוצרים שאינם טבעיים.

"התפישה שלנו היא שצריך לתת פתרון כולל, שהוא חשוב הרבה יותר ללקוחות הקטנים והבינוניים מאשר ללקוחות הגדולים. ביצענו מהלך של אינטגרציה אנכית. התחלנו לייצר את חומרי הגלם שלנו מגידולים בעלי תכולה גבוהה של חומרים פעילים, שזה אחד הדברים הכי מרגשים שעשינו בשנים האחרונות, ושהיינו צריכים לעשות לפני עשר שנים".

יהודאי הוסיף: "לדעתי, תימשך בענף מגמת הקונסולידציה בענף. 800 החברות הקטנות הן צנרת הרכישות העתידית שלנו. מחזור המכירות של 90% מהחברות הקטנות נע בין מיליוני דולרים לעשרות מיליוני דולרים, וקשה להן לעבור את הרף הזה ולצמוח. אני חושב שיהיה עוד מיזוג אחד או שניים בין הגדולים — בין ארבעת הגדולים או בין אחת מארבע החברות הגדולות לאחת משמונה חברות השורה השנייה.

"אני מעריך שיהיו שניים־שלושה חיבורים בשלוש־ארבע השנים הקרובות, כי קצב הצמיחה האורגני של חברות גדולות נמוך בהשוואה אלינו, והמודל העסקי שלהן הוא מורכב מאוד כעת, לדעתי. החברות האלה מבינות שהן הלכו בכיוון הלא נכון, בעיקר בגלל המוצרים והלקוחות, בעוד פרוטרום בידלה את עצמה. לכן, יהיו כמה חיבורים בין החברות הגדולות, והרבה חברות קטנות־בינוניות יירכשו וייעלמו".
ברקזיט פרוטרום עסקת ענק תמציות טעם וריח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד