י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

רשות ניירות ערך בארה"ב תקבע היום אם המטבע הדיגיטלי אתר הוא נייר ערך

אם הרגולטורים יחליטו כי מטבע ה-ETH הוא נייר ערך עלולה לגרום לירידה חדה בערך המטבע מכיוון שבורסות קריפטו רבות יפסיקו לסחור בו, כדי לא להיות חשופות לקנסות מצד רשות ניירות ערך • שווי השוק של האתריום הוא 71 מיליארד דולר

  • כ"ב אייר התשע"ח
מטבעות דיגיטליים. צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90
מטבעות דיגיטליים. צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90



רשות ניירות ערך בארה"ב (SEC) והרשות למסחר עתידי בסחורות (CFEC) ידונו היום האם להכיר במטבע הדיגיטלי אתר נייר ערך. אתר (ETH) הוא המטבע של רשת האתריום שידועה בעיקר כפלטפורמה לייצור חוזים חכמים. שווי השוק של אתריום, השני בגודלו בשוק המטבעות הדיגיטליים אחרי ביטקוין, הוא 71 מיליארד דולר, לפי נתוני אתר קוינ-מרקט-קאפ.

לי "וול סטריט ג'ורנל" שתי הרשויות יבחנו את האם המטבע הדיגיטלי עומד בהגדרות נייר ערך כפי שהוגדר בחוק ניירות ערך משנת 1933. אחד האירועים שבהם יתרכזו הרשויות הוא המכירה המוקדמת של מטבעות אתר למשקיעים ב-2014. אתריום גייסה במכירה זו 31 אלף מטבעות ביטקוין, ששווים אז היה כ-18 מיליון דולר – היום שווים הוא כ-300 מיליון דולר.

הרגולטורים יבחנו האם המכירה המוקדמת יכולה להיחשב כמכירת ניירות ערך, בגלל שהמשקיעים קרוב לוודאי רכשו את האתר מתוך הנחה שערכו יעלה בעתיד. כלומר, במכירה המוקדמת גלומה הבטחה לרווח עתידי של החברה. במקרה כזה, קרן אתריום היתה צריכה לרשום את המטבע ETH כנייר ערך לפני המכירה המוקדמת.

בשנת 1946 דן בית המשפט העליון בארה"ב בעניין 'SEC v. W.J. Howey Co. ביהמ"ש העליון הגדיר אז בהחלטתו את המונח "חוזה השקעה" ככל עסקה במסגרתה: (1) אדם משקיע כסף; (2) במיזם שיתופי;(3) מתוך הובלה לציפייה לרווחים; (4) אשר יופקו אך ורק ממאמצים של אחרים. קביעה זו קבעה את מבחן Howey, לפי השקעה שעומדת בקריטריונים אלו היא נייר ערך

במקרה Howey דובר על מכירת שורה של 48 עצי הדר כאשר עיבוד האדמה, קטיף הפירות ושיווקם הופקדו בידי גורם הקשור במוכר העצים. בית המשפט קבע במקרה זה כי אכן מדובר במכירת ניירות ערך.

מבחן Howey הוא הבסיס לספקולציות רבות לגבי הרגולציה של מגזר המטבעות הדיגיטליים ונושא ה-ICO (הנפקות מטבעות דיגיטליים) בפרט.

אחד ממייסדי אתריום, ג'ימס לובין, אמר בעבר כי אין חשש שהאתריום יוכר כנייר ערך. "בילינו זמן רב עם עורכי דין בארה"ב ובמדינות אחרות ואנו בטוחים כי המטבע הדיגיטלי אינו נייר ערך. הוא מעולם לא היה נייר ערך ורגולטורים רבים מבינים זאת", אמר לובין בשבוע שעבר.

אחת הטענות נגד ההכרה ב-ETH כנייר ערך היא ש"יצירת" מטבע חדש דורשת פעילות של כורים ברשת הבלוקצ'יין של איתריום – כלומר הכורים שמאשרים עסקות (טרנסאקציות) ברשת הבלוקצ'יין מקבלים בתמורה לעבודתם מטבעות ETH חדשים. לובין טוען כי העובדה שגורמים רבים מעורבים בתהליך של יצירת ערך שוללת את סיווגו של המטבע הדיגיטלי כנייר ערך.

בנוסף, קרן אתריום מתנגדת לטענות שהעלה בשבוע שעבר גארי גנסלר, לשעבר יו"ר ה-CFEC, שאמר כי יש לראות באתריום ובריפל כמניות לא רשומות – מניות שלא נרשמו ברשות ניירות ערך ולא הגישו תשקיף לפני מכירתם. ראש קרן אתריום, איה מיגוצ'י, אמרה בתגובה כי לארגון אין שום השפעה על ערך המטבע, אספקת המטבע וכי הקרן מחזיקה ב-1% מכלל מלאי מטבעות ה-ETH, סכום נמוך ממשקיעים אחרים.

במקרה והרשויות בארה"ב יחליטו כי האתר הוא אכן נייר ערך, הדבר עשוי להשפיע על מחירו של המטבע ועל המסחר בו. בורסות קריפטו עשויות להפסיק את המסחר במטבע מכיוון ברגע שהוא נחשב לנייר ערך עליהן לציית לחוקי רשות הניירות האמריקאים, ועשויות להיות חשופות לקנסות של הממשל.
מטבע דיגיטלי רשות ניירות ערך ניירות ערך ביטקוין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד