י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

קליפות הביצים שיביאו לכם שידוך • יומן מסע

יאיר שרקי הצטרף לועידת רבני אירופה במסעם לקהילות בעולם, וחזר עם רשמים מתוניסיה • שמות של רווקים על קליפות ביצים מתחת לארון הקודש, התקיעה בשופר מידי ערב שבת והמצבה של רבי חי טייב "לא מת"

קליפות הביצים שיביאו לכם שידוך • יומן מסע
יאיר שרקי



כתב 'החדשות' לענייני חרדים, יאיר שרקי, ביקר בימים האחרונים בתוניס, מדינה שפעם חיו בה 100,000 יהודים, והיום נותרו בה רק 1,500. את הביקור ערך שרקי במסגרת משלחת של ועידת רבני אירופה, אשר הגיעו לתוניס כחלק מסבבי ביקורים בקהילות יהודיות בעולם.

שרקי חלק עם גולשיו את הרשמים שלו מהביקור בשרשור ציוצים בחשבון הטוויטר שלו, כשהוא שם דגש למורשת יהדות תוניסיה העתיקה, הכתב לא פסח גם על האוכל התוניסאי.

"את הימים האחרונים עשיתי בתוניסיה בביקור מרתק עם ׳ועידת רבני אירופה׳. ביקשו ממני לא לכתוב עד לאחר הביקור אז התאפקתי לא לצייץ, אבל עכשיו מוזמנים לסיור קצר".

שרקי התייחס ליחסים הלא דיפלומטיים בין תוניס לישראל וכתב "‏בכניסה למדינה אספו את הדרכונים הישראלים ונתנו לנו נייר במקומם, כדי שחלילה לא יוחתם הדרכון הישראלי בחותמת התוניסאית".

בהמשך הסביר שרקי לעשרות אלפי עוקביו על סגולה לשידוך שלא מוכרת לנו הישראלים: "לתוניס הגענו יום אחרי הילולת ל"ג בעומר בבית הכנסת אל גריבה שבג׳רבה. האירוע הכי חשוב והמוני כאן בלוח השנה. המסורת המקומית מספרת שבבית הכנסת יש אבן שהובאה מבית המקדש הראשון והיא במערה הקטנה שמתחת ארון הקודש. אחד המנהגים כאן הוא לכתוב שמות של רווקים על קליפות ביצים ולהניח שם".

כולנו מכירים את דברי הגמרא על החמין שהיה נשאר חם בתקופת התנאים כשכל המשפחות היו מביאים את הסיר למקום אחד, ויחד היו מטמינים את החמין בתנור גדול, וביום שבת אחרי התפילה כולם היו באים לקחת את הסירים הביתה, מסתבר שבטוניס שומרים על המסורת הזאת עד עצם היום הזה.

"‏בג׳רבה חיים כיום 1,200 יהודים (ועוד 300 פזורים בשאר רחבי המדינה) וזו אחת הקהילות היהודיות הכי עתיקות בעולם. השתמרו כאן הרבה מנהגים ישנים. את החלות לשבת עדיין אופים כל בני הקהילה בתנור אחד, בו מוטמנים גם סירי החמין של כל המשפחות, עד אחרי התפילה בשבת בבוקר" הסביר שרקי.

"‏ואם כבר אוכל, אז ברחוב אפשר להשיג את כל העוגיות התוניסאית וכמובן הרבה דוכנים של בריק". צייץ הכתב.

אחד הדברים העתיקים הנוספים שנשתמרו בקרב היהודים שנשארו בטוניס, היא התקיעה בשופר לבשר את כניסת השבת. ‏שרקי מתאר את המנהג העתיק: "בכניסת השבת עולה הרב הראשי של תוניסיה רבי חיים ביתאן לגג הבית שלו ותוקע בשופר כדי שבני הקהילה יפסקו ממלאכה. חמישים שנה ברציפות הוא עושה את זה, ולא רוצה להפסיק את המסורת גם ב-2018 כשלכולם יש שעון ולוח שנה".

ואיך אפשר בלי "השלום הספרדי".

"‏על הקירות בתלמוד תורה בג׳רבה מעניין לראות בין התמונות של חכמי תוניס גם את התמונה של הרב עובדיה יוסף (לפעמים אפילו מתוך כרזות בחירות של ש״ס!) שנמצאת בכל כיתה וגם בכל בית שנכנסתי אליו. ״השלום הספרדי״ זה כאן, קובע שרקי.

"‏ואי אפשר בלי מילה על עין הרע ומזל. בכל מקום ובכל כניסה לבית יש דגים וחמסות. כשיש חתן או כלה במשפחה יש ציור מיוחד ליד הדלת".

לגבי בית הכנסת הגדול והמפואר הוא מתאר, "‏אחד הרגעים המרגשים היה בית הכנסת הגדול שבתוניס הבירה. זכרונות של סבתא מעבר מפואר, אבל ההווה כמעט ולא קיים. מתקיים שם מניין מצומצם מידי יום אבל ההיכל הגדול לא בשימוש".

שרקי גם סגר מעגל: "בבית העלמין היהודי קבורים גדולי רבני תוניס. אחד השמות המעניינים הוא רבי חי טייב ״לא מת״. חיפשתי גם את הקברים של הסבתא והסבתא של סבתא שלי שקבורים שם. קשה לדעת בבירור כי הכיתובים לא ברורים אבל כנראה שמצאתי. עשינו אשכבה וקדיש לכבודם".
הביקור של משלחת של 'ועידת רבני אירופה' ורבנים מישראל וראשי ארגונים יהודיים בסופ"ש בתוניסיה, יצא לדרך לאחר שהם הוזמנו על ידי ממשלת תוניסיה כדי לחזק את הקהילה היהודית ורבה של תוניסיה הגאון רבי חיים ביתאן ואת שיתוף הפעולה בין יהודים ומוסלמים במלחמה נגד הטרור האיסלאמי הקיצוני והאנטישמיות החוקתית באירופה.

הרבנים זכו לקבלת פנים ולאירוח מלכותי ע"י משרד התיירות התוניסאי. משטרת תוניסיה וכוחות הביטחון אבטחו את המשלחת.

"המוסלמים - הם הפרטנרים שלנו למלחמה בטרור האסלאמי בקיצוניות המוסלמית ובאנטישמיות החוקתית באירופה ואנו נלחמים יחד נגד החקיקה האנטי דתית באירופה". כך אמר נשיא 'ועידת רבני אירופה' ורבה של מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט בנאום שנשא בפני מאות מוסלמים בכינוס שערך המופתי הראשי של תוניסיה עותמן באטיח' למשלחת רבנים מאירופה וישראל במסגרת סימפוזיון בינלאומי שקיים להתמודדות עם הקיצוניות והטרור באי ג'רבה שבתוניסיה.

המסע המצולם של שרקי



































רבני קהילות באירופה בתוניס







יאיר שרקי תוניס מסע סגולה שידוכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד