ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

"הכסף התערבב": ההסבר המקורי של ג'נרל טרייד לקריסה

בית המשפט הורה על פירוק זמני של החברות שמפעילות את ג'נרל טרייד • עו"ד מההגנה: "העסקים התנהלו בסדר במשך כמה שנים טובות, עד לאוגוסט 2017 - אז התחיל מבול של משיכת כספים ולא הצליחו להחזיר לכולם.. היתה שגיאה בהשקעת כספים, הרחבת העסקים"

עצור בבית המשפט. צילום אילוסטרציה: פלאש 90
עצור בבית המשפט. צילום אילוסטרציה: פלאש 90



אחרי שהעלימו מיליוני שקלים של מאות סוחרים, התייצבו הבוקר (א') בבית המשפט דוד רוז (או בשמו המלא רוזנצוויג) ושגיא קדם, הבעלים של חברת ג'נרל טרייד שקרסה בנסיבות שעדיין לא התבהרו. לדיון הגיעו עשרות סוחרים שאיבדו יחד מיליוני שקלים. רוז וקדם הגיעו מלווים בעורכי דינם דן סלע וניר ספיר לדיון דחוף שהתקיים בפני שופט הפירוקים איתן אורנשטיין, שהתקשה להסתיר את תמיהתו בנוגע לשאלה: היכן הכסף? אולם השאלה הזו נותרה ללא מענה.

עו"ד סלע תלה את הקריסה ב"טעויות עסקיות" שנעשו. "לשאלת בית המשפט היכן הכסף, אני יכול לומר שהקבוצה הזו כוללת שתי חברות ישראליות. המסחר התנהל בבורסה בניו יורק וכדי להתנהל שם הוקמה חברה בשם ג'נרל טרייד אין גלובל לימיטד שנרשמה בבליז, ולחברה הזו יש רישיון לסחור בבורסות בניו יורק. החברה הזו ניהלה חשבון בבנק ברקליס בלונדון", הסביר סלע בבית המשפט.

"מה שקרה בגדול הוא שכספים שהיו בחברות הישראליות עברו לחשבון בברקליס ושם נעשו מספר טעויות עסקיות משיקולים לא נכונים. ערבוביה בין הכספים של הלקוחות לרווחים של החברות, השתמשו בחלק מהכספים כדי לממן את הפעילות של החברות" הוסיף. לדבריו, העסקים התנהלו בסדר במשך כמה שנים טובות, עד לאוגוסט 2017 אז אנשים התחילו למשוך כספים. "התחיל מבול של משיכת כספים ולא הצליחו להחזיר לכולם. למיטב ידיעתי, לא נמשכו כאן כספים באופן אישי, לא נגנבו כספים ולא נלקח שום כסף על ידי מי מבעלי המניות לשימוש אישי כלשהו, היתה שגיאה בהשקעת כספים, הרחבת העסקים".

בסיום הדיון הורה אורנשטיין על פירוק זמני של החברות ג'י.טי גלובל ישראל וג'י טי מרקטינג שמפעילות את גלובל טרייד. אורנשטיין מינה את עו"ד עדי פיגל למפרק זמני והסמיך אותו לחקור את כל הגורמים הרלוונטיים "קיימת דחיפות בהתחקות לאלתר אחר הפעילות שנעשתה, איתור כספים וככל וישנם הן בארץ והן בחו"ל, איתור זכויות של החברות או זכויות של בעלי השליטה ועל מנת למזער נזקים ולהשיא את קופת הנשיה במידת האפשר" פסק. בנוסף הטיל אורנשטיין צו איסור דיספוזיציה (שינוי בעלות) על כל נכסיהם של רוז וקדם.

הדיון היום התקיים בעקבות בקשת פירוק דחופה שהגישו מספר סוחרים שהפסידו את כספם. "בקשה זו מוגשת בבהילות רבה, נוכח קריסתן הכלכלית של החברות, המשמשות כברוקר למסחר מניות בארה"ב" נכתב בבקשה שהוגשה באמצעות עוה"ד אוהד הראל ודפנה גבע. מהבקשה עולה כי גם במקרה הזה, בדיוק כמו במקרה של שורט טרייד, אלפי סוחרים השקיעו כספים שמגיעים לסכומים של מיליוני שקלים.

עוד נכתב כי חלק מעובדי החברות פנו לסוחרים והודיעו להם כי החברות הפסיקו את פעילותן וכי כלל העובדים פוטרו. "ככל הנראה המדובר במאות (אם לא אלפי) לקוחות אשר השקיעו בחברות ממיטב כספם וחסכונותיהם, תוך הצגת מצגי שווא כי מדובר בחברות ותיקות אשר הוקמו בשנת 2009 וכיום הינן בין הברוקרים המובילים בוול סטריט". נכתב בבקשה. הסוחרים שהגישו את הבקשה מציינים כי גם הם כמו יתר לקוחות החברה, ניסו ליצור קשר עם החברה, אך אין מענה במשרדי החברה. כמו כן, נודע להם כי משרדי החברה הושחתו וכלל הציוד והמחשוב הרוס לחלוטין.

באתר האינטרנט של החברה, מתגאה ג'נרל טרייד בכך שהיא מהברוקרים המובילים למסחר בוול סטריט. "מראשית דרכה מקפידה החברה על הצבת הסוחר במרכז, מתן יחס אישי ותמיכה לכל לקוח בהתאם למאפייניו... לקוחות ג'נרל טרייד זכאים לעמלות הזולות ביותר למסחר בוול סטריט ולשירותי הדרכה וליווי אישיים. מרגע הצטרפותו של הלקוח לחברה, מספקת לו ג'נרל טרייד מעטפת בטחון מקיפה לכספו תוך שמירה על סביבת מסחר הוגנת ושקופה. באפשרותו להפקיד את כספו בארץ או בחו"ל, בשקלים או במט"ח, בהתאם לצרכיו ולהעדפותיו".
ג'נרל טרייד בית המשפט פירוק זמני דוד רוזנצוויג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד