י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ליצמן ליועמ"ש: עזור לנו להפסיק לשווק את ג'ול, קיים חשש לבריאות הציבור

הסיגריה האלקטרונית המכילה רמות ניקוטין גבוהות ואסורה למכירה באירופה הפכה ללהיט בקרב תלמידים בארה"ב, והחלה להימכר בישראל. כיום לא חלה על המוצר כל רגולציה ולא מוטל עליו מס

ליצמן / מנדלבליט. צילומים: פלאש 90
ליצמן / מנדלבליט. צילומים: פלאש 90



משרד הבריאות התעורר: סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, שיגר היום (ד') מכתב למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז ניזרי, ובו ביקש ממנו לסייע למשרד הבריאות "למציאת פתרון דחוף ומיידי" להפסקת השיווק של הסיגריה האלקטרונית החדשה ג'ול (JUUL) בישראל.

ליצמן נימק את דבריו וטען כי זאת "בדומה לאיסור הקיים על שיווקו באירופה בשל רמת הניקוטין הגבוהה, ולמצער, הטלת מגבלות על שיווקו ובכלל זה איסור מכירה לקטינים. קיים חשש ממשי לבריאות הציבור כי עד לסיום הליכי החקיקה (שמתנהלים בימים אלה בכנסת - ר.ל.ג) המוצר יחדור לשוק וייגרם נזק חמור לבריאות הציבור ולבריאות קטינים בפרט".

ג'ול הוא סיגריה אלקטרונית דמויית דיסק און־קי המכילה רמות גבוהות ביותר של ניקוטין וכבשה בתוך זמן קצר את שוק הסיגריות האלטקרוניות בארצות הברית עם נתח שוק של יותר מחצי מהשוק שמגלגל שם 2 מיליארד דולר בשנה. הסיגריה החלה להיות משווקת בישראל באחרונה, והיא נמכרת בכ-30 נקודות מכירה ברחבי הארץ, כשנכון להיום לא חלה עליה כל רגולציה, מיסוי או הגבלת גיל.

מדובר במוצר ממכר בצורה יוצאת דופן: ריכוז הניקוטין בו דומה לסיגריות רגילות וגבוה בהרבה מסיגריות אלקטרוניות אחרות: במחסנית אחת של ג'ול יש כמות ניקוטין המקבילה לחפיסת סיגריות רגילות. ריכוז הניקוטין בג'ול שווה ערך לכ-59 מ"ג ניקוטין למיליליטר, בעוד שהריכוז הנפוץ בסיגריות אלקטרוניות כיום הוא 30-6 מ"ג למיליליטר, והגבול העליון שנקבע בדירקטיבה האירופית הוא 20 מ"ג ניקוטין למיליליטר. לפיכך, לא ניתן למכור אותו באירופה.

בארה"ב נהפך הג'ול למעין מכת מדינה, לאור כמות בני הנוער והצעירים שכבר התמכרו אליו. הם מדווחים על שימוש בג'ול בפעולות יומיומיות כמו הכנת שיעורי בית, משחק במחשב, צפייה בטלוויזיה ועוד, ועל קושי להפסיק לצרוך את המוצר.

ליצמן מציין כי משרד הבריאות תומך בהחלת הוראות חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק, שמקודמת בימים אלה בכנסת גם על סיגריות אלטקרוניות, "ואולם, בתקופת הביניים ועד לסיום הדיונים ואישור החוק בכנסת, אין כל רגולציה על שיווק המוצר בישראל, ובכלל זה איסור מכירת המוצר לקטינים. קיים חשש ממשי לבריאות הציבור כי עד לסיום הליכי החקיקה כאמור, המוצר יחדור לשוק וייגרם נזק חמור לבריאות הציבור ולבריאות קטינים בפרט".
סיגריות אלקטורוניות יעקב ליצמן משרד הבריאות סיכון אביחי מנדלבליט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד