י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ב.ד.ה. החסיד שהיה משותפי סודו של בגין

בנתניה הלך לעולמו הבוקר הרה"ח ר' שמואל שמעלקא אשכנזי ז"ל, מי שכיהן כרב בית מדרש בקווינס, ובשנים האחרונות התגורר בנתניה כילד בן 9-10 השתתף במבצע העברת קברים לאחר השואה לאחר עלותו ארצה, היה משותפי סודו של רה"מ מנחם בגין ז"ל

רבי שמואל שמעלקא אשכנזי זצ"ל. צילום: משה גולדשטיין
רבי שמואל שמעלקא אשכנזי זצ"ל. צילום: משה גולדשטיין



ברוך דיין האמת: הבוקר (ראשון) נפטר הרה"ח רבי שמואל שמעלקא אשכנזי זצ"ל, רב בית המדרש 'תפארת שמואל' בקווינס ומזקני וחשובי חסידי גור ובשנים האחרונות היה מתושבי קרית צאנז בנתניה והוא בן 86 בפטירתו.

המנוח זצ"ל נולד בשנת תרצ"ב ביאסי שברומניה, לאביו הגאון רבי יחיאל אשכנזי זצ"ל, אשר כיהן כרבה האחרון של העיר הגדולה יאסי בתקופה שלפני השואה ולאחר מכן כרב ביהמ"ד דקהל יאס בניו יורק עד להסתלקותו בכ"ה טבת תש"נ ונטמן בקרית יואל מונרו.

מכריו מספרים ל'בחדרי חרדים', כי המנוח זצ"ל היה דמות ססגונית במיוחד שהיה ממקורבי ה'בית ישראל' מגור זצ"ל והיה משותפי הסוד של ראש הממשלה המנוח מנחם בגין בימי מחתרות האצ"ל והלח"י.

לפני חודשיים קיים עמו הרה"ג אברהם יעקב סלמון רב קהל שטפנשט, שיחה שפורסמה במסגרת מחקרו על חכמי יהדות רומניה בגליון 'באר בשדה'.

הייתי ילד בן 9-10 כשהגרמנים ימ"ש גזרו להעביר את בית הקברות [העתיק משכונת טאטאראש לשכונת פאקוראר הקיים כיום], זה היה בקיץ [כי הרי בחורף אי אפשר בכלל לחפור], בביה"ח היו קבורים גם רבני משפחת טויבש משפחת אימי ע"ה שהיו דור רביעי ברבנות יאס, והם היו קבורים באוהל מיוחד, האהל היה יפה ומפואר מקושט מבחוץ באבנים יפות עד כדי כך שהגרמנים חמדו אותם לעצמם. הוא סיפר לרב סלמון.

הוא המשיך ותיאר את ימי חורפו; "אני כילד בן 9-10 השתתפתי במבצע העברת הקברים, שכן כל בורות הקבורה היו עמוקים מאוד, ולכן לא יכל אדם מבוגר להוציא את העצמות, ולא היה אפשר לבקש מהגרמנים סולם, לכן הורידו אותי עם חבל להוציא את העצמות. זו היתה עבודה קשה ומזעזעת היהודים עבדו קשה וחפרו, כל יהודי היה צריך להעביר 4-5 קברים ביום. ולא הצליחו לעשות זאת, ולצערנו חלק מהקברים נשארו שם [ככה"נ שאז בתקופתו נשארו קברים כי כיום אין קברים בכל שטח בית העלמין העתיק הזה], ולפחות פעלו והשיגו שאת קברי הרבנים והחשובים יעבירו. ואכן את רוב העצמות שהוצאו מהקברים הרגילים קברו יחד בקבר אחים, אולם את הרבנים כמו זקני קברו כל אחד בנפרד, וכאמור, אני בעצמי עם עוד כמה יהודים שאבא הכיר עבדנו בקבורתם".

"אבי נולד בבעלזא, הרבי הק' ר' אהרן מבעלזא היה הסנדק שלו, עוד בחיי אביו המהרי"ד, כשאביו האדמו"ר המהרי"ד כיבד אותו בסנדקאות". סיפר בגאווה.

"אבי עלה לארץ ישראל, והתגורר בירושלים, היה רב בשכונת בית ישראל, והיה ראש ישיבה בישיבת סאטמאר, בשנים הראשונות לשהותו בארץ ישראל בגלל שמוצאו היה מפולין, הממשלה הפולנית נתנה לו כסף, שהרי יצאנו מיאס בלי פרוטה, וכשהפסיק המימון מהמשלה הפולנית, אבי חיפש פרנסה, ואז משום שאבי היה נואם בחסד ות"ח גדול, הרבי מסאטמאר לקח אותו לאמריקה לישיבת סאטמאר. מעניין לציין שאבי נקרא ג"כ יואל כמו הרבי מסאטמאר כי הם היו קרובי משפחה, ונקראו על שם אותו הסבא רבי יואל אשכנזי".

"כשהיינו בבוקרשט, וחיפשנו דרכים לעזוב את רומניה ולעלות לארה"ק והנה דודנו אח של אמא שלי, שהיה חבר של מר מנחם בגין (מי שלימים היה ראה"מ) והוא סידר לנו 'מסמכים' שנוכל לעלות לארץ ישראל". כך המנוח זצ"ל.

היה חבר מועצת הנשיאות העולמית של איחוד מוסדות גור, לפני חמש שנים שיכל את בנו יחידו הנגיד הרבני הרה"ח רבי מנחם מנדל אשכנזי ז"ל ממונסי, שנפטר לאחר מחלה קצרה, כשהוא בן 58 בפטירתו.

הלוויתו נערכה הבוקר (ראשון) מקרית צאנז בנתניה, ובשעה 11:45 היא יצאה מרחבת בית המדרש הגדול גור ברח' פלדמן דרך בית הלוויות שמגר, לחלקת החסידים בהר המנוחות, שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
רבי שמעלקא אשכנזי הלוויה ברוך דיין האמת חסידות גור קווינס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד