י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

אחרי 5 שנים: חרדית תקבל מעל חצי מיליון שקלים

צעירה חרדית שנפגעה על ידי מעסיקה - גם הוא חרדי תושב בני ברק, כיום בשנות ה-40 לחייו, תקבל את הפיצוי הגבוה הזה לאחר פסק של בית משפט המעסיק ניסה לטעון כי הקשר ביניהם היה מתוך רצון הדדי, אך טענותיו נידחו הסיפור המלא

אילוסטרציה. צילום: Zack Wajsgras/Flash90
אילוסטרציה. צילום: Zack Wajsgras/Flash90 צילום: Zack Wajsgras/Flash90



חמש שנים לאחר שהגישה תביעת פיצויים נגד המעסיק שלה, צעירה חרדית תקבל 660 אלף ש"ח מהמעסיק שלה - תושב בני ברק. כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

מדובר בתביעה אזרחית שהגישה צעירה חרדית בת 28, לבית משפט השלום בתל אביב. בעת שהייתה כבת 19 הגיעה ללמוד במכללה בבני ברק ובעקבות המצב הכלכלי הירוד של בני משפחתה עבדה במשך כחצי שנה בחנות בעיר.

לדברי הצעירה, במהלך תקופה עבודתה, המעסיק שלה הטריד וביצע בה מעשים חמורים ואסורים. לעיתים אף ביצע בפניה מעשים חמורים. לאחר שסיפרה זאת לחברתה, היא עודדה אותה וזו הגישה תלונה במשטרה. בעל העסק, בן 45 היום, חרדי תושב בני ברק, טען כי היה זה קשר הדדי וברצון, אך בתום החקירה הוגש נגדו כתב אישום חמור.

במהלך ימי החנוכה בתשע"ג, הודה התוקף והורשע במסגרת הסדר טיעון בריבוי עבירות של הטרדה. הסעיפים החמורים שהיו בכתבה האישום המקורי, הוסרו. במסגרת ההסדר, נגזרו עליו 8 חודשי מאסר על תנאי, קנס בסך 2,500 ש"ח ופיצוי בסך 10,000 ש"ח.

בתביעה שהגישה בחודש ניסן תשע"ג לבית המשפט, עתרה לקבל פיצוי סטטוטורי ללא הוכחת נזק. מדובר בתיק שהתנהל בבית המשפט במשך שנים ארוכות, והמחלוקת המרכזית בשאלת האחריות, הייתה האם המעשים האסורים נעשו תוך ניצול מרות כטענתה, או במסגרת קשר הדדי כטענתו.

לדבריה, היא עזבה לאחר חצי שנה, כאשר לא היה ביכולתה להמשיך ולסבול. בחלק מטענותיה סיפרה כי הוא איים לפטרה אם לא תישאר איתו בחנות לאחר שעות העבודה ל'שעות נוספות' כהגדרתו, אז ביצע בה את זממו, לטענתה.

לשאלה מדוע בחרה להמשיך ולעבוד תחתיו במשך כחצי שנה למרות המעשים, היא נימקה זאת בתלות כלכלית; רצונה להוכיח להוריה שהיא מצליחה לעבוד והסיפוק העצמי שלה; ותקוותה כל יום מחדש שהוא לא יגיע לחנות. בנוסף הסבירה כי ריחמה עליו בהיותו נשוי ואב לילדים. היא הסכימה שזה הזוי, אך לדבריה "זה כמו תסמונת סטוקהולם, שבן אדם מרחם על מישהו שעשה לו דבר רע".

התובעת העידה כי שיתפה את הוריה במקרה החמור רק כעבור שנתיים. תחילה, כך לדבריה, פסלו אותה מפני שהיא "טמאה". בהמשך, פסלו אותה בגלל שנישאה לא', שלא למד בישיבה והם לא הכירו בשידוך. עוד סיפרה, כי הוריה ראו בה "סחורה פגומה" והתנגדו לנישואים בשל מוצאו התימני.

לעומת זאת, הנתבע, הצהיר כי התובעת פועלת מתוך נקמנות. לדבריו הקשר שנוצר ביניהם היה "רצון משותף וכבוד הדדי". היא שיתפה אותו בדברים אישיים ומצבה המשפחתי שהיה לעיתים מורכב, קשריה החברתיים והתייעצויות. לדבריו המעשים היו "בהסכמה מלאה, הדדית וגלוייה, תוך פעלתנות ומעורבות הדדית, ללא צל צלה של הסתייגות מצד התובעת".

באשר לטענה כי איים עליה בפיטורין באם לא תסכים לקשר, טען באמצעות פרקליטו עו"ד ארז מלמד, כי מעולם לא איים לפטר אותה ונהג בה בהגינות ובכבוד. לדבריו, זמן קצר לפני עזיבתה ביקשה ממנו לסייע לה במימון שכר לימוד, אז חש שהקשר ביניהם החל לקבל גוונים של ניסיונות להוציא ממנו כסף בכל דרך - ומשהודיע לה כי לא יוכל לסייע לה, היא עזבה את העבודה תוך כמה ימים.

השופטת יעל הניג קבעה כי עדות הנתבע אינה מרשימה כדי לבסס את גרסתו על הקשר ההדדי. "מהנסיבות עצמן מזדקרים אלמנטים של ניצול, בכל המישורים - פערי כוח כלכליים, חברתיים, הפרש גילאים" ועוד. השופטת אמרה כי "הסכמת" התובעת, "אינה אלא השלמה בשל חוסר אפשרותה להתנגד לו נוכח כוחו ומרותו".

"תובעת צעירה מבית חרדי. חשיפת הפרשה בפני זרים לא הייתה נוחה לה בלשון המעטה" אמרה השופטת. "הסבירות שהמציאה תלונה כוזבת והייתה נכונה לחוות את השלכותיה העתידיות של החשיפה, רק כדי לנקום בנתבע שלא נעתר לדרישותיה הכספיות, נמוכה ביותר אם בכלל" קבעה.

לעניין הפיצוי הכספי, טענה התובעת באמצעות עו"ד רוני אלוני-סדובניק כי השתייכותה למגזר החרדי מעצימה את פגיעתה: הוריה ניתקו עמה קשר, היא נאלצה להתפשר על נישואים עם גרוש ואב לארבעה שאינו בן החסידות שלה, ומכל הסיבות האלה - נודתה ממשפחתה. כתוצאה מהתנהגות הנתבע, כך השופטת, היא סובלת מ'פצע פעור'. יחד עם זאת ציינה כי הנתבע אינו אחראי למלוא הנזק, שכן חלקו נגרם כתוצאה מתגובת משפחתה, שגם אם פעלה לפי ערכיה ואמונתה, הייתה יכולה לפעול אחרת. מאידך, "יש להביא בחשבון שהתנהלות זו אינה זרה לנתבע, לאור השתייכותו לאותו מגזר, והיה עליו לצפות שהתנהגותו תגביר את נזקה".

סוף דבר, לאחר למעלה מחמש שנים מאז הגשת התביעה, השופטת יעל הניג קבעה כי על הנתבע לשלם לנתבעת פיצויים בסך למעלה מ-666 אלף ש"ח. פיצוי לנפגעת העבירה - 540 אלף ש"ח, שכר טרחת עו"ד בסך 126,360 ש"ח.

עו"ד רוני אלוני-סדובניק, שייצגה את הנתבעת אמרה ל'בחדרי חרדים', כי "בית המשפט נתן בפסק דין זה משקל מיוחד לחומרת הנזק הנגרם לנפגעת בת הציבור החרדי בידי פוגע שאף הוא מציבור זה ובוודאי ידע והיה עליו לצפות את הנזק הגדול לשמה הטוב של הנערה, הפגיעה בעתידה, בשידוכה ובמשפחתה ומעמד אחיה ואחיותיה בקהילה".

"במקרה זה הפוגע ידע ידוע היטב כמה חמורה תהיה ההשפעה של מעשיו הנלוזים על צעירה שכל מבוקשה לסייע בפרנסת משפחתה מרובת הילדים" הוסיפה. "בשנים האחרונות אנו מוצפות בפניות של בנים ובנות מהמגזר החרדי שחוו פגיעה אנושה מצד מבוגרים שנצלו אותם" אומרת עו"ד אלוני-סדובניק. "חשוב לדעת כי אחוז הפגיעות בציבור החרדי דומה לחלקו באוכלוסיה הכללית, אך מה שהיה בעבר מושתק בחדרי חדרים - עובר תהליך התפתחות והנטיה לתבוע צדק - הולכת וגוברת".

עו"ד ארז מלמד, פרקליטו של הנתבע, מונה לפני כחודשיים וחצי לשופט בית המשפט שלום במחוז מרכז.
תביעה פיצויים מעסיק פגיעה חרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד