י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

אפידורל בלידה: האם זו הדרך היחידה?

התפתחות התרופות לשיכוך כאבים גרמה למהפכה של ממש עבור היולדות • פרופ' אלכס יוסקוביץ’ מסביר שכעת אפשר ללדת עם הרבה פחות כאב וללא סיכונים משמעותיים

אפידורל בלידה: האם זו הדרך היחידה?
דוברות שערי צדק





כשחוה אכלה מעץ הדעת נאמר לה "בעצב תלדי בנים", הבטחה שמומשה במלואה. גם היום נותרה הלידה חוויה כואבת אבל הרבה פחות, הודות להתפתחות השימוש במשככי כאבים. במקביל לשימוש באמצעים המתקדמים, יכולות היולדות בשערי צדק לבחור בשיטות "טבעיות" לשיכוך כאב, חלקן מוצעות בלעדית בשערי צדק, למי שאינה מעוניינת או מנועה מסיבה בריאות להיעזר באפידורל.

"כ-55 אחוז מהנשים שיולדות ב'שערי צדק' עושות זאת באמצעות אפידורל", אומר פרופ' אלכסנדר יוסקוביץ’, מנהל היחידה להרדמת נשים ויולדות בסיכון גבוה . "מדי יום אנחנו מבצעים בין 20 ל-25 הרדמות אפידורליות. מדובר בהליך שנמשך כרבע שעה ולאחריו משגיחים על המדדים ומצב האישה, כדי לוודא שהכל בסדר".

לאחר קיבוע הצנתר יכולה היולדת לשלוט בעצמה במתן החומר משכך הכאב באמצעות שלט. "למעשה, מהרגע שבו האישה מחוברת למכשיר המזליף חומר הרדמה לחלל האפידורלי, היא שולטת בהוספת החומר. היא יכולה לווסת את מתן משכך הכאב לאורך הלידה לפי רצונה. עם זאת, חשוב לציין שהמכשיר מתוכנת כך שאין חריגה מכמות החומר המותרת".

בלי כאב וללא סיכון משמעותי יולדות רבות חוששות מאלחוש אפידורל. עיקר החשש הוא כי זריקה אל הגב עלולה להפריע למהלך הלידה ואף לפגוע בהמשך בבריאות ובתפקוד האישה. לדברי פרופ' יוסקוביץ’ מדובר בחשש מיותר. התרופות ושיטות ההרדמה כיום בטוחות מאוד לשימוש ואין סיבה לדאגה. "אנחנו נותנים חומר מדולל ביותר שלא פוגע בתנועה ולא מרדים את הרגליים. השגנו את המטרה באמצעות תערובת של חומרים מסוגים שונים אשר מפיגים את תחושת הכאב אך לא גורמים לשיתוק של פלג הגוף התחתון, מה שמאפשר לאישה להרגיש מתי יש ציר ומתי צריך ללחוץ ובעצם לחוות את הלידה ולא להיות מותשת מכאב ומטושטשת מסמים וגז צחוק. בנוסף, תערובת החומרים והמינון הנמוך מונעים תופעה של עצירת שתן וירידות בדופק ובלחץ הדם.

גם החשש המושמע מעת לעת כי שימוש באפידורל עלול לגרום לדחיית הלידה ואף להוביל ללידה קיסרית או מכשירנית לא נכון לגבי השיטות בהן אנחנו משתמשים. בכל הליך רפואי קיים סיכון, אבל כיום הטכניקה והחומרים השתפרו מאוד והסיכון נמוך מאוד".

רוב הנשים יכולות לקבל אפידורל, למעט נשים הסובלות מבעיות בגב המלוות בנזקים נוירולוגיים או שעברו ניתוחי גב, הפרעות בתפקודי קרישה, זיהום מפושט או זיהום באזור החדרת המחט או נשים שמקבלות חומר לדילול הדם: " גם לנשים אלו יש לנו פתרונות, כמו משכך כאבים דרך הווריד בשילוב גז צחוק, היפנוזה ומלחים להרחה שיעילים בעיקר בחלק הראשון של הלידה. לאחרונה אנו מציעים בחדר הלידה גם דיקור סיני, המסייע בין היתר לזירוז לידה, לשיכוך כאב וללידה קלה יותר. כל אישה שסובלת ממחלות כרוניות, מוזמנת להגיע למרפאת המרדים בשלבים מוקדמים של ההיריון, להיבדק על ידי רופא מרדים ולקבל המלצות לגבי אפשרות לבצע אפידורל או אלחוש מסוג אחר.





המודעות עולה
שיכוך הכאב בלידה באמצעות זריקות אפידורל החלו בשנות ה-50 באנגליה, ארה"ב, קנדה וצרפת ומשנות ה-70 החל השימוש בהן להתרחב. עם זאת, בהשוואה לבתי חולים במרכז הארץ ששם עומד אחוז היולדות שמקבלות אפידורל על כ- 80 ואף -90 אחוז, בירושלים בכלל וב 'שערי צדק' בפרט עדיין מדובר בנתון נמוך. "אם מחלקים את היולדות שמבקשות אפידורל מתברר שבקרב נשים בלידות ראשונות כ-80 אחוז מבקשות ומקבלות אפידורל, אך האחוז נמוך יותר בלידות חוזרות", אומר פרופ' יוסקוביץ'. "הרבה נשים באות בפעם הראשונה ומבקשות ללדת טבעי אבל חלק מתחרטות ומבקשות משכך כאבים. בלידות הבאות רובן מבקשות מראש אפידורל. מה שהשתפר מאוד הוא שכיום אפשר לתת אפידורל בכל שלב בלידה. זה מאפשר לאישה לפי התקדמות הלידה אם או מתי לבקש את האלחוש.

היופי באפידורל הוא, שהוא מאפשר חוויה של לידה עם חיוך. בסך הכל מרגישים לחץ קל באזור דרכי הלידה".

מפה לאוזן
כדי להמחיש כיצד עוברת השמועה מיולדת ליולדת מספר פרופ' יוסקוביץ’ על אישה שהגיעה לבית החולים ללידה מספר 17 וביקשה אפידורל: "שאלנו אותה מדוע דווקא עכשיו, לאחר שאת כל הלידות שלה היא עברה באופן טבעי, היא מבקשת אפידורל. היא הסבירה לנו שבתה, שנמצאת בהיריון השלישי שלה, שאלה אותה על כך אך היא לא ידעה להשיב ולכן החליטה לנסות ולייעץ לה ממקור ראשון. כעבור זמן מה הגיעה הבת ללדת ומיד ביקשה אפידורל. היא הסבירה שאמא שלה אמרה לה שזה בסדר גמור".

פרופ' יוסקוביץ', המשמש כראש החוג להרדמה מילדותית בארץ, אומר כי ממחקר שנערך בבית החולים עולה כי בניגוד לסברה הרווחת, לפיה ככל שיולדים יותר הגוף מתרגל, ההפך הוא הנכון. "הכאב לא נרגע או הופך נסבל יותר בלידות הבאות", אומר פרופ' יוסקוביץ’ בנחרצות. "בהשוואה שערכנו בין יולדות בלידה שנייה ושלישית לבין יולדות בלידה חמישית ושישית ועשירית ומעלה, התברר לנו שאין שום עדיפות לא באורך הלידה ולא בכאב".

בחזית רפואת ההרדמה
מתוך אמונה שיולדות לא אמורות לסבול, ב'שערי צדק', נמצא תמיד מרדים קבוע בחדרי הלידה.
"במקרה הצורך ועל פי מספר הלידות המתרחשות בזמן נתון מתגברים באמצעות מרדים נוסף ולעיתים שניים כדי לעמוד בדרישה.

המרדימים משרתים גם את קמפוס 'ביקור חולים' הפועל באופן זהה מבחינת חומרים ושיטות", אומר פרופ' יוסקוביץ’. "הציוד המתקדם וכל השיטות שנהוגות בשערי צדק יוזמו גם בביקור חולים. אנחנו רואים בשני הקמפוסים עלייה מתמדת באחוז הנשים שמשתמשות בשירות הרדמתי במהלך הלידה".
כידוע, בארץ קיים מחסור ברופאים מרדימים ואולם במחלקה ב'שערי צדק' מדגישים כי בזכות גיוס מתמחים טובים ומוכשרים מקרב הרופאים שעברו סטאז' במרכז הרפואי, המחלקה מצליחה להרכיב צוות מקצועי ומוביל. "גייסנו מתמחים טובים וגם רופאים שעלו ממדינות שונות", אומר פרופ' יוסקוביץ’. "אנחנו מכוונים מההתחלה לרמה מקצועית גבוהה, מתקדמת ובטוחה. בעקבות החשיפה הרחבה לחדרי הלידה, בהשגחה והכוונה של רופאים בכירים, הם צוברים ניסיון רב ונותנים טיפול מצוין".

במחלקות היולדות של שערי צדק מחפשים דרכים נוספות להפחתת כאבי הלידה, כדי לענות על רצונותיה של כל יולדת. בנוסף לאלחוש האפידורלי, משככי כאבים וגז צחוק מציע בית החולים טיפול ביוגה ולאחרונה נוסף לסל "מפחיתי הכאבים" גם דיקור סיני. שירות זה ניתן ללא תשלום במיון היולדות, במהלך הלידה וגם לאחריה לכל יולדת, בהתאם לזמינות המטפלים. לדברי הגברת חוה חכם המיילדת הראשית של שערי צדק "דיקור סיני מסייע בין היתר לזירוז לידה, לשיכוך כאב וללידה קלה".

את השירות הייחודי מעניקים מטפלים מוסמכים בראשות עוז לוי מהמרכז המשולב לרפואה משלימה בשערי צדק, והוא חלק מפעילות המרכז הוותיק המנוהל על ידי ד"ר מנחם אוברבאום.
"צעד זה הינו חלק מהמאמץ הרב מערכתי שנועד לספק את הטיפול והשירות הטוב ביותר ליולדות של שערי צדק", מסביר פרופ' ארנון סמואלוב, מנהל אגף נשים ויולדות של בית החולים. "אנחנו מיישמים מספר רב של טכניקות משלימות להקלה על הכאבים לרבות יוגה, תרפיה, כדורי פיזיו וכעת גם דיקור סיני. כל יולדת יכולה לבחור את השיטה המתאימה לה, ואנחנו משתדלים ללכת לקראתה כפוף למגבלות רפואיות".

במרכז הרפואי שערי צדק מיילדים למעלה מ-22,000 תינוקות בשנה, כ-6,000 מתוכם בקמפוס ביקור חולים, ומטפלים במגוון רחב של לידות: הריונות רגילים, מצגי עכוז, לידות תאומים והריונות בסיכון גבוה. המיילדות עוברות הכשרה בטכניקות לידה רבות ושמות דגש רב על פתיחות על מנת שהלידה תהיה חווייתית.
בריאות אפידורל שערי צדק לידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד