י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

חשוב לדעת: עד כמה חיבוק קריטי לתינוק

כשמזהירים אמא טריה שאם היא תרים את התינוק, הוא יתרגל לידיים, בעצם מונעים מהאמא והתינוק קשר ואפילו גורמים לחסכים בהתפתחות שלו. לאה ברוצקי קוראת להורים: תרימו את התינוקות שלכם

חשוב לדעת: עד כמה חיבוק קריטי לתינוק
pixabay



להיות הורים בדורנו אומר להיות מוצפים במידע. אנחנו חשופים לאלפי פרסומות, שומעים עשרות עצות, קוראים המון מאמרים וכל אחד מנסה שנעשה כעצתו כי רק הוא יודע כיצד נוכל לגדל את ילדנו בנחת. זה מגיע עד לפרטים הכי קטנים, מה סוג המוצץ האידיאלי, איזה טיטול הכי אוורירי או מה השעה הנכונה ליציאה לגינה. .

לרוב, כשמדובר על פרטים קטנים כאלה, אנחנו יודעים להחזיק ראש ולסנן, אך כשהעצות מגיעות לעניינים עקרוניים, אנחנו מתחילים להסתבך.

בעשירייה הפותחת של העצות השנויות במחלוקת והמסבכות, עומדת העצה הישנה של "אל תחזיקי אותו הרבה, הוא יתרגל לידיים".

לפני שבוע קיבלתי טלפון מאמא לתינוקת בת שבועיים. אחרי ברכת המזל טוב וההתרגשות, היא שאלה אותי בחשש: 'תגידי, במהלך היום, אנחנו כל הזמן מחזיקים את הילדה על הידיים, זה בסדר? אמרו לנו שבגלל זה הבת שלנו לא מוכנה לשכב במיטה ברוגע בלילה, כי היא בעצם התרגלה לידיים'.

הטעות שבמשפט הזה היא נושא להרצאה שלמה, אך חשוב לי לשתף אתכם, ההורים, במחקר אחד שקראתי על העניין לאחרונה.

הכותרת של המחקר הייתה "כמות המגע שהתינוק מקבל בשבועות הראשונים לחייו משפיעה על ה-DNAשלו". המחקר עקב אחרי 94 תינוקות ובדק את כמות המגע שהם זכו לקבל בשבועות הראשונים לחייהם. החוקרים המשיכו לשמור על קשר עם משפחותיהן של התינוקות עד שמלאו להם חמש ואחת לתקופה נבדקה רמת ההתפתחות של התינוקות ונלקחה דגימת DNA.

תוצאות המחקר בסיום חמשת השנים הדהימו את החוקרים. המחקר מצא שתינוקות שקיבלו את רמת המגע הגבוהה ביותר, התפתחו בצורה הטובה ביותר ביחס ישיר, גם מבחינה פיזית-התפתחותית וגם מבחינת המערכת החיסונית שלהם.

בעצם, המחקר מאשר את הידע שקיים כבר אלפי שנים, שטוען שהמגע בגילאים קטנטנים הוא לא פינוק, אל אממש צורך בסיסי בדיוק כמו המזון או השינה. בלי המגע החם, תינוקות לא יכולים להתפתח כמו שצריך.

כשמבינים את העובדה הזו, אפשר להבין עד כמה שווה האמירה של "הוא יתרגל לידיים", כי בעצם תינוק שיתרגל להיות בידיים של אבא או אמא, ירוויח מגע ויוכל להתפתח בצורה הטובה ביותר.

ובכל זאת, כדי להרגיע את אמה של התינוקת בת השבועיים ואת כל ההורים המודאגים, אוסיף ואומר - אל דאגה, בשבועות הראשונים לחיים התינוקות שלנו לא מסוגלים לפתח הרגלים ולכן מבחינה טכנית הם לא יכולים להתרגל לידיים.
לאה ברוצקי יועצת שינה מנחת הורים מגע חיבוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד