י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

בחירות בטורקיה: האם ארדואן יהפוך לסולטן או שמא יודח מתפקידו

מיליוני טורקים יצאו היום לבחור נשיא למדינה לכאורה לא צפויה דרמה, ארדואן כנראה ימשיך להוביל עד שיימאס בתפקיד, אבל הכל עוד פתוח, כפי שראינו בבחירות האחרונות בישראל ובארה"ב, איש לא חזה את התוצאות המוחצות הללו

רֵגֵ'פּ טָאִיפּ אֶרְדוֹאָן. צילום: רויטרס
רֵגֵ'פּ טָאִיפּ אֶרְדוֹאָן. צילום: רויטרס



הטורקים בוחרים היום (ראשון) את הנציגים בפרלמנט ואת הנשיא, 50 מיליון טורקים יבחרו היום את נשיאם, האם רֵגֵ'פּ טָאִיפּ אֶרְדוֹאָן ימשיך לשלוט, או שמא תתרחש הפתעה והוא יודח.

הסקרים נוטים לטובת ארדואן - המתמודד מול שני יריבים, מהצד הימני, יש את מוחרם אינצ'ה, מורה לפיזיקה, אינצ'ה עצמו לא ממש אוהב את ישראל, והוא טען בעבר שארדואן "רך" מדי כלפי ישראל, הסקרים נותנים לו בין 25 ל-30 אחוז.

מהצד השמאלי נמצאת, מרל אקסנר, מי שכיהנה בשנות התשעים כשרת הפנים בממשלה של הגברת טנסו צ'ילר, מי שהייתה האשה היחידה בתולדות טורקיה שכיהנה בתפקיד ראש הממשלה.

אקסנר מייצגת בעיקר את הנשים בטורקיה, ומבטיחה להעצים נשים, היא לא התבטאה בנושא ישראל, אולי כי לא רצתה להכנס לחומר נפץ שנקרא "ישראל" בטורקיה.

היא גם הבטיחה לחזור ליחסים הטובים עם ארה"ב ועם מדינות נוספות באירופה, לדוגמא גרמניה, שהיחסים ביניהן הורעו בשנים האחרונות. הסקרים נותנים לה בין 12 ל-15 אחוז.

אם ארדואן יקבל לפחות 50 אחוז מהקולות, הוא ינצח ולא יזדקק לסיבוב שני. אולם, אם יקבל פחות, הוא יהיה בבעיה, מאחר וכל המועמדים מהאופוזיציה, הבטיחו לתמוך במועמד עם הסיכוי הגבוה ביותר להדיח את ארדואן, הסקרים נותנים לארדואן 44-47 אחוז, אך יש לציין כי הסקרים בטורקיה הוכיחו בעבר כי הם לא ממש מדוייקים.

אבל גם אם ארדואן ינצח את המרוץ לנשיאות, הוא יאלץ להתמודד עם בעיה שהוא לא ציפה.

ארדואן יוכל להקים ממשלה ללא קואליציה, אבל זה בתנאי שמפלגתו תזכה בלפחות 301 מושבים בפרלמנט מתוך 600.

ואם ירצה להוביל חוקים ולשנות מדיניות הוא יהיה חייב להכניס לפחות 330 מושבים, ארדואן רוצה להיות שליט כל יכול, והוא שואף להעביר חוקים שיהפכו אותו לסוג של סולטן, עם סמכויות בלתי נגמרות, ולכן האופוזיציה מנסה לנצח אותו במספר המושבים בפרלמנט, כי בבחירות לנשיאות הוא כנראה ינצח.

פרט נוסף מעניין בבחירות בטורקיה; אם ארדואן יזכה בנשיאות והוא יאבד את הרוב בפרלמנט, הוא יכול להשתמש בסמכותו לפזר את הפרלמנט, ומיד להכריז על בחירות חדשות.
בחירות טורקיה רֵגֵ'פּ טָאִיפּ אֶרְדוֹאָן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד