ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

6 ימים לחופש: איך לשרוד אותו בשלום

שישה ימים לחופש הגדול ואנחנו ההורים ניצבים מולו חסרי אונים. ד. רוזנפלד, מורה ואמא, מסבירה לנו איך עוברים אותו בשלום, איך מוצאים בו יתרונות וגם טיפ, איזה טיול הילדים יזכרו כשהוא יסתיים

6 ימים לחופש: איך לשרוד אותו בשלום



שישה ימים.

כן כן, 6 ימי לימודים נותרו עד ליציאת הבנות לחופש הגדול. נכון, בחודש הראשון יש קייטנה והחופש פחות מורגש (או שלא?) אבל 3 שבועות אחר כך כבר מצטרפים הבנים בתרועה רמה ודורשת.

בעיניי, כאמא וכמורה, החופש הגדול הוא זמן מופלא לעשיה, להנאה, לבילוי ולהקניית ערכים ויכולות שלא תמיד ניתנים לרכישה בחודשים העמוסים של שנת הלימודים או במזג האויר החורפי שמשאיר אותנו בבית במשך מחצית השנה.

תכונה אחת היא החשובה ביותר: יכולת התכנון.

תכנון מקדים הוא תנאי הכרחי להצלחה והשגת תוצאות מיטביות. הוא קודם כל תכנית בפני עצמה ושנית הוא יוצק תוכן, מאפשר הצבת מטרות, מעמיד אותן מול עינינו בדרישה ובעיקר מונע שאלה אחת גדולה ומאיימת: "אמא, משעמם לי. מה עושים היום?"

תכירו את ה"לוחופש" שהוא תשובה אחת ללא מעט אתגרים שעומדים בפני כל אמא וכל משפחה בימי החופש הגדול.

מדפיסים את חודשי החופש על בריסטול, קובעים זמן לישיבה משפחתית ויוצאים לדרך.

בשלב הראשון- "סיעור מוחות". כל אחד מהילדים אומר מה הציפיות שלו ואיזו תכנית היה רוצה ושמח שתהיה בחופש בהתאם לגילו. תנו לילדים לדבר, אתם תופתעו מהיצירתיות שלהם ומהפשטות של התוכניות.

בשלב השני: "סינון ושיבוץ בלוח". מתוך שלל הרעיונות שעלו, זה הזמן לסנן את אלה שמתאימים למשפחה ואלה שלא. כדאי לסנן בצורת שיח עם הילדים ולהשתמש באמירות כגון "זה לא מתאים" או " זה לא הכיוון שרצינו". עכשיו אפשר להתחיל לשבץ את הטיפים בלוח.

איך לעשות את זה נכון?

בישיבה המשפחתית המשותפת ניתן לכל אחד מבני המשפחה להתבטא ולשתף ברעיונות ותכניות שהוא רוצה לשבץ בלוח.

תכנון הלוחופש הוא זמן מצוין לשיחה על ערכים. ניתן להסביר שיש תכניות שלא מתאימות למשפחה הספציפית שלנו או שמנוגדות לערכים שלנו בצורת שיחה (אנחנו לא צופים בסרט/ איננו נוסעים למקום כזה).

זמן להצבת גבולות - מותר להגיד לילד "שמענו את הרעיון שלך והוא נפלא אבל החלטנו לקחת כיוון שונה בקיץ". כך מציבים לילד גבול והוא לומד להתמודד עם אמירת 'לא' בצורה נוספת.

זמן ללמד את הילדים על תכנון נכון - כך למשל ניתן להסביר להם כי לא ייתכן שנצא לארוחת ערב בפארק אל תוך הלילה ובשבע נקום לזריחה, או בלתי אפשרי להיות בצפון ובירושלים באותו היום.

לוחופש הוא המקום המתאים להקדיש זמן לתת לכל ילד את האפשרות להשקיע בתחומים ודברים שחשובים לו בבית. מומלץ לשלב למידה בחופש מתוך החוברות שהומלצו ע"י המורה או בתחומים שבהם הילד צריך חיזוק כמו כתיבה תמה, חשבון או קריאה באנגלית.

רעיונות אפשריים ללוחופש: חוג ביתי כמו אפיה, רכיבת אופניים, חריזה ועוד, ציור בגירים גדולים על המדרכה, בריכה בבית, חרוזים לגיהוץ, יום משחקי קופסא, מסיבת פיג'מות, יום בישול, יצירות בפלסטלינה, ארוחת ערב או פיקניק משפחתי בגינה לא מוכרת.

כל רעיון אפשר להרחיב ולהקדיש לו מקום ושעה כדי להפוך אותו למשמעותי. ניתן להדפיס חולצות בצבע אחיד לכל המשפחה.

וטיפ ממורה, זו שפוגשת את הילדים בחזרה מהחופשה, ילדים זוכרים דווקא את סוף החופש וביום הראשון ללימודים כשכל ילד שמשתף את החוויות שלו מהחופש, הילדים שטסו בתחילת החופש ליער השחור, לא תמיד יזכרו את זה כמו הילד שחזר שלשום מטיול בכינרת. המלצה שלי, תכננו מההתחלה תכנית שווה לימים האחרונים של החופש!
חופש הגדול לוחופש תכנית קיץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד