ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

כל הפרטים: האישים שבמרכז השחיתות במירון

לאחר הארכת מעצרם של ששת החשודים העיקריים מפרשת השחיתות במירון שמסעירה את הרחוב החרדי, 'בחדרי חרדים' מגיש את כל הפרטים הניתנים לפרסום בשלב זה על האישים, החשדות, תהליך החקירה והדיונים בבית המשפט

הלפרין. צילום: מיילך גרסטל
הלפרין. צילום: מיילך גרסטל צילום: מיילך גרסטל

בית משפט השלום בטבריה האריך בחמישה ימים את מעצרו של יו"ר ועד הישוב מירון, מרדכי הלפרין, החשוד בעבירות שחיתות. כמו כן הוארך גם מעצרם של בנו, מזכירתו וכן עו"ד. מעצרו של חשוד נוסף הוארך בשלושה ימים.

במהלך הדיונים, כך נודע ל'בחדרי חרדים', חשוד נוסף הובא לחקירה ובמשטרה מתכוונים לעצור או לעכב עוד לפחות חמישה חשודים נוספים. מדובר בחקירה שהתנהלה במשך כשנה, במהלכה נגבו ראיות רבות שעל פי החשד עוסקות במכירת שטחים בישוב מירון, לגורמים שאינם זכאים לכך בהתאם לנהלים המוגדרים מראש על ידי רשות מקרקעי ישראל.

"מדובר בפרשיה של טוהר המידות, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, עם עשרות מעורבים - תוך ביצוע מתוחכם ומסובך של העבירות", אמר נציג המשטרה אורי סטטניקוב, בפתח הדיון על הארכת מעצרו של הלפרין.

כנגד יו"ר ועד הישוב, שנעצר היום בשעה 3:00 לפנות בוקר, ישנן חשדות רבים, והמשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בעשרה ימים, מחשש למסוכנות, שיבוש והימלטות מאימת הדין.



"לחשוד קשרים עסקיים ואחרים מחוץ לגבולות הארץ ויש פעולות שניתן לבצע כשהוא במעצר", אמר החוקר, וציין כי ישנן עדיין 161 פעולות לביצוע. על פי המשטרה, הלפרין חשוד כי בלמעלה מ-10 מכירות קרקע במירון, העסקאות לא התנהלו כדין.

החשוד עצמו אמר לשופט בדיון: "הטענה המרכזית שלי היא שלמעשה הגם שלא ידעתי שהוראות רשות מקרקעי ישראל לא מאפשרות רישום העסקה, הרי הטענה שטענתי בדיעבד - שהחוק למעשה גובר על ההנחיות של רשות מקרקעי ישראל. כלומר, העסקה שעשינו, שפעלתי למענה לרישום קניית נחלה על ידי שני אנשים שהם לא בני זוג, הנחיות אלו מנוגדות לחוק יסוד האדם וחירותו". עוד הוסיף ואמר: "מדובר בנקמה פוליטית של אנשים שמנסים להעליל עלילות".

"מרשי מכחיש וטוען כי הדברים הינם תולדה של מאבקים פוליטיים ולא מעבר לכך" אמרה עו"ד דנה שביט פרקליטתו של מרדכי הלפרין. "אנחנו נמתין לסיום החקירה ואז נדע לאן פנינו מועדות". השופט, יריב נבון, אמר בשלב הבא כי התרשם שקיים חשד סביר לביצוע העבירות והאריך את מעצרו בהסכמה בחמישה ימים, עד ליום חמישי.

על פי הודעת הדוברות של המשטרה, בן החשדות כלפי יו"ר ועד הישוב, שאנשים שלא נענו לדרישותיו של הלפרין - סבלו מניתוקי מים. בערב ל"ג בעומר תשע"ה, דיווחנו כאן ב'בחדרי חרדים' כי במשך כשלוש שעות נותקו המים ממתחם ההר במירון.

סגן המפכ"ל ניצב זוהר דביר, ששימש אז כמפקד משטרת מחוז צפון, התייחס בשעתו למקרה, ובשיחה עם פקודיו על גג ציון הרשב"י אמר כי: "במידה והמים ינותקו ולו עוד פעם אחת, אעצור את יו"ר הכפר מרדכי הלפרין, למשך 24 שעות". הלפרין בעצמו אמר אז כי אדם אחר ניתק את המים, ולא הוא.



חשוד נוסף שנעצר בפרשה, הוא בנו של היו"ר. החוקרים חושדים כי הלפרין הבן מעורב ישירות לפחות בשני אירועים מרכזיים, שבהם היקף העבירה מגיע למיליוני שקלים. "הוא קיבל טובות הנאה מהמעשים האלו, אם בצורה כספית ואם בצורה אחרת" אמר החוקר.

פרקליטו של הבן, עו"ד עופר סבו, אמר כי מדובר באדם נשוי ואב לשבעה ילדים, שהקטן שבהם בן חודשיים בלבד. הוא ביקש לשחררו לחלופת מעצר וציין כי: "מכל בית חב"ד בארץ יגיעו אנשים לחתום עליו".

השופט אמר בתגובה כי חשוד זה, יחד עם אביו ועצורים נוספים, ביצעו עסקאות מקרקעין שונות, ללא היתר, במרמה תוך מכירת המקרקעין לגורמים בלתי מורשים, וזאת תוך ניסיון להסתרת זהותם, הסתרת זהות ומקור הכספים וכן אי דיווח אודות העסקאות הללו לרשויות המס.

"בחומר הראיות שלל ראיות הקושרות את החשוד לחלק מן העסקאות, קושרות אותו למעשי אביו ולמעורבים אחרים שנעצרו בפרשייה", טען השופט והאריך את גם את מעצרו של הלפרין הצעיר בחמישה ימים.


פעילות המשטרה הבוקר. (צילום דוברות המשטרה)

חשודה נוספת שנעצרה, היא מזכירתו של יו"ר היישוב מירון. היא חשודה כי מאז שנת 2007 ביצעה תיווך לשוחד, קבלת דבר במרמה, קבלת דבר במרמה וזיוף מסמכים במספר עסקאות מקרקעין במירון. השופט האריך גם את מעצרה בחמישה ימים, תוך שהוא מציין: "אין מנוס מקבלת הבקשה להארכת מעצרה".

חשוד נוסף שנעצר, הינו קבלן מוכר מירושלים. גם פרקליטו של הקבלן, עו"ד שמעון קוקוש, הסכים להאריך את מעצר מרשו עד ליום חמישי, כמו זה של יתר החשודים המרכזיים. השופט הוסיף, כמו אצל יתר החשודים, כי במידה והחקירה תסתיים במועד מוקדם מהתאריך הנקוב, קצין משטרה יהיה רשאי לשחרר את החשוד במועד מוקדם יותר.



בין העצורים בפרשה ישנו גם עורך דין, החשוד בין היתר גם בהעלמת רכוש. במשטרה ציינו כי מעורבותו אינה קשורה בהכרח להיותו עורך דין, ובחקירה הטיחו בו כי ביצע עסקת מקרקעין בירושלים. לדברי פרקליטו, עו"ד בני כץ, לאחר שהובא לידיעתו כי בוצעה טעות והרוכשים אינם בני זוג - משך בחזרה את הטפסים והודיע על ביטול. גם מעצרו הוארך בחמישה ימים.

במהלך הדיון של החשוד השישי, בן 65 תושב בני ברק, אמר החוקר כי ישנם מעל 100 מעורבים בפרשה, והחשוד מכיר את חלקם. הוא חשוד בביצוע עסקאות תוך מתן שוחד והצגת מצגי שווא, שבעקבותן זכה בוועדת הקבלה. פרקליטו עו"ד גאנם נאיף ביקש לשחררו. "מדובר בחרדי שלומד בישיבה ומתעסק בתשמישי קדושה, והוא סועד את אביו הקשיש שמתגורר לידו".



השופט ציין בדיון כי החשד לגביו הוא שקיבל במרמה מקרקעין ביישוב מירון, עליו שילם סכום נמוך משמעותית מהשווי האמיתי. "סכום העסקה, הינו בלתי סביר ביחס לעסקאות דומות ולשווי המקרקעין במירון ולכל הפחות מלמד בשלב הזה על עצימת עיניים מצדו של החשוד" אמר השופט.

לדברי נבון: "יש לבחון בצורה מעמיקה יותר עד כמה היה החשוד מודע בעת ביצוע העסקה לכך שמדובר בעסקה לא כשרה". יחד עם זאת, אמר השופט כי חלקו של החשוד השישי נמוך מזה של האחרים, כשהוא מאריך את מעצרו רק בארבעה ימים, עד ליום רביעי.

פרשת השחיתות במירון מרדכי הלפרין משטרת ישראל מכירת קרקעות שוחד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד