י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

איך לקבל החלטה שתשפיע על עתיד ילדיכם

בחינות הכניסה לישיבות שמסתיימות בימים אלו הן הזדמנות שלנו, ההורים, ללמוד איך בוחרים מסגרת בצורה נכונה ולהכווין את הילד/נער שלנו למסגרת המתאימה

צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90
צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90 צילום: יונתן זינדל ,פלאש 90





בשבועות האחרונים עסקו תלמידי החיידרים בבחינות הכניסה לישיבות הקטנות וההורים ובני הנוער עמדו בפני ההחלטה על בחירת המסגרת המתאימה בדיוק. בחירת מסגרת מתאימה היא משימה מורכבת המלווה בחשש ובהתלבטויות רבות, שכן ההחלטה בבחירת המסגרת יכולה להיות בעלת השפעה עצומה על עתידו של הנער. אז כיצד נעשה זאת נכון?

מי בוחר?

כדאי להתחיל בשאלה: מי באמת בוחר ההורים או הנער? או אולי הרב בחיידר או בתלמוד התורה?

מצד ההורים שרוצים להיות אלו שבוחרים את הישיבה הנכונה, הם שגידלו, הדריכו וליוו את הנער במשך שנים, רוצים להמשיך ולהוביל את הנער על מנת שיממש את החינוך שנתנו לו במשך שנות ילדותו.

מצד הנער- חלום ההורים לא תמיד זה עולה בקנה אחד עם חלומו שלו. הנער מצדו רוצה מסגרת שתתאים לו אם זה ברמה הלימודית ואם זה ברמה החברתית וזו לא תמיד המסגרת שבה ההורים היו בוחרים.

התשובה כמובן מורכבת. כדאי לשלב בין ההסתכלויות. הורים, תפקידכם לתת לנער להרגיש שאתם שותפים ותומכים אך כדאי לקבוע עם הנער את המסגרת בתוכה ההחלטה תתקבל - עם מי מתייעצים ומי הגורם המחליט. בצורה זו הנער ירגיש שהוא שולט בתהליך ותקבלו בחירה מתאימה, נכונה וברוח טובה.

כדאי להורים שלא לכפות את דעתם בבחירה, וכך ימצאו את עצמם באמת משפיעים, שכן נער בוחר הוא נער שאפשר לסמוך עליו גם בעתיד בתהליך ההתבגרות שלו, ואם הנער באמת יקבל תחושה כזו מהוריו- נמצא את עצמנו חלק מהבחירה ממקום אחראי בריא ונכון.

לתת כבוד לבחירה אך להיות ערניים

היכולת לחוש שליטה ולבחור מסגרת מתוך מגוון קיים- היא לכשעצמה כח ועוצמה בעבור הנער והוריו. לכן, קבעו זמן לשבת יחד ולערוך "רשימת קניות" של התנאים הנדרשים מהמסגרת שתבחר. תנו לכך מעמד של כבוד. דמיינו לעצמכם שאתם נכנסים לקניות בסופר, ובמעבר בין המדפים אתם מוצאים לא מעט מוצרים דומים במחירים שונים. רשתות המזון והשיווק יודעות היטב לבלבל אותנו בשיווק אגרסיבי, אך קונה חכם אינו מתפתה בקלות ויודע שישנם שיקולים רבים בהחלטה.

לכן, עלינו להיות מודעים וערניים למה שהמסגרות "מוכרות לנו" ולבדוק היטב מהם השיקולים הרלוונטיים לכל נער. כמו ברשימת קניות ניקח דף ועט ונרשום: מהם הצרכים? מה אנחנו מחפשים? בהמשך נפרט מגוון שיקולים בבחירת המסגרת.

בכדי לבדוק מה בעצם "משווקים" לנו- מומלץ להגיע למסגרת בה אנו מתעניינים ולראות יום טבעי בחיי המסגרת. כמובן שאם נדרש תיאום- אז עשו זאת, אך עדיין במהלך ביקור 'פתע' או אפילו מתוכנן מראש- תוכלו לחוש מה מתרחש בישיבה בחיי היום-יום.

רוצים לבחור מסגרת לימודית "טובה"?

הוציאו מהראש את המושג 'מסגרת טובה' או 'ישיבה נכונה', אין מסגרת לימודים טובה או לא טובה, יש מסגרת לימודים מתאימה!

השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו האם מסגרת הלימודים מתאימה לנער שעליו מדובר? ישנן המון מסגרות 'טובות' בהקשר לבחור, ולכן זוהי שאלה התלויה במאפייניו של התלמיד.

לאורך כל החיים בפני אדם ניצבות נקודות וצמתים שצריך לבחור בהן, והחלטה על מסגרת היא חשובה ביותר ויש לבחון אותה בכובד-ראש. עם זאת, כמובן שיש מקום חשוב לאמונה שאנו נעשה את ההשתדלות לחפש ולבחור נכון וה' יהיה בעזרנו שנגיע למקום המתאים לנער, מקום בו יוכל ללמוד בשמחה ובחדווה ולממש את יכולותיו על הצד הטוב ביותר.

על מה נשים דגש?

שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

מבחינה לימודית: מהי הרמה הלימודית שאנו מחפשים? מה הנער ירצה לעשות לאחר סיום לימודיו באותה מסגרת? במה הנער צריך עזרה ואיזו עזרה הוא ירצה לקבל? אילו מקצועות לימוד מעניינים את הנער? האם הנער מסוגל לעמוד בלחץ לימודים ברמה גבוהה ותחרותית?

מבחינה חברתית: עד כמה חשוב לנער הגיבוש החברתי? האם הנער מתאים למוסד גדול וחופשי יחסית, או שהוא זקוק למסגרת לימודית קטנה חמה ומשפחתית? איזה פעילויות חברתיות מתאימות לנער יחד עם המסגרת הלימודית?

אז מהיכן מתחילים?

אחרי שהכנתם רשימה של כל מה שאתם מחפשים על דף , התמקדו ורק אז תיגשו להכיר את המסגרות המתאימות לכם.

בשלב השני צמצמו את הרשימה, שכן גם אחרי הגדרת המאפיינים החשובים - עדיין תמצאו את עצמכם עם מגוון רחב של מסגרות העונה על דרישותיכם.

אחרי שהתמקדתם, בחרו ב- 2-3 מוסדות שנמצאו מתאימים למה שחיפשתם ובקרו במסגרות- צאו לשטח ובחנו את העשייה החינוכית. דברו עם הרמ"ים, עם ראש הישיבה וגם תלמידים והתרשמו לא רק מהשם שיש לישיבה אלא מן האווירה והעשייה בשטח.

הכותב הנו יועץ חינוכי בביה"ס נעלה- תיכון טכנולוגי בביתר עלית, ובעל ניסיון בהכוונת תלמידים למסגרות לימודים תואמת.
ישיבה לימודים החלטה בחור הורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד