י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הולכת על הראש של החרדים? הצעת החוק המקוממת של מיכאלי

בעקבות ריבוי מקרים שפורסמו בתקשורת, על הזזת נשים בטיסות ע"י חרדים שסירבו לשבת לצידן, ח"כ מהמחנ"צ הניחה הצעת חוק שתאסור זאת הח"כים החרדים יילחמו שהחוק לא יעבור: "אנחנו ערים לכך, שהיא מחפשת את החרדים בכל נושא ועניין"

אילוסטרציה. צילומים: שוקי לרר. (למצולמים אין קשר לנכתב)
אילוסטרציה. צילומים: שוקי לרר. (למצולמים אין קשר לנכתב) צילום: שוקי לרר



חה"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני), הגישה הצעת חוק שתאסור על חברות תעופה לשנות מושבים בטיסה על רקע דתי.

הצעתה הגיעה בעקבות מקרים בתקופה האחרונה, בהן נשים הוזזו ממקומן, לבקשת נוסעים חרדים שסירבו לשבת לצידם.

הצעת החוק מתבססת על פסיקה של השופטת דנה כהן - לקח, לפיו, בקשה מנוסע או מנוסעת לעבור מקום על רקע דתי, היא הפליה מגדרית ומהווה הפרה של חוק איסור הפליה במוצרים ושירותים.

הצעת החוק מבהירה כי איסור האפליה על כל רקע המצוין בחוק, חל גם בשינוי הסדר מתן השירות, כולל שינוי מקום ישיבה. הצעת החוק שנכתבה בשיתוף תנועת 'ישראל חופשית' צפויה ליפול בהצבעה במליאת הכנסת.

ח"כ ינון אזולאי מש"ס, אחד הח"כים הצעירים והנמרצים במשכן הכנסת, אומר ל'בחדרי חרדים' בתגובה להצעת החוק: "אנחנו ערים לכך, שלאחרונה שחברת הכנסת מיכאלי מחפשת ורודפת את החרדים בכל נושא ועניין. הן בחוקים והן בתגובותיה הארסיות מעל כל במה נגד כל מה שקשור לדת וחרדים".

הח"כ הוסיף ואמר כי "נעשה הכל שהחוק המתסיס הזה לא יעבור".

ח"כ מיכאל מלכיאלי, גם הוא מש"ס, הגיב להצעת חוק ומסר ל'בחדרי חרדים': "המחנה הציוני שנמצאים בסכנת פיצול ויורדים בסקרים, מחפשים גימיקים ורעיונות מחודשים איך מנסים להציל את המצב. הצעתי, חפשו לעצמם רעיונות מחודשים".

"מה שכן, מעניין לשמוע בעניין את יפי הנפש מקבוצת המטה החרדי במחנה הציוני, אך כנראה שהם עסוקים כעת בלהפגין כנגד פינוי המסתננים מתל אביב". דברי מלכיאלי.

ח"כ מרב מיכאלי אמרה כהסבר להצעת החוק שלה, "המקרה האחרון של טיסת אל על הוא הוכחה נוספת שאין שילוב עם הפרדה; הפרדה מייצרת הפליה על רקע מגדר. הצעת החוק באה כדי להפסיק סופית את משחק הכיסאות הבלתי פוסק שבו נשים או אתיופיות מוזזות ממקומן מפני שלמישהו זה לא מתאים, בטיסה, או בכל מקום או שירות אחר".



צילום: משה שי, פלאש 90צילום: צילום: משה שי, פלאש 90
צילום: משה שי, פלאש 90


כזכור, בראשית השבוע פורסם ב'בחדרי חרדים', על אודות ארבעה חרדים שעיכבו טיסה במשך כשעה ורבע בשל סירובם לשבת על יד אישה.

הסערה קמה והוצפה בכלי התקשורת, בעקבות פוסט שפרסם אחד הנוסעים שטס באותה טיסת אל על 002 מנמל התעופה קנדי בניו יורק לתל אביב ביום חמישי האחרון, בדף הפייסבוק שלו.

הנוסע בשם חן רותם כתב בדף הפייסבוק שלו את הפוסט הבא: "טיסה 002 של אל על מקנדי לבן גוריון. שעת המראה מתוכננת: שש בערב. כולם עולים, מתיישבים במקומותיהם. מחכים. מתחיל בלגן. ארבעה חרדים שעלו לטיסה מסרבים לשבת ליד נשים. (אחד מהם, אדוק וסגפן במיוחד, עלה למטוס כשעיניו עצומות בחוזקה, מובל ביד על ידי חברו - ונשאר כך לכל אורך הטיסה) הצוות מנסה לפתור את העניין. זה לא הולך. הדיילות מפנות מקום לגברים הסמכותיים שעל הסיפון".

כותב הפוסט ממשיך לתאר את אשר אירע, "החרדים לא מוכנים לדבר עם, או להסתכל על, הדיילות. כל הגברים בצוות, חוץ מהקפטן, עוסקים עכשיו רק בזה, במקום להתכונן להמראה ולשרת את הנוסעים. החרדים לא ממצמצים. אחד מאנשי הצוות מאיים: "אם לא תשבו, אתם יכולים לרדת מהטיסה כבר עכשיו".

"בסוף, אחרי דקות ארוכות של משא ומתן, הצוות נכנע. ואז מתחיל תהליך דיפלומטי וממושך של הזזת נוסעות ממקומן, כדי לפנות שורת כסאות לארבעת החרדים".

חן רותם מציין בפוסט כי "כל העת הזאת, חובשי כיפה אחרים במטוס (חב"דניקים, חובשי כיפות שחורות, סרוגות ורפורמים אמריקאים) מביעים תמיהה וסלידה מהתנהגות החרדים. בסוף, אחרי הרבה התפתלויות, צעקות ותמרונים, שתי נשים (אחת אמריקאית כבת 70 והשניה ישראלית צעירה) מסכימות, גם מפאת לחץ הזמן, לעבור מקום והמשבר נפתר. הצוות, שהתרוצץ במעברים יותר משעה, נראה מותש כבר לפני ההמראה, אם כי יש להניח שמורגל כבר בסצינות שכאלה. רק למען הסר ספק: הנשים לא שודרגו למקום טוב יותר, רק עברו למושבים אחרים במחלקת תיירים. לא שזה רלוונטי לעניין העקרוני, כמובן".

בנוגע לאיחור בהמראה עקב סירובם של ארבעת החרדים לשבת ליד נשים כתב רותם, "שורה תחתונה: בזמן שבמטוס אל-על עסקו בענייני תיאולוגיה מעשית ובסוגיות של אמונה אישית מול זכויות הפרט וסדר אזרחי, 12 מטוסים של חברות אחרות עקפו את התור של טיסה 002. הטיסה לישראל המריאה בשעה ורבע איחור".

חן רותם מסיים את הפוסט בשאלה, "שאלה אחת לאנשים הטובים ב-אל על. האם יש מדיניות רשמית כלשהי בעניינים שכאלה? ואם כן, מהי? והאם כל נוסע יכול לדרוש - ולקבל - הזזת נוסעים אחרים ממקומום לטובת רווחתו האישית ועל פי אמונתו הפרטית? או האם זו פריבילגיה ששמורה רק לפלח אחד של נוסעים. לתשובתכם אודה. בברכת הכי בבית בעולם ושאבעס שולם".

מחברת 'אל על' נמסר בתגובה לכותב הפוסט: "חן שלום, אנו מתנצלים אם נגרמה אי-נוחות כזו או אחרת. כל אפליה של נוסעים אסורה בהחלט. דיילי אל על עושים ככל יכולתם למען מתן שירות למגוון רחב של נוסעים ובקשות שונות ומגוונות, ומנסים לסייע ככל שביכולתם, כל זאת על מנת להמריא בזמן ולהביא את הנוסעים ליעדם לפי לוח הזמנים".





בכך לא תמה הסאגה, ברק עילם מנכ"ל חברת "נייס", אחת מחברות התוכנה והמיחשוב מהחשובות בעולם, הצליח בפוסט שנכתב בשפה האנגלית להלחיץ את חברת 'אל על' ולסחוט ממנה תגובה חריגה שתשים אותה בעימות מול החרדים.

בפוסט שפרסם מנכ"ל 'נייס' הוא הצהיר כי "אנו בחברת נייס לא ננהל עסקים עם חברות שמפלות על רקע גזע מין ודת, נייס לא תטוס עם חברת 'אל על', כל עוד הנהלים והפעולות המפלות נגד נשים לא ישונו".

בערבו של ייום שני פורסם בתוכנית "הצינור" ב'ערוץ עשר', תגובתו של מנכ"ל 'אל על', גונן אוסישקין, בה נאמר, "הידיעה שפירסם מנכ"ל נייס נעשתה ללא בדיקת העובדות בצורה חפוזה וכך הבהרתי לו בשיחתי עימו. אנשי 'אל על' שטיפלו באירוע עשו זאת ברגישות הראויה. כל מי שטס בחברה הלאומית מרגיש את הערכים עליהם בנינו את החברה: חברה שיוויונית ללא הבדל דת, גזע או מין. למען הסר ספק הוריתי היום על חידוד הנהלים בנושא ולהבא נוסע שייסרב לשבת ליד נוסע אחר, יורד באופן מיידי מהטיסה".

כאמור, כעת מבקשת חברת הכנסת מרב מיכאלי, לעגן זאת בחוק.
מרב מיכאלי אל על הזזת נוסע חוק אנטי חרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד