י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

שר התורה הכריע: כך יתכפרו הנערים שהתנכלו

בעלון 'דברי שי"ח' התפרסמה היום הכרעה נדירה של הגר"ח קנייבסקי, בנוגע לנערים שהתנכלו בדרכים שונות לרבם, הסבו לו עוגמת נפש רבה, ואז גילו כי הם סובלים צרות שונות ומשונות כאנשים בוגרים

הגר"ח קנייבסקי. צילום: שוקי לרר
הגר"ח קנייבסקי. צילום: שוקי לרר צילום: שוקי לרר



מעשה נורא הוכרע בימים אלו על שולחנו של שר התורה הגר"ח קניבסקי על יהודי מאחת הערים בגולה ניצב השבוע בביתו של מרן הגר"ח ברחוב רשב"ם בבני ברק כשליח של קבוצת אנשים ובפיו שאלה.

השאלה, שפורסמה היום בעלון 'דברי שי"ח' היוצא לאור מתורתו של הגר"ח, מכילה מאחוריה דמעות, צער אין סופי, ועגמת נפש של שנים רבות לאנשים רבים.

וכך היה מעשה: לפני עשרות שנים חי תלמיד חכם, צדיק וירא ה', שכיהן במשרה תורנית חשובה ולימד תלמידים. התלמידים, כדרכם של צעירים, לא הסתדרו עם רבם, והחליטו במשובת נעורים 'להראות לו את הכיוון'.

הם החלו להציק לו באופנים שונים, כשהם מבצעים דברים שונים שידעו כי יפריעו לו, וכן ביישו אותו בדרכים כאלו ואחרות. מטבע הדברים לא נוכל לפרט יותר מדי על המקום ועל הזמן, וגם לא על אופי הפעלולים, אך הצד השוה בכולם שהם גרמו לרב עגמת נפש.

עברו שנים, והתלמידים שמו אל ליבם כי מדה כנגד מדה של עומק הדין פגעה בכולם. איש לא נוקה. אחד לא זכה להיוושע בזש"ק, רעהו נולד עם ילד שאינו בריא, לאחר יש צרות עם רעייתו, ותלמיד נוסף ממתין שנים רבות לישועה בזיווגים לילדיו. איש איש וצרתו שלו.

והנה, גלגל הקב"ה שאחד מהם התעורר לעשות חשבון נפשו, והבין שמסתבר כי הצרות הגיעו אליהם מכיוון שפגעו באותו תלמיד חכם שיחי'.

כמובן, הדבר הפשוט והמתבקש היה שיעלו התלמידים לשעבר לביתו לבקש מחילה, ובוודאי יעביר הרב על מדותיו וימחל. דא עקא, שאותו תלמיד חכם אינו מצוי כיום בקו הבריאות, ובלתי אפשרי בשום אופן לבקש ממנו מחילה.

נמנו וגמרו לשלוח שליח לרחוב רשב"ם בבני ברק, אל מעונו של רבינו, כדת מה לעשות, ולכפר על המעשה הנורא הזה. שליח ת"ח אכן יצא לדרך בשם כל התלמידים, לשמוע דבר ה' זו הלכה.

הגר"ח חשב לרגע ומיד השיב: "יש עצה. אמנם לגשת ולבקש מחילה לא שייך, אך באם יהֵנו אותו על ידי קניית איזה חפץ או דבר שיבוא לו לתועלת, הרי זה כמו שריצו אותו, ובזה יבואו על כפרתם".

מיותר לציין שכך עשו התלמידים. הם פנו אל בני המשפחה לשאול אם יש דבר שחסר להם, והמשפחה נקבה בסכום כסף, בכדי לקנות דבר שישמש אותו.
הרב חיים קנייבסקי תלמיד חכם פגיעה מחילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד