י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

יארצייט: מה עלה בגורלה של קהילת 'לב טהור' אחרי אובדן המנהיג

לפני שנה חוותה קהילת 'לב טהור' זעזוע רציני, עם פטירתו הפתאומית והטראגית של המנהיג שלמה הלברנץ ז"ל, מאז לא שמענו על הקהילה מטוב ועד רע 'בחדרי חרדים' הצליח בכל זאת ללקט פרטים, מה שכן דלף על אורח החיים כיום בקהילה • מיוחד

הלברנץ. צילום מסך 'המערכת'
הלברנץ. צילום מסך 'המערכת'



שנה חלפה מאותו יום שישי, בו נפטר במפתיע ובאופן טראגי, הרב שלמה ארז הלברנץ ז"ל, מנהיג קהילת 'לב טהור' הקיצונית והוא בן 54 בפטירתו.

היה זה ביום שישי י"ג תמוז תשע"ז, עת ירד הלברנץ לטבול בנהר סואן במקסיקו, הוא נסחף וטבע למוות.

כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים', לאחר הטביעה הועברה גופתו לבדיקות במכון רפואי במקסיקו, ועל פי הדיווחים גופתו לא נותחה, הלוויתו התקיימה בגואטמלה בהשתתפות בני הקהילה, והוא נקבר בחלקת אדמה שיוחדה לשמש כבית קברות, ונמצאת במתחם גדול שהמנהיג שלמה ז"ל, קנה בחייו.

הכת שהעסיקה מספר מדינות בעולם, ביניהם ישראל, ארה"ב, קנדה, מקסיקו וגואטמלה, שם הם מצאו מנוח לכף רגלם, אחרי שהכת שמנתה 200 נפש, התגלגלה ממקום למקום, כשהרשויות בישראל התבקשו להתערב ולחלץ מהכת, ילדים צעירים אשר להם קרובי משפחה בישראל, בטענה כי הם עוברים מסכת של התעללויות ושטיפות מוח, וכי הם מוחזקים בתנאים קשים בניגוד לרצונם.

אז מה באמת קרה עם אנשי הכת, מאז מותו הטראגי של המייסד והמנהיג הבלתי מעורער.



נראה, הבן נחמן הלברנץ עם ילדות הכת.צילום: נראה, הבן נחמן הלברנץ עם ילדות הכת.
נראה, הבן נחמן הלברנץ עם ילדות הכת.


אתר חדשות מקומי בגואטמלה, מפרסם ראיון שערך כתב מקומי, עם כמה מאנשי הכת המתגוררים בסמוך לו.

הכתבה והראיון התקיימו ופורסמו לפני מספר חודשים, כך שמסתבר כי הפרטים נשארו כפי שהיו, בעת פרסום הראיון.

בכתבה מתואר המקום שבו חיים כיום חברי הכת, כמקום חקלאי, שבו מגדלים חברי הכת מטע גדול של מנגו, הבתים נראים כמו במחנה פליטים. אחד מאנשי הכת אומר לכתב "העלילו עלינו שקרים".

המקום בו השתקעו חברי הכת, נמצא כ-100 קילומטרים מגוואטמלה סיטי והיא מונה כיום, 70 משפחות. "אנחנו אנטי-ציונים, וזה שורש כל הרדיפות שלנו, אנחנו על הצד של התורה, ודעתנו היא כי מדינת ישראל היא לא מקום לחרדים". אומר חבר הכת שלא הזדהה בשמו.

"אני מחפש את האמת וחי כאן עם אמונה לאלוקים, אני כאן כי זה הדבר הכי קרוב לאמת, ליהדות טהורה". כך שלום אברהם יצחק, בן 32, מחברי הכת.

בניגוד לנטען בעבר, הוא מבהיר: "אנחנו לא מצייתים לחוקים כאן כמו עבדים, הכל באהבה, הקהילה הזאת סובלת שנים רבות של רדיפות".



באחת הפשיטות על בנין הקהילהצילום: באחת הפשיטות על בנין הקהילה
באחת הפשיטות על בנין הקהילה


על פי האתר המקומי, הקהילה קיבלה כמה גרים בשנים האחרונות, ואחד מהם הוא אברהם אהרון בן 16, הוא אחד מ-70 המתגיירים של מרכז יהודי באמריקה, שהקהילה קיבלה אותם בברכה בשנים האחרונות, "לא היה לנו דם יהודי והם קיבלו אותנו כאילו הם מכירים אותנו, אנחנו מרגישים טוב כאן". מספר הצעיר.

בסיור בחווה, נראה אברהם יצחק מחזיק בכד חלב מתכתי, שחלב ישירות מהפרה ומסביר את תפקידיו בחווה: "אני מטפל בבקר ואני דואג שהעיזים יילכו לאכול בהרים. בתוך המתחם המוקף בגדר תיל דוקרני, ישנן שלוש פרות ושור, 22 עיזים ותשע תרנגולות".

"כאן אנו מוצאים יציבות בהגשמת אורח חיים לפי הכללים שאלוקים נתן לנו בהר סיני". אומר אברהם יצחק.

לחברי הכת יש בית דפוס קרוב מאד לחווה, שם יש 25 מכונות שמדפיסות, "יש ביקוש גדול להדפסות אצלנו, כי בארצות הברית זה מאוד יקר", אומר יואל וינגרטן, מי שמנהל את הדפוס שמסביר כי ה"מכונות הן יד שנייה, שהגיעו מיפן, גרמניה ואיטליה".

"היום ספרים מודפסים בסין במחירים זולים, אבל עם שגיאות כתיב בגלל חוסר הידע של השפה", מסביר וינגרטן. "אז אנחנו זולים בהרבה יותר מארה"ב, אז אני מקווה שקצב ההזמנות יגדל".

על פי המסופר בכתבה, חברי הכת מקבלים תרומות של אוכל ומצרכים חיוניים נוספים, שנתרמו להם על ידי קהילות ממדינות שונות, נוצרים, קתולים ואוונגליסטים.

עוד הם מספרים, כי העירייה המקומית תרמה להם כמה מתקנים בשביל גינה לילדים, כמו נדנדות וקרוסלות. לדברי אנשי הכת, בתי קבע מתוכננות להבנות בקרוב מאד, כשבינתיים הם מתגוררים בצריפים. גם מרפאה מקומית אמורה להבנות בזמן הקרוב.

הכתב מתאר את חברי הכת כמנותקים מהעולם החיצון, חוץ מאלו שחייבים קשר כדי להביא הכנסות לחווה, ואלו שמנהלים דיאלוג עם הרשויות המקומיות, כמובן שאין בנמצא בתוככי הכת, שום מכשיר פלאפון או אייפד או כל סוג של מכשיר חכם.
שלמה הלברנץ לב טהור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד