י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

למרות חשד להונאה במיליונים - המנהלים שוחררו במגבלות קלות

מנהלי חברת השקעות שקרסה בסוף השבוע, נגדם הועלו חשדות להונאת לקוחות, זיוף מסמכים והעברת כספי משקיעים מהחשבון המיועד לחשבונות בחו"ל - שוחררו על ידי המשטרה במגבלות קלות, ועורך הדין של שניים מהמשקיעים מגיב בחריפות

צילום אילוסטרציה: pixabay
צילום אילוסטרציה: pixabay צילום: pixabay



חברת ההשקעות 'איי. ג'יי. אינווסטק', המנהלת ומפעילה תוכנת מחשב למסחר אוטומטי בהפרשי שער של מכשירים פיננסיים, עלתה לכותרות בסוף השבוע, לאחר שקרסה בקול רעש גדול.

היום (ראשון) התברר בבקשת הפירוק של החברה, שנדונה בפני כב' השופט אורנשטיין מביהמ"ש המחוזי בתל אביב, כי כספם של כ-150 משקיעים, בסך 12 מיליון דולר – לא קיים בחשבון נאמנות אותו הפעילה החברה עבור לקוחותיה. תחת זאת נמצאו בחשבון פחות ממיליון שקלים.

בדיון שנערך על פירוק החברה, הועלו טענות חמורות של הונאת לקוחות, זיוף מסמכים והעברת כספי משקיעים, שהיו אמורים להישאר בחשבון נאמנות – להשקעות בחו"ל.

לדברי עוה"ד ניר יסלוביץ', המייצג את שני בעלי המניות בחברה, הרי שחרף החשדות שהופרחו באוויר באולם בית המשפט – המשטרה נמנעה מלעצור את החשודים, ואז שחררה אותם לאחר חקירה לביתם, עם הגבלות קלות בלבד כמו עיכוב יציאה מהארץ ואיסור ליצור קשר עם אנשים המעורבים בפרשה.

לדבריו, אפליקציית המסחר של החברה עדיין משקפת מצב בו ללקוחות קיים עדיין סכום כסף בחשבון, בין עשרות אלפי שקלים למאות אלפי דולרים - אך בשל הקפאת פעילות החברה, אין הם יכולים למשוך את כספם.

הסברה שהועלתה מקרב הנוכחים בדיון, היא שמדובר במצג שווא, שהחל עוד הרבה לפני שהחברה קרסה, וכי בפועל אין קשר בין הנתונים הנראים באפליקציה לבין הכספים המופקדים בחשבון הנאמנות של החברה בבנק 'יובנק'.

בקשת פירוק זו, נגד חברת איי.ג'יי אינווסטק הוגשה על רקע קריסתן של חברות ההשקעה 'שורט טרייד' ו'ג'נרל טרייד', כאשר גם נגדן הועלו טענות חמורות להונאה. נגד בעלי חברות אלה מתנהלות בימים אלה חקירות פליליות.

עו"ד רענן קליר, אחד משני המפרקים הזמניים שמונו לחברת איי.ג'יי אינווסטק: "כל המחשבים והחומר הכתוב נמצא במשטרה שפתחה בחקירה. אנחנו קיבלנו מידע ראשוני. ערכנו פגישות עם שני העצורים מיד לאחר שהשתחררו מהמעצר. נפגשנו איתם ביום שישי - האחד שהוא גם המנכ"ל והאחראי על הכספים; והשני הוא שלדבריו היה אחראי לענייני השיווק ולא על הכספים. דיברנו גם עם עורך הדין של החברה וקיבלנו חומר מרואי החשבון של החברה".

לדבריו, "עד עכשיו התמונה היא כזאת: יש כנראה משקיעים בהיקף של כ-12 מיליון דולר. מה שהיה אמור לקרות הוא שעל כל שקל שמועבר לחברה, 70 אגורות היו אמורות ללכת לחשבון נאמנות ביובנק, אך בחשבון הנאמנות יש כרגע מיליון שקל בלבד".

לשאלת השופט כיצד מסבירים הבעלים את המצב, השיב עו"ד קליר: "בעל המניות מסביר ראשית שהוא הפר את אותה התחייבות של החברה להעביר ליובנק 70% מהכספים. אנחנו רואים שבשלב מסוים היו בחשבון כ-12 מיליון שקל. אנחנו צריכים עדיין לבדוק כל מה שהוא אומר - שכל הכסף שעבר לחו"ל כבר לא קיים. מדובר במעל 150 משקיעים שאיבדו את כספם".

לדברי עו"ד שי מילוא, המפרק הנוסף, נמצאו כ-40 אלף שקל מהכספים בחשבונות בישראל. "בערך 5-6 מיליון דולר נוספים לא עברו דרך המנגנון הזה של הנאמנות. הכסף אוטומטית עבר במלואו לכאורה לברוקרים בחו"ל, ולא עבר בכלל דרך חשבון הנאמנות. יש פה כשלים בכל רמה. הסוגיה הזאת כלל לא מפוקחת. אם אתה משנה סעיף או הגדרה, אתה יוצא מהפיקוח ויכול לעקוף את כל סוגי ההגנות. על פניו, מהשקעות נכבדות נותר כלום או כמעט כלום".

השופט אורנשטיין הפנה את החלטתו לרשויות הפיקוח וציין כי זהו המקרה הרביעי שמגיע לפתחו אשר מתאר מצב בו עשרות ומאות משקיעים המשקיעים מיליוני דולרים באמצעות חברות השקעה לא מפוקחות ומפסידים את כספם, תוך שעולות טענות להונאה. "ייתכן שהגיע הזמן לפקח על הזירה", קבע אורנשטיין בהחלטתו.

עו"ד ניר יסלוביץ', המייצג את הבעלים של החברה, מסר בתגובה: "לא נפל פסול ולא דופי במעשי החברה ו/או בעליה, וכפי שייחשף בקרוב, לא נמצאה כל ראיה המייחסת למרשיי מרמה ולראיה כי מרשיי לא נעצרו כפי שדווח באופן מסולף. החברה ניהלה את כספי המשקיעים בשוק רווי סיכון, במטרה למנף את השקעותיהם ולהשיג עבורם רווח מקסימלי, אך למרבה הצער, כפי שקורה רבות בשוק רווי סיכון זה - כספי המשקיעים ירדו לטמיון מחמת פעילות עסקית שגויה. אנו סומכים ובטוחים שבית המשפט יברר עד תום את המיוחס לחברה ו/או למי מטעמה, ויתברר כי ההר יוליד עכבר, וכי ההצהרות המפוצצות של המבקשים נעדרות כל יסוד עובדתי או משפטי".
איי.ג'יי אינווסטק הונאות פירמידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד