י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

שערוריה! בחסות המועמד זאב אלקין: פסטיבל טריפות בירושלים

הרל"י שנמצאת תחת סמכות המשרד לפיתוח ירושלים, שבראשות המועמד לראשות העיר זאב אלקין, השיקה פסטיבל טרפות ברחובה של עיר הנציג הדתי זועם: "יריקה בפנים של 70% מתושבי העיר היהודים המקפידים על כשרות" • החרדים שותקים

אילוסטרציה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



האירוע שמסעיר את ירושלים: החל מהיום (שלישי), ייערך בירושלים פסטיבל אוכל שיכלול מכירת טריפות, שקצים ורמשים במרחב הציבורי. הפסטיבל מתקיים על ידי הרשות לפיתוח ירושלים, שעיקר תקצובה מגיע מהמשרד לענייני ירושלים, שבראשות השר זאב אלקין, המתמודד בימים אלה על ראשות העיר.

לפי הפרסום של הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י), הפסטיבל יכלול "מתחם בילוי חדש שיפעל במהלך הקיץ בעיר. רכבי אוכל צבעוניים יחנו בגיא בן הינום ויציעו למבלים מבחר ממנות השף של המסעדות שעושות את הסצנה הקולינארית בבירה. לאורך כל יולי-אוגוסט, מדי שבוע, בימים שלישי עד חמישי, בין השעות 18:00 ל-23:00, יתארחו שלוש מסעדות חדשות ויציעו מנות שף מתחלפות במחירים שינועו בין 25 ל-35 שקלים למנה".

בצמוד לפרסום הוצגה רשימת מסעדות שישתתפו במיזם. בדיקת 'בחדרי חרדים' העלתה כי מרבית המסעדות שישתתפו באירוע, מוכרות טרפות, שקצים ורמשים, כשרק מיעוט קטן מהמסעדות יגיש אוכל כשר.

הבעייתיות בפסטיבל הינה כפולה, אומרים ל'בחדרי חרדים' עסקנים חרדים בעיר: "ראשית, לראשונה עיריית ירושלים תערוך אירוע שמעודד אכילת שקצים וטרפות במרחב הציבורי. שנית, אנשים שלא מודעים ומקפידים על כשרות עשויים להיכשל, בפרט שמיעוט מהמסעדות שישתתפו באירועים המדוברים הם מסעדות כשרות".



אלקין. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90צילום: אלקין. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אלקין. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


יש לציין, כי לפני כשנה תוכנן להיערך על ידי עיריית ירושלים אירוע דומה בטיילת ארמון הנציב, אלא שבעקבות מאבק עיקש של הנציגים החרדים, הוצע באירוע, בסופו של מאבק, אוכל כשר בלבד.

אלקין סירב להגיב לפניית 'בחדרי חרדים', אך בסביבתו הציגו פרוטוקול מהדיון עם מפיק האירוע ברבנות ירושלים, כראיה ל'כשרות' האירוע.

בפרוטוקול צוין כי במהלך הדיון, ביקשו רבני העיר הגר"א שטרן והגרש"מ עמאר שבאירוע יימכר רק אוכל כשר, אך המפיק השיב להם כי הדבר לא תלוי בו, "אלא בבעלי המסעדות בעיר". בסופו של הדיון, למרות שבאירוע ימכרו מאכלי טריפה, העניקו הרבנים הנחיות כיצד יש לפעול בדוכני האוכל הכשר ובאלו תנאים תוצג תעודת הכשרות בסמוך לאותם דוכנים כשרים.

לדברי מקורבי אלקין, האירוע תוכנן בצורה מקצועית ולא הייתה אפשרות להפריד בין מסעדות כשרות לטרפות. עם זאת, בכיר חרדי בעירייה דחה את הטענות, ואמר ל'בחדרי חרדים' כי "באירועים דומים שנערכים במרחב הציבורי מקובל להתנות שישתתפו רק מסעדות כשרות".

חבר מועצת העיר אריה קינג מסר ל'בחדרי חרדים', כי מדובר ב"יריקה בפנים של 70% מתושבי ירושלים היהודים שאוכלים כשר".

באופן מפתיע הפנה קינג, אצבע מאשימה גם לעבר הנציגים החרדים בעיריית ירושלים, על שתיקתם כנגד אירוע הטרפות: "בשנה האחרונה במליאת מועצת העירייה, הכריזו חברי מועצת העירייה החרדים שימנעו כל שימוש במזון לא כשר באירועים ציבוריים בהשתתפות או מימון העירייה, נראה שחברי המועצה החרדים מצאו לעצמם דרך עוקפת להחלטת מועצת העירייה ומחר יפתח פסטיבל שממומן על ידי משרד ירושלים באמצעות הרשות לפיתוח ירושלים, וחברי הדריקטוריון בהרל"י, החרדים ממלאים פיהם מים וזאת לנוכח החשש הברור להכשלת ציבור גדול באכילת מאכלי טריפות".



אריה קינג. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90צילום: אריה קינג. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אריה קינג. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


כזכור, לפני כחודש נערך פסטיבל ברובע היהודי בירושלים, ובמהלכו היה אמור להיות מוגש אוכל טרף. בעקבות כך שלחו רבני הרובע היהודי מכתב חריף לאלקין, שמשרדו אחראי כאמור על הרל"י, שארגנה את האירוע.

במכתב שמוען לאלקין, ועליו חתמו בין היתר, נשיא מועצת חכמי התורה הגר"ש כהן והגר"א נבנצאל, רב העיר העתיקה, נכתב: "התוכן והצורה פוגעים בציפור נפשנו ואינם מתאימים לשום מקום, ובפרט לא לעיר הקודש. מופע זה עלול לגרום להרס חינוכי של מאות תינוקות של בית רבן המחונכים בכגון זה ל'יהרג ואל יעבור', כמו גם פגיעה עצומה בציבור הגדול של לומדי התורה ובני הישיבות בתוככי עיר הקודש, אלה אשר גדלו במקום ואלה הבאים ללמוד כאן בהתמדה ובקביעות חלילה מלהכניס פסטיבל חדש ושגוי לעיר הקודש, הכולל האכלת טריפות ליהודים רח"ל".

בסופו של יום הלחץ החרדי עשה את שלו ואלקין הורה ברגע האחרון לבטל את שיתוף הפעולה עם המסעדות הטריפות.
פסטיבל טריפות זאב אלקין אוכל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד