1. עמוד הבית
  2. יהדות
  3. אקטואליה

לראשונה בהיסטוריה: בית הדין ביטל שני טקסי נישואין של אותה אישה והתיר לה להינשא ברביעית

אישה שנישאה פעמיים ב"קידושי שחוק" ונישואין פיקטיביים, ביקשה להינשא בפעם הרביעית לאחר שחזרה בתשובה. בסיומו של דיון ארוך, בית הדין התיר לא להינשא. מאחורי ההיתר סיפור אישי מרתק ושאלות הלכתיות סבוכות ומורכבות
Print אלי שלזינגר , כ' תמוז תשע"ח 03/07/2018 13:59

תכשיטים, תכשיט, שעון, שעונים, צמיד, צמידים, יהלום, יהלומים, שרשרת, טבעת (46) צילום אילוסטרציה: pixabay



לראשונה בהיסטוריה - בית הדין הרבני ביטל שני טקסי נישואין של אותה אישה והתיר לה להינשא בפעם הרביעית: אישה מדרום הארץ הגיעה לבית הדין הרבני בבאר שבע לצורך ברור מעמדה האישי. לאחר שהופנתה לבית הדין על ידי רב עיר שאצלו בקשה להינשא. מסתבר כי התגרשה לפני 15 שנים אבל במהלך שנים אלה היא עברה שני טקסי קידושין על ידי שני גברים שונים ועתה, לאחר שהתחזקה במסורת, היא מבקשת להינשא לאדם רביעי רשמית וכדת משה וישראל.

מעשה הקידושין הראשון אירע לפני 15 שנים, בשעת לילה מאוחרת במועדון זימה תל אביבי מפורסם ברחוב אלנבי הידוע לשמצה בהפקרותו. לדבריה, בעודה שיכורה, כשאר היא מבלה באופן פרוץ, גבר יהודי שאל אותה אם היא רוצה להתחתן, היא השיבה לו "כן" ואז הוא שלף טבעת ואמר לה "הרי את מקודשת לי בטבעת זו כדת משה וישראל". במעמד במועדון נכחו לפחות ארבעה גברים יהודים שצפו באירוע. יצוין כי ה"חתן" ו"הכלה" וכל הנוכחים היו שתויים ומסוממים.

המקרה השני אירע כעבור מספר שנים. היא הכירה אדם דרך הפייסבוק והא הציע להינשא באופן פיקטיבי כדי שתצבור זכויות מסוימות ממשרד הרווחה. הם ערכו מסיבה בדירה בה היו גם מספר גברים יהודיים מחללי שבת ושם הוא אמר לה "הרי את מקודשת לי" ולאחר מכן השניים התגוררו יחד במשך מספר חודשים.

לדברי האישה, בשני המקרים, הקידושין היו בצחוק. באשר למקרה הראשון אין לה מושג מיהו האיש שנתן לה את הטבעת וקידש אותה ומה שמו. באשר למקרה השני, חלפו שנים, הקשר עם הגבר נותק ואין היא יודעת היכן הוא נמצא היום.

כיום היא חזרה בתשובה שלימה, "שומרת מצוות וצניעות". לדבריה, הכירה בחור שמור מצוות והיא מבקשת מבית הדין לאשר לה לפתוח דף חדש ולהינשא כדת משה וישראל.

הסוגיה המורכבת והמסובכת הובאה לפני חברי בית הדין הרבני באזורי בבאר שבע האב"ד הרב אהרון דרשביץ והדיינים הרב עובדיה חפץ והרב אברהם צבי גאופטמן. הדיין הרב גאופטמן חקר ביסודיות את המבקשת ואת הגורמים הנוגעים בדבר ולאחר שקיבל תמונה מדויקת של האירועים, הוא למד וחקר לעומק את נושא "נישואי שחוק" ו"נישואין פיקטיביים" ונישואין עם עדים מחללי שבת. הרב בירר את תוקפם ומעמדם של נישואין כאלה לאורך ההיסטוריה ההלכתית החל מהשולחן ערוך, וכלה בפוסקי זמננו כמו החזון איש והרב עובדיה יוסף.

בסוף פסק דין מנומק הכולל עשרות עמודים אליו הצטרפו האב"ד הרב דרשביץ והדיין הרב עובדיה יעקב כותב הרב גאופטמן כי, "בנוגע לקידושין שנעשו במועדון אין להן כל תוקף הן מצד האומדנא המוכחת שהתכוונו לשחוק והן מצד פסלות העדים. באשר לקידושין הפיקטיביים מעיקר הדין יש לומר כי אין להן כל תוקף". יחד עם זאת לאחר מאמץ רב הצליח בית הדין בסיוע גורמים נוספים מהנהלת בתי הדין לאתר את המקדש השני. הוא אכן אישר את העובדות והסכים גם לתת גט נוסף לחומרא בשל ספק קידושין, מאחר ובני הזוג חיו מספר חודשים לאחר הטקס הפסול.

בסיכומו של פסק הדין נכתב כי "המבקשת רשאית להינשא לכל אדם".




הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.