י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

כך תדעו אם הילד שלכם עובר התעללות

סיפורי הזוועה האחרונים הביאו את לאה ברוצקי, מנחת הורים ויועצת שינה, להכין לטובת ההורים והילדים כולם רשימת התנהגויות שמעלות חשד להתעללות שעובר הילד

צילום: Pixabay
צילום: Pixabay

אחרי כל המקרים המזעזעים בתקופה האחרונה, קיבלתי לא מעט שאלות מההורים: "איך מזהים ילד שעובר התעללות במעון? איך לדעת שהילד לא נפגע מהמטפלת?", אז כך תזהו קושי רגשי או התעללות במעון בהתאם לשפת הגוף של הפעוט:

אבל לפני הכל, חשוב להבהיר כי רוב המטפלות עושות עבודת קודש ועובדות בתנאים לא פשוטים בכלל, רובן אכפתיות, חמות ונותנות את כל כולן לטובת ילדינו. מחובתנו כהורים לדעת להעריך, לכבד ולסמוך על המטפלת של הילד שלנו כי תקשורת חיובית מול המטפלת מעודדת יחס חיובי לילד וחשוב לזכור את זה.

חשוב לזכור כי הסימנים שאותם אפרט בהמשך מופיעים לא רק כאשר יש התעללות בילד, גם מצבים נוספים יכולים לגרום להופעת התסמינים. עובדה זו מחייבת אותנו, ההורים, להסתכל על התמונה הרחבה ולדעת שהסימנים נועדו רק כדי לעורר את תשומת לבנו לבדוק אם משהו קורה חלילה.

נקודה שלישית וחשובה ביותר היא העובדה שלא מדובר בימים הראשונים לשנת הלימודים. בימים אלו הסימנים שיופיעו הם צפויים והגיוניים, אך אם לאחר תקופת ההסתגלות וההתחברות לסביבה החדשה התינוק עדיין משדר אותות מצוקה, כדאי לבדוק.

את התופעות שמצביעת על כך שמשהו לא תקין ניתן לחלק לשתיים: סימנים במעון וסימנים בבית.

הנה הנקודות שכדאי לשים לב אליהן במעון:

עצמאות - שימו לב עד כמה התינוק עצמאי במעון, האם הוא ניגש לבד לצעצועים ולא מפחד לגעת בדברים או שהוא מתנהג בצורה פסיבית?.

אכילה ושינה - נסו לעקוב האם התינוק אוכל וישן במעון. תינוק שמרגיש רע במסגרת יתקשה להשתחרר ולהירדם במעון ועלול לעשות גם שביתות רעב

תלות בחפץ מעבר - שימו לב עד כמה הפעוט תלוי בחפץ מעבר שלו. האם הוא מסוגל להיפרד ממנו בקלות יחסית או שהוא תלוי בו באופן רגשי ומנסה לשאוב ממנו ביטחון?

פנוי רגשית ללמידה - האם התינוק שלכם משתף בתכנים שלמד? שר שירים מהמעון? למד מיומנות חדשה? רק כשתינוק מרגיש טוב במסגרת הוא יוכל ללמוד ולהתפתח.

פחד מהדמות המטפלת - האם בכניסה למעון התינוק רגוע? האם התינוק שמח ללכת את המטפלת ויוצר איתה קשר עין?

בכי - לא מעט תינוקות וגם ילדים קצת יותר גדולים בוכים כשהם נפרדים מאבא או אמא לכמה שעות, לרוב הבכי נרגע אחרי דקות מעטות והפעוט מתרגל, האם הילד שלכם בוכה בכניסה למעון? האם הוא גם נרגע? כמה זמן הוא בוכה?

הגיוני שהתינוק בוכה כשאנחנו משאירים אותו במעון, השאלה האם הוא גם נרגע. האם הבכי לוקח כמה דקות או נמשך לכמה שעות?

הנקודות שמעוררות תשומת לב בבית:

בכי בבית - האם התינוק בוכה בבוקר לפני המעון או בבית גם בחזרה מהמעון? כמובן שקיים בכי נורמלי וטבעי, בעיקר בתקופת ההסתגלות, אך חשוב לשים לב האם הבכי נמשך ובאיזה עוצמות.

קשיי שינה - במצבי מצוקה תינוקות חווים קושי להגיע ברוגע לשינה וגם לאחר ההרדמות הם עלולים לפתוח חלונות ערות בלילה. לעתים קושי בשינה או התעוררויות מרובות מסמנות לחץ וחרדה אצל התינוק ומהוות סימנים עברינו, ההורים.

פיתוח פחדים - כשהתינוק מתחיל לפחד מדברים חדשים זה יכול להיות עוד שלב בהתפתחות או אולי תסמין שדורש תשומת לב.

גוף נוקשה - האם הגוף של התינוק שלכם מרגיש לא משוחרר? אגרופים קפוצים והרבה מתח בגוף?

שינוי ברמת הקיטורים והבכי בבית - כשתינוק הופך מתינוק רגוע ושליו לתינוק עצבני ובכיין, לאחר שבודקים שאין מה שמפריע לו באופן מידי, גם קיטורים הם תסמין למצוקה.

הכותבת היא מנחת הורים ויועצת שינה

לאה ברוצקי מנחת הורים יועצת שינה התעללות בילדים סימני זיהוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד