ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
טור פרשנות

יש לנו מרן אחד ומועצת אחת

בצל ההישג הגדול של האחדות החרדית והעברת חוק הגיוס בצורה נכונה, מסתתר ניסיון כושל לפלג את הציבור הספרדי-תורני. וגם: אין שום סיבה לתת לרפורמים דריסת רגל נוספת בכותל, במתחם תפילה שגם כך יישאר ללא מתפללים  

יש לנו מרן אחד ומועצת אחת
חכם שלום כהן הגר''ש בעדני צילום: באדיבות המצלם

הנה נושא שאני ממש לא אוהב להתעסק בו, אבל כשאין ברירה אז אין. השבוע, בתוך כל הדיונים על חוק השמירה על מעמד בני הישיבות, פעלו אנשים מקהילות סאטמר והפלג הירושלמי, בניסיון לקרוא תיגר על המנהיגות של מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן. הם השתמשו בכל כלי שהם רק יכלו, פעלו והפעילו לחץ על ראשי ישיבות ספרדיות, השתמשו בשיטות פסולות שאינן מקובלות, מה הפעם? לשכנע אותם שהחוק הוא חוק שמד על עולם התורה הספרדי.

כמובן שאין זה נכון בעליל, אם יש נושא החשוב יותר מכל למרן חכם שלום כהן, זה הנושא של בחורי הישיבות. למרן חכם שלום יש את נציגיו בכנסת בראשות השר דרעי, ומרן מעורה בכל פרט ובכל שלב בחוק הגיוס המתהווה ובכל מהלך כזה או אחר שנעשה מול הממשלה ומשרד הביטחון בעניין.

אבל אותם עסקנים שכאמור אינם משתייכים לציבור הספרדי, החליטו שאם אפשר לנסות לסכסך ולפלג אז למה לא, הם ניסו להלהיב ולהלהיט את הרוחות בקרב ציבור בני התורה הספרדים והניסיון שלהם כשל כישלון מוחלט. ראשי הישיבות הספרדיות הבינו שמדובר כאן בניסיון לערער אחר מנהיגותו של מרן, וגם אלו שהאמינו בתחילה לדבריהם, לאחר ששמעו את דעתו של מרן ואת המצב האמיתי, חזרו בהם.

חלק גדול מהחתימות הללו בכלל היו מזויפות, מה שמוכיח על כוונה לא טהורה ולא נקיה של אותם עסקנים שניסו לפלג. ציבור בני התורה הספרדים יצא מחוזק מזה. שוב הוכח שיש לציבור הזה הנהגה אחת של מועצת חכמים אחת ומרן אחד.

עבדו נכון, פעלו חכם

חוק הדיחוי הקרוי בפי כל חוק הגיוס, עבר השבוע בכנסת בקריאה ראשונה, לקול מחאותיהם של חברי הכנסת החרדים - עבר החוק שעבדו עליו בוועדה המקצועית במשרד הביטחון בקריאה ראשונה.

קשה שלא להתרשם מהעבודה היסודית והאחראית של נציגי הציבור החרדי בכנסת, הם עבדו מאורגן, מסודר, מתואמים איש איש, מפלגה ומפלגה, הקטטות בין יש עתיד למחנה הציוני על אופן ההצבעה בחוק, החשש במפלגות החרדיות מתרגיל שעושה יאיר לפיד, התגובות של חברי הכנסת גם במליאת הכנסת, אבל גם בכלי התקשורת, מובילים למסקנה אחת ברורה, כשעובדים יחד אין דבר שיכול לנצח אותם.

נכון, יש עכשיו הרבה מאוד עבודה שנעשית מאחורי הקלעים כדי לשנות סעיפים בעייתיים בחוק לקראת קריאה שניה ושלישית. צריך לזכור שכל הגורמים הנוגעים בדבר מעוניינים לסיים עם זה כשזה נוח לכולם, לציבור החרדי, לליברמן ומפלגתו, וכמובן גם לליכוד ולבנימין נתניהו.

הסקר שפורסם השבוע, יומיים אחרי אישורו של חוק הגיוס, מוכיח שלליכוד בראשות נתניהו אין נזק מהעברת חוק הגיוס, גם לא הצעקות של חברי הכנסת בשמאל לפיהן שוב נתניהו נכנע לחרדים, הציבור בישראל התפכח, וכבר לא קונה את העליהום שמובילים לפיד ואנשיו בעיקר נגד הציבור החרדי.

אם בעבר המדינה רעשה וגעשה בכל הנוגע לגיוס בחורי הישיבות לצבא, הפעם אנחנו רואים אדישות, אדישות שנובעת מכמה סיבות. בראש ובראשונה כמובן שלציבור נמאס מכל ההשתלחויות והדה לגיטימציה שעושים בכל פעם מחדש לציבור החרדי בעניין זה, אבל ובעיקר, האחריות של ראשי המפלגות החרדיות, דרעי, ליצמן וגפני, שהתנהלו כמקשה אחת, מתואמים בכל פרט ובכל שלב, הם בשתיקה שלהם גרמו לכך שהדיונים הסוערים בעניין חוק הגיוס שידענו בעבר לא היו קיימים הפעם.

כך יצא שקיבלנו מצב נדיר, בו מצד אחד יש חופש פעולה לראש הממשלה ולשרים להעביר חוק שיהיה מקובל על הציבור החרדי, ומהצד השני צעקותיהם של לפיד ואנשיו ולאחרונה גם במחנה הציוני, לא באו לידי ביטוי בשיח ברחוב הישראלי.

אל תניחו לרפורמים

לאחרונה יש כאן תופעה שהולכת וגוברת, וככל שהיא הולכת וגוברת מתרבות התמיהות, למה ולמי זה כל כך נחוץ לרצות את הרפורמים. התמונות שפורסמו השבוע מרחבת ״הכותל הרפורמי״ לא מותירות מקום לספק. אין שם אנשים, אף אחד לא מגיע לשם. הם עושים רעש ורקע כאילו הם איזה ציבור גדול בישראל, אבל זה פשוט לא נכון.

פעם אחר פעם אני מתפלא על הנחיצות - של ראש הממשלה נתניהו בעיקר - לרצות אותם. הם פחות ממיעוט שבמיעוט כאן בארץ, ואם תיעשה בדיקה מעמיקה ויסודית נגלה שגם בחו"ל זה כך. התירוצים השונים של חלק משרי הממשלה ובראשם השר יובל שטייניץ שצריך לרצות אותם לא ברורים, פעם זה בגלל התרומות שלהם למדינת ישראל, ופעם זה בגלל הקשר שלהם לממשל בארה"ב, שני התירוצים הללו אינם נכונים. הם אינם זרם ביהדות, הם גם לא ציבור גדול באופן כללי, אז למה לנסות ולקדם אותם? לדאוג ל25 מיליון שקל עבורם בכותל?

אמר השבוע אצלי בשידור בקול חי חבר הכנסת ינון אזולאי: ״שיישארו שם בחו"ל עם הכסף שלהם, ואם הם רוצים שיבנו להם כותל משלהם שם, אני מוכן להיות הראשון שיתרום להם״, והוא צודק, אין להם אנשים שמתפללים כאן גם במה שהם קיבלו עד היום, אז מדוע לקרוע את העם היהודי בעבורם? למה לפגוע ברגשות של מיליוני איש כאן בישראל, שהכותל הוא המקום הקדוש ביותר לעם היהודי עבורם.

נכון נהגו שרי הליכוד המסרבים לקחת את ראשות הוועדה למתווה הכותל. בין אם אותם שרים עשו זאת מחשש פן יבולע להם בקרב חברי מרכז הליכוד שרובם מסורתיים, ובין אם הם עשו זאת בגלל שהם עצמם מאמינים בכך - יבורכו.

שנים על גבי שנים עם ישראל היה תחת יהדות אחת. לא מגיעה להם שום פריבילגיה ובוודאי גם לא רחבה בכותל המערבי שריד בית מקדשנו, שגם ככה תישאר ריקה מאדם.

 

*הטור פורסם בקו עיתונות דתית

 

שס חוק הגיוס חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד