ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024
סמוטריץ' בראיון ל'בחדרי' • צפו

"למה החרדים נתנו יד למתווה הכותל? פוליטיקה"

בראיון וידאו מיוחד ל'בחדרי חרדים', מתייחס ח"כ בצלאל סמוטריץ' המשמש כחבר הוועדה המיוחדת להסדרת מעמדם של בני הישיבות - לחוק הגיוס המתגבש: "גם את החוק הזה בג"ץ יבטל. לא כי הוא לא טוב, אלא כי בג"ץ לא עובד עם שכל ישר בעניין הזה, לא צודק ולא חכם" • צפו

'חבר הכנסת סמוטריץ' בראיון ל'בחדרי
'חבר הכנסת סמוטריץ' בראיון ל'בחדרי צילום: ארי קלמן, בחדרי חרדים

בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים', מתייחס ח"כ בצלאל סמוטריץ', המשמש כחבר הוועדה להסדרת מעמדם של בני הישיבות מטעם מפלגת 'הבית היהודי', לחוק הגיוס המתגבש, לפתרונות החוקתיים מהחשש כי בג"ץ יבטל את החוק המוצע, וגם, לסלילת מתווה הכותל שעבר השבוע בכנסת בשתיקת החרדים.

האם אתה חושב שיש סיכוי להעביר את חוק הגיוס עד סוף המושב?

"כן, תחושתי שכן. אנחנו עושים פה הרבה מאוד תיקונים, בראש ובראשונה כדי לוודא שמי שלומד תורה ימשיך ללמוד תורה. החוק הזה יעסוק במי שלא מצליח או לא רוצה ולא מתאים לו לשבת וללמוד, יתרום את תרומתו בצבא".

סנקציות כלכליות, סנקציות פליליות, אלו דברים שאתה תומך בהם?

"סנקציות פליליות - אין. זה לא נקרא סנקציות פליליות, זה בלוף. יש כרגע הסדר, אם ההסדר קורס - ברירת המחדל זה חוק שירות ביטחון שקובע חובת גיוס על כל אדם במדינת ישראל, ואם לא אז הוא עבריין. אין בחוק סנקציות פליליות והוא לא מוזכר באף מילה. הרי גם אחרי שהוא קורס יש לממשלה ולכנסת עוד שנה לחוקק חוק חדש, בעצם חוזרים למצב שאנחנו נמצאים כיום".

"אני אומר לך באחריות ברורה בקואליציה ובאופוזיציה ונעזוב בצד את 'יש עתיד' שמחכים לריב. כל מי שלומד ותורתו אומנותו ימשיך ללמוד, זו תרומה גדולה למדינת ישראל, תרומתו איננה פחותה ממי שמשרת בצבא, אולי גם גדולה יותר לביטחונה של מדינת ישראל ולחוסנה ולקיומה. מי שלומד. ומי שלא לומד ימצא את דרכו לתרום או בצבא או בשירות לאומי ואח"כ ישתלב בשוק התעסוקה".

אגודת ישראל ובראשה ליצמן, מבקשים לדחות את ההכרעה על החוק בקריאה השנייה והשלישית, לאחר שתוקם בממשלה הבאה. האם תתמכו בדחייה?

"הפתרון האמיתי הוא חוק ערך לימוד תורה, גם את החוק הזה יבטל בג"ץ, לא כי הוא לא טוב, אלא כי בג"ץ לא עובד עם שכל ישר בעניין הזה, לא צודק ולא חכם. הפתרון היחיד זה לחוקק את חוק ערך לימוד תורה, קודם כל זה נכון אמיתית, אחרי שמדינת ישראל עיגנה אין ספור ערכים וזכויות - חלקם נכונים וחלקם מקושקשים - כחוקי יסוד, הגיע הזמן להגן את ערך לימוד תורה בעם ישראל כערך יסוד ואז זה משנה את כל האיזון, יהיה אפשר לחוקק כל הסדר שרק נרצה. קראתי לאחי החרדים ואני עצמי חתום על החוק הזה, אני חושב שיחד אנחנו צריכים להציב את זה כתנאי בהסכם הקואליציוני הבא. אני לא חושב שבשביל זה צריך לחכות, החוק הזה הוא טוב, נחוקק אח"כ את חוק היסוד, ותמיד אפשר לתקן".

השבוע, באמצע הלילה שבין שלישי לרביעי, אישרה מליאת הכנסת את העברת הסמכויות בעניין מתווה הכותל ובכך סללה את שיפוץ הכותל הרפורמי. איך אתה מסביר את זה שרק אתה הצבעת נגד והחרדים נעלמו?

"תשאל אותם. אני מבחינתי מתנגד לכל דריסת רגל לרפורמים בכותל ובכלל במדינת ישראל. יש לי אהבה גדולה אליהם כמו לכל יהודי, אני חש אחריות אליהם, אני חושב שמדינת ישראל מחויבת לכל יהודי בעולם היא הבית של כל יהדות העולם אבל דווקא בגלל המחויבות הזו אני חייבם לשמור על עם ישראל נאמנה אותנטית וליהדות האמתית".

"לא מבין למה חברי הכנסת החרדים נתנו לזה יד. יכולנו למנוע את זה בדרכים פוליטיות ולבוא לראש הממשלה ולעצור את זה. יכול להיות שהיו פה חשבונות פוליטיים שקשורים לחוק הגיוס".

מה אתה מציע להם לעשות בהמשך?

"אני חושב שהחרדים יודעים כי שום דבר שאינו על דעת הרבנים הראשיים יבוצע. ראש הממשלה מבין היטב שהחרדים רציניים וזה לא יקרה".

בצלאל סמוטריץ חוק הגיוס הכותל הרפורמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד