ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
הח"כ מגיב לתחקיר

ישיבה שקוראת לך 'פרענק' - אל תתקרב אליה

לאחר שצייץ אמש, "גועל נפש בהתגלמותו", חבר הכנסת מרגי מש"ס, התראיין הבוקר ברשת ב' והתייחס בין הייתר גם לתחקיר שהתפרסם ב'כאן', בו נחשפו קיטלוגים גזעניים ברישום לישיבות, שגם נמכרים בכסף 

ישיבה שקוראת לך 'פרענק' - אל תתקרב אליה
צללית בחורי ישיבה. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"החברה החרדית צריכה לעשות חשבון נפש: למה רבים מבניה נופלים ומתקלקלים? בגלל תופעות כאלה. כשילד יודע שהכול זה כסף ויחצ"נות, הוא יודע שהכול רקוב. ישיבה שקוראת לך 'פרענק' - אל תתקרב אליה", כך אומר הבוקר (שני) ח"כ יעקב מרגי מש"ס בראיון לרשת ב'.

מרגי אמר את הדברים בתגובה לתחקיר שפרסם אמש (ראשון), הכתב לענייני דתות של תאגיד השידור הציבורי 'כאן', אוריה אלקיים. בתחקיר נחשפה גזענות בקבלה לישיבות. הכתב הציג מאגרי מידע עצומים על בחורים צעירים והערות אישיות חלקן גזעניות, מעין רשימות שחורות שעשויות להרוס להם כל סיכוי להתקבל לישיבה בה חשקו להתעלות במעלות התורה.

בצילום מתוך רשימת אקסל, לצד שמות הבחורים, ישנם ציונים גזעניים על אופיו של הבחור. התלמידים מכונים: פרענק, רוסי, סתום, האבא כבאי, האבא קצין בכיר במשטרה, האחים מקולקלים.

מי שמככב בתחקיר הוא אורי זלזניק, רשם בכיר וידוע בעולם הישיבות הליטאיות, אשר הפעיל בחור צעיר קטין בשם א', אשר דאג לאסוף עבורו את הפרטים על הבחורים ולקטלג אותם, לפי אותם כינויים גזעניים.

בהקלטה שנשמעת בתחקיר, נשמע הכתב אלקיים, שואל את זלזניק, "הוא אמר שהוא עשה את זה לבקשתך". זלזניק נשמע מסביר לכתב, "הוא עבד איתי ועזר לי, זה הכל, מה הבעיה? אני בודק, יודע הכל, מה קורה... אני הרי רק בעצם אחראי, אני צריך לקבל את התלמידים לישיבה". 

"אני צריך לדעת מה הם ומי הם", מצטדק זלזניק, "כל ישיבה עושה עושה את זה, איזה מצחיק אתה".

אלקיים: "אתה בעצם אחראי על הרשימה שאני מפרסם". זלזניק: "תעשה מה שאתה רוצה". זלזניק: "תעשה מה שאתה רוצה".

הצעיר א' נשמע מספר, כי מכר בכסף את הרשימות השחורות הללו לחמש ישיבות. 

אבל מתברר שיש גלגל הצלה לבחור ספרדי, אם הוריו הם בעלי הון. במצלמה נסתרת נשמעים רשמים משוחחים ביניהם ואומרים כי "הם צריכים לשלם בשביל להכניס אותו לישיבה אשכנזית או לישיבה טובה". 

הסכום שנקב אחד מהם, הוא לא פחות מ100,000 שקלים לבחור. 

יצוין, כי חבר הכנסת מרגי הגיב כבר אמש, עם פרסום התחקיר בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "גועל נפש בהתגלמותו".

 

זלזניק רישום לישיבות תחקיר אוריה אלקיים גזענות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד