ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
חשיפת 'בחדרי'

היוזמה שתעשה סוף לרשמים בעולם הישיבות

שיטת הרשמים בעולם הישיבות הגיעה כבר מזמן לשפל חסר תקדים. הוכחה מתועדת לכך ניתנה אמש בכתבה ששודרה בתקשורת הכללית, שם נחשף כיצד נוהגים הרשמים בבחורים ובאיזה תארים הם מכנים אותם • כעת, יוזמים גורמים בעולם הישיבות הסדר חדש שיעשה סוף לנוהל המביש

בחורי ישיבות. צילום: אילוסטרציה שוקי לרר
בחורי ישיבות. צילום: אילוסטרציה שוקי לרר

שיטת הרשמים בעולם הישיבות הגיעה כבר מזמן לשפל חסר תקדים. הוכחה מתועדת לכך ניתנה אמש (ראשון) בכתבת צבע ב'כאן 11' בתחקיר שערך העיתונאי אוריה אלקיים, שם נחשפו שיטות הרשמים, כיצד הם נוהגים בבחורים ובאיזה תארים הם מכנים אותם. הדבר גרם לחילול ה' ולסערה בעולם הישיבות.

גורמים המעורים בנושא אמרו ל'בחדרי חרדים', כי מעבר לסגנון המחפיר בה מתנהלים רבים מהרשמים, בנוסף בשל השיטות הללו, ישנם רבים שאינם זוכים לחבוש את ספסלי הישיבות שבהם חשקה נפשם בשל אינפורמציה שלילית והרבה פעמים גם שגויה.

אחד מראשי הישיבות הקטנות, שמסיבות ברורות נשאר בעילום שם, סיפר בכאב ל'בחדרי חרדים' כי הרשימות המדוברות נמצאים אצל הרשמים עם האינפורמציה ממידע שקיבלו מבחורים שלמדו בישיבה בשנה שעברה. הרשמים מגיעים לראשי הישיבות מוכנים עם המידע והם פוסלים כל בחור שמציעים להם. במקרים רבים הרשימות בכלל לא עדכניות, שכן לא מעט פעמים, הבחור עושה שינוי מהקצה אל הקצה בשיעור ג', דבר שהופך את כל האינפורמציה משנה שעברה - ללא רלוונטית.

'בחדרי חרדים' חושף לראשונה על יוזמה שתופסת תאוצה יותר ויותר בעולם הישיבות: למגר את תופעת הרשמים החיצוניים ולהעסיק ברישום אך ורק את צוות הישיבה עצמה.

מדובר ביוזמה שעלתה על השולחן מספר פעמים, אך לא הגיעה לכלל מעשה עד עתה. גורמים המעורים בתחום פונים בימים אלו לבתי גדולי ישראל להתנעת המהלך בכל היכלי הישיבות, דבר שיביא סוף לרשמים החיצוניים שכל מה שמעניין אותם זה כסף ו"ראשים".

ש.ר. רשם שנמנה על צוות ישיבה חשובה, מספר כיצד נראה הרישום לא על ידי רשם חיצוני: "רשם מסחרי מעניין אותו מספר "ראשים" שהוא צריך למלא ובאיכות מסוימת שנקבעה, ומבחינתו כל האמצעים כשרים בדרך למטרה. כולל עבודה בשיטות אפלות וגזעניות הכוללות הוצאת דיבה על ישיבות אחרות, ניסיון להזיק לבחור החפץ להתקבל לישיבה אחרת ושהם חפצים בו, כגון ניצול התמימות של ההורים או של הבחור עצמו בדרך להבאתו למחוז חפצם".

"בשונה מכך" מסביר איש הצוות "אלו שעוסקים במלאכה והם אנשי חינוך וצוות הישיבה שעבודתם מיוסדת על ערכים הם אינם עושים את עבודתם והולכים הביתה, אלא הם אלו שיבנו וישקיעו בבחור במשך השנים, ולפיכך, כל עבודת הרישום תהיה בנויה על התאמה הרבה יותר מדויקת למקומו הנכון של הבחור. רשמים מצוות הישיבה גם ישמרו על מחויבותם לשמה של הישיבה שבה הם פועלים, ושיטות העבודה שלהם יהיו ישרות והגונות".

אחד ההורים שבנו לא התקבל לישיבה בה הוא חפץ, מספר במונולוג כואב בשיחה לכתב 'בחדרי חרדים': "מאז ומתמיד רציתי לתת לבני את מיטב הכלים שהוא יוכל לעלות ולהתעלות ובפרט הכלי החשוב שהוא לומד רק במקום שליבו חפץ. שלש שנים הוא חולם על ישיבה מסוימת והוא הלך לבקר בה אף מספר פעמים בשביל להתחבר אליה. הוא חזר אלי הביתה עם עיניים בורקות ונוצצות ואמר לי "זה המקום בו אני רוצה ללמוד".

האב ממשיך ומספר, "התחלנו כרגיל את התהליך של הרישום. ביקשנו מראש הישיבה הקטנה שאנחנו מעוניינים שבננו ילמד באותה ישיבה. שאלנו את ראש הישיבה בדבר הסיכויים לקבלתו והוא השיב: שעל פי ניסיונו עם אותה ישיבה גדולה לא תהיה שום סיבה שלא יקבלו אותו הוא מתאים מאוד לרמת הישיבה".

"כמובן ששמחנו מאוד ובננו אף התחיל לברר על בחורים נוספים שמגיעים לשם קביעת חברותות. אלא שאז, ערב אחד, על צג הטלפון ראיתי את מספרו של ראש הישיבה של בני. כבר בתחילת השיחה הבנתי שיש בעיות, תוך מס' דקות קלטתי שעוד טרם הבחינה, על פי נתוני האינפורמציה והרשימות, בישיבה כבר החליטו שהבחור אינו מתאים, והכל בגלל אינפורמציה לא נכונה".

אותו הורה מסיים: "כל ניסיונתינו לערער אחר האינפורמציה שחרצה את גורלנו לפני שנה עלו בתוהו, וכך, מילת גנאי אחת שהייתה כתובה שם עמדה כחומה בצורה אל מול כל המציאות שהייתה אחרת לגמרי".

הרישום לישיבות רשמים ישיבות גדולות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד