י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
הליטאים מצאו את הנוסחה?

כך משכנעים את האדמו"רים לתמוך בחוק

'בחדרי חרדים' חושף לראשונה הצעה חדשה שגיבשו ב'דגל', ובאמצעותה מקווים שם לשכנע את חברי ה'מועצת' של 'אגודה' לבטל את התנגדותם הנחרצת לחוק הגיוס. האם מדובר בהצעה 'עם בשר' שתספק את פריצת הדרך הנדרשת בנושא הטעון, או רק ב'עז' חסרת שיניים משפטיות?

כך משכנעים את האדמו"רים לתמוך בחוק
מקלב בועדת הגיוס

הדיונים בחוק הגיוס נמשכים - וכך גם הניסיונות הליטאיים לרכך את סיעת 'אגודת ישראל', בתקווה שזו תחזור בה מהתנגדותה ותסכים להישאר בקואליציה גם אם חוק הגיוס יאושר בקריאה שנייה ושלישית.

לידי 'בחדרי חרדים' הגיע נוסח, אותו מציעים חברי הכנסת של 'דגל התורה', ואמור להיכנס לחוק הגיוס בהצבעה הסופית - במטרה לרכך את הסיעה החסידית, שכבר הצהירה ברורות כי תפרוש מהקואליציה באם החוק יעבור בקריאה שניה ושלישית.

ע"פ ההצעה שהעבירו חברי 'דגל התורה' לבכירי משרד הביטחון, באם לא יעמדו בשנת 2020 ב-85% מיעדי הגיוס, "רשאית הממשלה לקבוע הסדר חקיקתי חדש תוך שנה מתום שלוש שנות גיוס רצופות האמורות".

הרעיון שמאחורי ההצעה, כפי שנודע ל'בחדרי', הוא שתיוותר שנה למערכת הפוליטית לחוקק חוק גיוס חדש, מה שיתן "אופק חיובי" באם יבוטל חוק הגיוס - תרחיש שהעלה חששות חרדיים מגיוס מידי של כל בני הישיבות באותה עת עתידית.

כיום, ישנה בחוק התייחסות רק לביטולו, ולא נכתב על האפשרות לחוקקו מחדש. ע"פ הנוסח הקיים נכתב: "פחת מספר המתגייסים בפועל, החל משנת הגיוס 2020, מ-85 אחוזים מיעד הגיוס השנתי במשך שלוש שנות גיוס רצופות, יבוטל פרק ג'1' לחוק זה לאחר שנה מתום שלוש שנות הגיוס הרצופות האמורות".

מקורות ב'דגל' הסבירו ל'בחדרי' כי במבחן המשפטי אין הבדל בין שני הנוסחאות, אך המטרה היא לרכך את המתנגדים המושבעים ב'אגודה' לחוק הגיוס ולסעיף פקיעת החוק, הטוענים כי במקרה והחוק יבוטל ייגרם מצב של אי וודאות וגיוס חובה מידי. כעת יוכנס באופן רשמי בחוק שניתן לתקן את החוק ומשמעותו שניתן לחזור ולהגיע לסיכום לפי המצב הפוליטי דאז. 

עוד נודע ל'בחדרי חרדים' כי ההצעה הועברה כאמור למשרד הביטחון, ובהם גם לנציג המשרד בוועדה, ומי שעמד בראש וועדת הגיוס מטעם שר הביטחון, במטרה שיגבשו את עמדתם וישנו את הסעיף.

כך או כך, ישיבת וועדת הגיוס שהייתה אמורה להתכנס מחר לדיון נוסף ומשמעותי לדון בהסתייגויות בחוק, התבטלה בשעות האחרונות, מאחר ואין סיכומים האם להמשיך בדיונים או שמא לדרוש דחייה בהכרעה הסופית.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד