י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הדיל שנחשף ב'בחדרי' בסכנה?

פרסום ראשון: חילוקי דעות ב'יהדות התורה' סביב חוק הלאום

האם הח"כים החרדים מתכוונים להפר את ההסכם עם הח"כים הערבים ולהצביע בעד החוק? בינתיים ישנו ח"כ אחד שמאיים להתנגד לחוק ואף להעלותו לדיון בפני חברי מועצת גדולי התורה | הסיכון: אם יתמכו, הח"כים הערבים עלולים לנקום בחוק הגיוס לכשיעלה לקריאה שנייה ושלישית

ח"כי יהדות התורה בחדר הסיעה
ח"כי יהדות התורה בחדר הסיעה

בשבוע הבא צפוי חוק הלאום לעלות להצבעה סופית בקריאה שנייה ושלישית, בימים האחרונים גובשו הסכמות שיאפשרו לחברי הכנסת החרדים לתמוך בחוק, אך מסתבר כי יש מי שמתנגד בכל תוקף ואף מאיים לעלות את החוק לדיון בפני גדולי התורה.

אתמול (שני) ,במהלך ישיבת סיעת 'יהדות התורה', הציגו חברי הכנסת את הסיכומים בחוק הלאום, שיעלה לדיון מחר בוועדה המיוחדת לקראת הצבעה סופית ביום שני הקרוב, ובמהלך השבוע האחרון הוכנסו תיקונים לסעיפים, לאחר פגישות ממושכות בין חה"כ אורי מקלב וסגן השר מאיר פרוש לבין השר יריב לוין וחברי הכנסת אבי דיכטר ואמיר אוחנה.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי יש מי שמתנגד לחוק - חבר הכנסת ישראל אייכלר, אשר הצהיר על כך בישיבת סיעת 'יהדות התורה'. לדבריו, למרות שהתקבלו כל הדרישות החרדיות, קיים חשש מהותי מבג"ץ שיפרשן את החוק בצורה שתזיק לחרדים.

כך למשל, סעיף 6 לחוק קובע, כי "המדינה תפעל לשימור המורשת התרבותית, ההיסטורית והדתית של העם היהודי בקרב יהודי התפוצות", לדברי אייכלר הסעיף הזה יכול להכניס את ההכרה ברפורמים בכותל וצפוי להביא לבעיות של "העם היהודי" לעומת "ההלכה היהודית".

חה"כ ישראל אייכלר הודיע נחרצות כי יתנגד לחוק בכל מחיר ועדכן כי ייתכן ויבקש לקבל את תשובת גדו"י, בטרם יחליט כיצד להצביע, דרך מזכיר המועצת הרב מרדכי שטרן, שיעלה את ההתלבטויות לגבי החוק על שולחנם של גדולי האדמו"רים.

מנגד, יתר חברי הסיעה טענו, כי מדובר בעניין רגיש אצל ראש הממשלה, ובזמן שחוק הגיוס נמצא על שולחנו, אין זה מן הראוי לפתוח מולו חזית פוליטית, בפרט לא בנושא שכה קרוב לליבו. בנוסף אמרו חברי הסיעה כי הנוסח שונה וכל הסעיפים הבעייתיים שהוצגו על ידי חברי הכנסת, הוסרו מנוסח החוק.

בנוסף, קיים חשש כי העברת החוק שזוכה להתנגדות חברי הכנסת הערבים ב'רשימה המשותפת', תביא לפירוק דיל גפני - טיבי שנחשפה ב'בחדרי חרדים', לפיה, הודיע חה"כ גפני כי החוק מיותר והוא יתנגד לו, בתמורה לכך שהח"כים הערבים ייעדרו מההצבעה על חוק הגיוס. כעת, באם החרדים יתמכו או יימנעו בחוק הלאום, הרי שחברי הסיעה הערבית יכולים לחזור בהם מהסיכום, לנקום על אי כיבוד ההסכם ולהצביע בעד חוק הגיוס עם ייתר חברי האופוזיציה בקריאה השנייה והשלישית.

מעבר לכך, הדבר ישליך על הסכמים בעתיד שינסו הח"כים החרדים לתפור, כאשר יזכירו להם את הפרת ההסכם הנוכחי שיצר את אי האמון מעתה ועד עולם.

משה גפני אחמד טיבי חוק הלאום יהדות התורה ישראל אייכלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד