י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
משום מקום?

בית קברות המוני 'צץ' לפתע במרכז הארץ

בעיצומו של מחסור עצום בחלקות קבורה, הוכרזה היום משום מקום הקמתו של בית עלמין חדש במרכז הארץ, שנועד לשרת את כל תושבי אזור נרחב ביותר במשך חמישים השנה הבאות - ועל פי שיטת הקבורה הנהוגה והמקובלת על פי ההלכה

בית קברות. תמונת אילוסטרציה
בית קברות. תמונת אילוסטרציה

לאחר שנים בהן שורר מחסור חמור בתחום הקבורה בארץ, ובפרט במרכז, התברר לפתע כי כשמקבלי ההחלטות באמת רוצים בכך – יכול לצוץ לפתע בית קברות לעשרות אלפי אנשים – גם במרכז הארץ וגם על פי כל כללי ההלכה המקובלים.

קבינט הדיור אישר היום תכנית להגדרתו של בית העלמין 'אפק' כבית קברות אזורי בגוש דן, שישרת לפחות כ-2,300 נפטרים בשנה ויכלול כ-138,000 מקומות קבורה. בהתחשב בגודל האוכלוסייה, כמות הנפטרים הנוכחית בשנה והגידול העתידי צפוי בית העלמין להספיק לכחמישים שנים הבאות.

מדובר בקרקע המשתרעת על 270 דונם בצומת קאסם, בין כביש 5 לכביש 6 הנמצאת בשטחה המוניציפלי של עיריית ראש העין. הקרקע תיועד כבית עלמין אזורי, שישרת את היישובים הבאים: א. ראש העין, ב. פתח תקווה, ג. אורנית, ד. שערי תקווה, ה. עץ אפרים, ו. מועצה אזורית גוש עציון, ז. אפרת, ח. אלקנה.

בשונה מיוזמות שונות אחרות בשנים האחרונות, בית הקברות החדש יתנהל בשיטת הקבורה המסורתית הנהוגה בעם ישראל מדורי דורות, המכונה 'קבורת שדה', ובה נקברים הנפטרים זה לצד זה בעומק האדמה, ללא קומות וכדומה – מה שמכונה 'קבורה רוויה'.

לפי משרד הדתות, המיזם התנהל חודשים ארוכים מתחת לרדאר, וקודם על ידי שר הפנים אריה דרעי, צוות משרדו, השר לשירותי דת דוד אזולאי ומנכ"ל משרדו. זאת, ימים ספורים לאחר שחבר הכנסת מסיעתם, מיכאל מלכיאלי, העלה הצעת חוק המבקשת לתגמל כספית משפחות שיקברו בקבורה רוויה.

כיום קיימת מצוקה קשה של מחסור בקבורת שדה במרכז הארץ, הבאה לידי ביטוי בעלות גבוהה מאוד של המבקשים להביא את יקיריהם לקבר ישראל בשיטה המקובלת, שמחיריה מאמירים לסכומי עתק. בתי הקברות הקיימים במרכז כמו ת"א ירקון, ופ"ת ירקון הגיעו למלוא ניצול קיבולת הקברים המקסימלית ומכאן נובעת המצוקה הקשה, לצד המחירים הגבוהים.

"מדובר בנושא בעל חשיבות גדולה מאד. יש מצוקה גדולה של מקומית קבורה במרכז הארץ המביא מידי יום פניות של משפחות שרוצים לקבור את יקיריהם אך אין להן מקום. הצלחנו להביא הסכמה של הרשויות בראש ראש העין וכן מול קק"ל", טען דרעי לאחר האישור.

לדבריו: "עשינו מאמץ אדיר בתקופה די קצרה וסיכמנו את זה. קבינט הדיור עוסק בבעיות של החיים, אך הסדרת מקומות קבורה חשובה מאד. אני רוצה לציין לשבח את שר הדתות, דוד אזולאי ומנכ״ל  משרד הדתות, עודד פלוס, שעשו עבודה טובה מאד כדי להסדיר במהירות את השטח לקבורה״.

ואילו אזולאי מסר: ״מדובר במהלך דרמטי של ממש, שהינו חלק ממחויבות בהסכם הקואליציוני למציאת פתרון למצוקת קבורת השדה. משמעות המהלך הינה יצירת אלפי מקומות קבורת שדה במרכז הארץ בעלות אפסית שתשולם על ידי הביטוח הלאומי, ואף רכישת חלקות מחיים תהיה בתעריף מוזל ומפוקח על ידי המשרד ותיתן מענה מכובד לעשרות שנים לכמיליון תושבי מרכז הארץ והשפלה".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד