י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"החרדים עוברים תהליכים פנימיים"

בעקבות האיום החסידי: חוק הגיוס יידחה

יושב ראש הקואליציה, ח"כ דוד אמסלם, פנה למזכיר הממשלה בדרישה שיבקש מבג"ץ לדחות את חקיקת חוק הגיוס, בטענה כי "יארכו עוד חודשים ארוכים" עד שניתן יהיה לחוקקו. זאת, זמן לא רב לאחר איום חריף שהשמיע בנושא סגן השר ליצמן

בעקבות האיום החסידי: חוק הגיוס יידחה

חוק הגיוס לא יעבור במושב הנוכחי: הערב (רביעי) פנה יו"ר הקואליציה חה"כ דוד אמסלם, למזכיר הממשלה עו"ד צחי ברוורמן, בדרישה לבקש דחייה מבג"ץ כדי להשלים את חקיקת חוק הגיוס.

במכתב מפרט יו"ר הקואליציה אמסלם את הליך חקיקת חוק הגיוס מאז שבוטל ע"י בג"ץ, עד שמשם - בהליך ארוך - הגיע בשבוע שעבר להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

"מאז קיימה ארבעה דיונים שנמשכו שעות ארוכות", כותב אמסלם לברוורמן. היו"ר הוסיף כי: "במהלך הדיונים הוצגו ההסדרים המוצעים בהצעת החוק, החל שיח מעמיק בין חברי הוועדה, נשמעו התייחסויות של נציגי הממשלה והצוות המשפטי של הוועדה".

אמסלם כותב עוד: "כידוע, הצעה זו מעוררת שאלות חברתיות עקרוניות, רגישות ומורכבות, המצויות בליבו של שיח ציבורי נוקב מזה עשרות שנים. בנוסף, במהלך הטיפול בהצעת החוק נוכחתי כי ההסדרים המוצעים בהצעת החוק אינם בשלים דיים ומחייבים בחינה וליבון מעמיקים של הסוגיות הרלוונטיות".

בנוסף, מתייחס אמסלם במכתבו לחילוקי הדעות בסיעה החרדית 'יהדות התורה' שלדבריו, "לאור התהליכים הפנימיים שעוברת החברה החרדית ולאור המחלוקת העמוקה ביחסה לסוגיה זו, ובכלל זה אף לטיבו של המתווה הראוי".

עם זאת, הוא כותב: "הוועדה המיוחדת בראשותי שואפת לגבש הסדר מקיף וראוי, על בסיס הסכמה רחבה, ובהתייחס לקביעות בית המשפט העליון בפסקי הדין שניתנו במהלך השנים".

אמסלם חותם את מכתבו בהצהרה לפיה כי הוא נוכח לראות ש"לעת עתה לא ניתן לגבש מתווה סדור וסופי, מה גם שניסיון העבר מלמד כי הטיפול בסוגיה זו חייב להיות זהיר ומכבד". לדבריו, "אני צופה כי התהליך עשוי לארוך זמן ונדרשים עוד מספר חודשים להשלמת הליכי החקיקה".

יום קודם לכן הביע יו"ר  הקואליציה עמדה נחושה יותר בנושא, כאשר כינס את ועדת הגיוס שבראשותו והכריז: "לטעמי חוק הגיוס במדינת ישראל בסוף יחוקק, אני בדרך כלל לא עושה 'ברכה לבטלה' - לא עובד סתם". הוא הוסיף אז כי אין שינוי בעמדה ובינתיים ימשיכו את דיוני הוועדה כרגיל, כאשר גם אם לא יביאו את החוק להצבעה בשבוע הבא - "אפשר להביא את זה להצבעה גם בפגרה".

כזכור, ביום שלישי דווח כי ליצמן הודיע לראש הממשלה כי הוא צפוי להתפטר באופן מידי מהקואליציה באם לא יושג דיחוי מבית המשפט העליון, בתשובת המדינה על חוק הגיוס - בתוך שבוע.

בכך הוסיף סגן השר שמן למדורה והחריף את המשבר הקואליציוני סביב חוק הגיוס, מאחר ולא ברור האם בג"ץ יאשר דחייה נוספת לחוק והדבר אינו בידי ראש הממשלה או הגורמים הפוליטיים האחרים.

סגן השר ליצמן הודיע על כך גם לחברי סיעת 'יהדות התורה', במהלך ישיבת הסיעה השבועית אתמול, מאחר ונראה כי אין אפשרות להעביר את חוק הגיוס במתכונת שתתקבל על דעת הסיעות החרדיות.

חוק הגיוס דודי אמסלם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד