י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בת 66

צעירת הקהילה שנותרה כדי לשמרה שלא תיכחד

במצרים כולה נותרו רק 5 יהודים בלבד. אחת מהן היא צעירת הקהילה שעדיין מתגוררת במקום ומתחזקת את סמלי הקהילה שנותרו שוממים | היא מדליקה בבוקר את האור בבית הכנסת ובערב נועלת את הדלתות

צעירת הקהילה שנותרה כדי לשמרה שלא תיכחד
בית כנסת במצרים צילום: אורי לנץ, פלאש 90

צעירת הקהילה היהודית שנותרה במצרים כבר בת 66. היא אנרגטית ויוזמת והחליטה לקחת על עצמה את האחריות לשימור ההיסטוריה של הקהילה הכה מפוארת שחיה עד לפני 60 שנה במצרים.

בעבר הייתה הקהילה היהודית במצריים - אחת הקהילות היהודיות הגדולות והמפוארות בעולם, כיום נשארו מספר יהודים בודדים במדינה, ביניהם מגדה חרון בת ה-66, צעירת היהודים שנותרו. חרון מודעת היטב לאחריותה כלפי הקהילה היהודית ומוסדותיה: "אני מדליקה את האור בבית הכנסת בבוקר ונועלת את הדלתות בערב", היא מספרת בראיון לאתר החדשות "אל מוניטור".

אבל חרון ממש לא מתעסקת רק בסגירת הדלתות והדלקת האורות, חרון היא נשיאת הקהילה היהודית הזעירה במדינה ואחראית על אגודת הצדקה "טיפת חלב", שנוסדה לפני כ-100 שנה במטרה להעניק לכל ילד רעב כוס חלב.

בשל הירידה האדירה במספרם של חברי הקהילה היהודית לאחר קום מדינת ישראל והעובדה כי במדינה מתגוררים כיום בסך הכל 5 יהודים, שינתה אגודת 'טיפת חלב' את יעודה וכיום היא דואגת לשימור המסורת ארוכת השנים של הקהילה היהודית החשובה. באגודה חברים לא רק יהודים, כיום נמצאים בין החברים גם אנשים מדתות שונות ומזרמים שונים שמסייעים לפעילותה.

כאחראית על האגודה החליטה חרון לקחת את היוזמה לידיה ולדאוג שלא ישכחו את הקהילה. הפרויקט אותו יזמה חרון יכלול איסוף של מסמכים, ספרים ותיעוד על הקהילה שיוצגו בבתי הכנסת שיהפכו למוזיאונים. במסגרת המוזיאונים יוצגו גם סרטים שונים על ההיסטוריה של הקהילה.

בראיון שנתנה חרון בעבר, היא סיפרה כי הופתעה לגלות עד כמה הצעירים מעוניינים לשמוע על המסורת היהודית ומודאגים מהאופציה שהיא תכחד במצרים. "צעירים ממגוון דתות באו וסייעו לנקות ולארגן את בתי הכנסת היהודים".

ג'מאל מוסאפא, ראש מחלקת העתיקות האסלאמית, הקופטית והיהודית במשרד העתיקות המצרי, אמר ל'אל-מוניטור' כי "המשרד מעוניין לפעול לשמר את המורשת היהודית כחלק מהמורשת המצרית. במצרים יש 12 אתרים ארכיאולוגיים יהודים ובנוסף להם קיימים גם 11 בתי כנסת ובתי קברות. אנחנו עובדים על שחזור כל המונומנטים היהודיים במצרים ", אמר.

בית כנסת קהילה יהודית מצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד