י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
פרטים חדשים על המבצע באיראן

עשרות כספות בשש שעות: כך פעל המוסד

ה'ניו יורק טיימס' חושף פרטים חדשים ומרתקים במיוחד על המבצע החשאי שבו רוקני סוכני המוסד הישראלי כחצי טון מסמכים מסווגים על תכנית הגרעין האיראנית - בלב טהרן - ונמלטו ללא פגע

עשרות כספות בשש שעות: כך פעל המוסד
ארכיון הגרעין האיראני צילום: ממשלת ישראל

ה'ניו יורק טיימס' מפרסם פרטים חדשים מהמבצע הדרמטי שבו הצליח המוסד להוציא מהמקום הכי שמור בטהרן חצי טון מסמכים מסווגים.

סוכני המוסד הסתובבו במחסן באזור מסחרי בטהרן. הם ידעו בדיוק כמה זמן הם צריכים כדי להשבית את האזעקות, לפרוץ שתי דלתות, לחתוך עשרות כספות ענק ולצאת מהעיר עם חצי טון של חומרים סודיים: זה לקח להם שש שעות ו 29 דקות.

סוכני המוסד ידעו כי משמרת הבוקר של השומרים האיראנים מתחילה בסביבות 7 בבוקר. אחרי שנה של מעקב על המחסן, המוסד היה מעודכן בכל הפרטים. הסוכנים קיבלו הוראה לעזוב לפני חמש בבוקר, כדי שיהיה להם מספיק זמן להימלט.

כאשר הגיעו השומרים האיראנים, היה ברור להם מיד שמישהו גנב חלק גדול מארכיון הגרעין החשאי של המדינה, שם תועד שנים של עבודה על נשק אטומי, שירטוטים של ראשי נפץ ותוכניות ייצור שונות.

סוכני המוסד הגיעו בלילה של 31 בינואר השנה, עם מכשירי ריתוך שדולקים בעוצמה של לפחות 3,600 מעלות צלזיוס, שיעזרו לחתוך את 32 הכספות מתוצרת איראן. בהיכנס פנימה, לקחו הסוכנים רק את הקלסרים השחורים, שהכילו את השרטוטים הקריטיים ביותר.

כשהגיע הזמן לעזוב, הם מיהרו לגבול עם 50,000 מסמכים ו -163 תקליטורים וסרטוני וידאו ותוכניות נוספות.

כזכור, בסוף חודש אפריל כינס ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסיבת עיתונאים מיוחדת, בה מסר "מידע משמעותי על הסכם הגרעין עם איראן".

לדבריו, איראן שיקרה ובגדול. אחרי חתימת הסכם הגרעין היא העצימה את מאמציה להסתיר את הנשק הגרעיני שלה, אותו העבירה למאגר סודי. המידע המפליל: 50 אלף מסמכים ו-50 אלף קבצים על 163 דיסקים. המידע הוצג ואומת עם האמריקנים", אומר נתניהו. "הוא הוצג לבעלות ברית, ויוצג לסוכנות לאנרגיה אטומית בעתיד".

לדבריו: "איראן שיקרה כאשר טענה שאינה מפתחת נשק גרעיני, היא פיתחה נשק גרעיני במסווה של מחקר - לאיראן תכנית סודית להמשך הפיתוח בשם תכנית עימאד".

עוד הוסיף כי, "איראן משפרת את הטילים הבליסטיים. הם יכולים להגיע לריאד, לתל אביב, למוסקבה. אבל הם מתכננים טילים משופרים הרבה יותר".

פרסום הפרטים החדשים התאפשר לאחר שבשבוע שעבר הזמינה ממשלת ישראל שלושה עיתונאים, מ'הניו יורק פוסט', 'וושינגטון פוסט' ו'וול סטריט ג'ורנל', והציגה בפניהם מסמכים אשר אישרו את החשדות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, כי טהראן פעלה על מנת להשיג את כל הדרוש ליצירת נשק גרעיני.

ניו יורק טיימס אירן טהרן הגרעין האיראני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד