י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ליצמן יפרוש?

פרסום ראשון: בג"ץ יכריע בנושא דחיית חוק הגיוס רק בשבוע הבא

לאחר שסגן השר ליצמן הודיע כי אם לא תינתן דחייה עד סוף המושב ע"י בג"ץ - הוא יפרוש מהקואליציה, בג"ץ הודיע כי התשובה תינתן רק בעוד שבוע וחצי • המושב יסתיים בסוף השבוע וכעת ממתינים במערכת הפוליטית בדריכות לראות האם ליצמן אכן יעמוד בדיבורו ויפרוש מהקואליציה

פרסום ראשון: בג"ץ יכריע בנושא דחיית חוק הגיוס רק בשבוע הבא
פלאש 90

פרסום ראשון: בג"ץ הודיע היום (שני) כי תשיב למדינה בעניין בקשת דחייה בחוק הגיוס לא לפני סוף השבוע הבא בכך יאלץ חה"כ יעקב ליצמן לעמוד בהתחייבותו ולפרוש מהקואליציה כבר שהודיע בשבוע שעבר.

בהחלטה שפרסמה היום (שני) נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, נקבע כי ינתן זמן למשיבים - בהם, התנועה לאיכות השלטון, הפורום לשוויון בנטל ומפלגת יש עתיד - עד ליום חמישי בשבוע הבא (23.7). לעניין בקשת הדחייה מטעם הממשלה ורק אז ידונו שופטי בית המשפט ההעליון בבקשת המדינה שבסופו יכריעו האם היא מקבלת את בקשת המדינה לדחות את ההכרעה בחוק הגיוס בשבעה חודשים.

משמעות הדברים היא שהשר ליצמן יפרוש כבר בסוף השבוע מהקואליציה לאחר שהודיע כי יפרוש מהממשלה באם לא יושג דיחוי מבית המשפט העליון בתשובת המדינה על חוק הגיוס - בתוך שבוע.

כזכור, כפי שדווח אתמול ב'בחדרי, המדינה פנתה לבג"ץ וביקשה דחייה בהפקעת חוק הגיוס בשבעה חודשים. הבקשה הגיעה לאחר שבג"ץ ביטל לפני כשנה את החוק וקבעה כי חוק הגיוס יופקע תוך שנה באם לא יחוקק חוק גיוס חדש, אלא שלאחר הגיעו להבנות בקואליציה ולאחר דרישתו של ליצמן, הממשלה ביקשה דחייה בשבעה חודשים. בבקשה כתבה המדינה כי מדובר בסוגייה מורכבת שראה המדינה ולכן יש להגיע אליו בהסכמה כללית.

יו"ר 'יש עתיד' ח"כ יאיר לפיד התייחס היום לפניית 'יש עתיד' לבג"ץ ואמר: "אחרי שנתניהו ביקש מצה"ל ומשרד הביטחון לכתוב את חוק הגיוס, הוא שוב נכנע לחרדים. מה יש לדחות? מה לא ברור? צה"ל כתב את החוק הזה. הרמטכ"ל חתם עליו. יש עתיד הגישה היום לבג"ץ עתירה נגדית. אין שום הצדקה לדחות. זו עוד כניעה מבישה לחרדים. היה להם מספיק זמן. כל יום שעובר קורה רק דבר אחד: לא מגייסים חרדים, וחרדים לא יוצאים לעבודה".

בהתנגדות לתשובתה לבקשת המדינה להאריך את מועד דרשה מפלגת יש עתיד מבג"ץ לדחות את בקשת נתניהו. בפניה לבג"ץ נכתב כי "מפלגת יש עתיד רואה חשיבות עצומה במציאת פתרון ללא דיחוי שיוביל לגיוס תלמידי הישיבות. בכל הכבוד, בקשת המשיבים לקבלת ארכה אינה "מוצא אחרון של ממש" כפי שמנמקת המדינה, שהרי אין כל מניעה להמשיך בהליכי החקיקה במהלך פגרת הכנסת, לבטח לאור חשיבות הסוגיה".

עוד נאמר ב"טענת המשיבים כי "הכרחי לאפשר לממשלה ולכנסת להשלים את הליך החקיקה". וכי הממשלה מתעלמת מן העובדה כי המשיבים נמנעו מלנצל את פרק הזמן הממושך אשר ניתן לשם הסדרת הסוגיה. הריטואל לפיו המשיבים ממתינים ל"דקה האחרונה" ומציבים את בית המשפט הנכבד בפני עובדה מוגמרת - אינו ראוי ואף אינו מוצדק. כאמור, הצעת החוק זוכה לרוב מקרב חברי הכנסת. יתר על כן, המתווה העומד על הפרק כולל ממילא "שנת היערכות", ועל כן הוא מותיר די זמן לכל הגורמים הרלוונטיים לפעול לשם מימושו הלכה למעשה. לאור העובדה שנותרו חודשיים להשלמת חקיקה אשר עברה בקריאה ראשונה, אין כל הצדקה לבקשה למתן ארכה".

יעקב ליצמן בג"ץ פרישה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד