י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
החרדים אמרו 'לא'

כך זרקה המדינה מיליוני שקלים לפח

מדינת ישראל הזרימה מיליונים בכדי להפוך את השירות האזרחי להצלחה. מחקר חדש מצא כי התוצאות בשטח הפוכות ובעצם מדובר בכישלון גדול

כך זרקה המדינה מיליוני שקלים לפח
שטרות ישראלים. אילוסטרציה צילום: דוברות המשטרה

מחקר חדש קובע כי השירות האזרחי החרדי כשל כישלון מוחץ בכל המטרות שהוצבו לו. על פי המחקר, שערך דוקטור אסף מליחי מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ופורסם ב'כלכליסט', השירות האזרחי לא עמד ביעדי הגיוס שהוצבו לו וכשל גם במטרה של שילוב חרדים בתעסוקה.

בצל הסערה שהעלתה שוב את חוק הגיוס לשולחן הדיונים והניסיון להציב את השירות האזרחי כאופציה, מחקר חדש שמתפרסם קובע כי השירות האזרחי של לא נכשל רק בעמידה ביעדי הגיוס שלו אלא גם בכל המטרות החברתיות והכלכליות שלו וכמעט אינו תורם לשילוב חרדים בכלכלה. את המחקר ערך דוקטור אסף מליחי מהמכון הישראלי לדמוקרטיה שערך מחקרים רבים בנושאים דומים.

המחקר לא מסתפק בקביעה כי השירות האזרחי כשל, אלא אף מרחיק לכת וקובע כי "שירות האזרחי חרדי מביא יותר נזק כלכלי וחברתי מתועלת, זהו כלי מדיניות ריק מתוכן - שירות אזרחי כוזב וכושל ברובו".

על פי נתוני המחקר שפורסמו, מספר החרדים שיצאו לעבודה בעקבות השירות האזרחי קטן מאוד ו-80 אחוזים מאלה שכן יצאו לעבודה, דיווחו כי הם מועסקים במשרות בהן הם מקבלים משכורות נמוכות.

בעקבות המחקר קורא דוקטור מליחי לבטל לחלוטין את השירות האזרחי החרדי, מלבד שירות במסגרות כגון מד"א או משטרה.

המספרים מוכיחים כי השירות האזרחי נמצא בנפילה מאז שנת 2011, אז שירתו במסגרתו כ-1000 תלמידי ישיבה שהיוו כ-90 אחוזים מהיעד שהוצב. בשנת 2016 שירתו רק כ-660 מתוך יעד של 2000 ובשנה שעברה נרשמה עוד ירידה כשרק 530 איש התגייסו לשירות אזרחי.

רוב בוגרי השירות האזרחי לא נהנו משנת השירות שלהם בשוק התעסוקה והמספרים במחקר מראים כי כמעט ולא הייתה עליה בכמות היוצאים לעבודה לפני ואחרי השירות, כשלעומת זאת, יש לא מעט שמדווחים כי השירות לא עזר להם בקבלה לעבודה.

כיוון שרוב מסגרות השירות האזרחי (מלבד שירותי ההצלה) הן מסגרות חינוך והתנדבות עם נוער, רוב המשתחררים מגיעים לעבודה במסגרות לא ריווחיות כגון חינוך או עובדי יצור שכן מסגרות ההתנדבות לא סיפקו להם כלים והכנה לחיים לאחר השחרור.

המחקר מצא ממצא נוסף שמראה על הרצינות כלפי השירות האזרחי ביחס למשל לשירות הצבאי: "חלק מהמרואיינים ומהמשתתפים בקבוצות המיקוד ששירתו במוסדות חרדיים ציינו כי במרבית הזמן, כלל לא הגיעו בפועל לשירות והחתימו כרטיס טלפונית".

במהלך השנים הזרמה המדינה סכומי עתק על מנת להרים את מיזם השירות האזרחי ולשלב כמה שיותר חרדים. בשל הכישלון ובשל עלויות הפעלת מערך השירות האזרחי, טוען עורך המחקר כי אין כדאיות בהמשך הפעלת השירות האזרחי.

את הכישלון הצורב מסביר מליחי בכך שישנו רק מפעיל אחד שדואג לגיוס חרדים לשירות אזרחי - עמותת "חברים". לדברי ד"ר מליחי העמותה שמקבלת תשלום עבור כל משרת מנסה להגדיל את כמות המשרתים בכל מחיר, גם על חשבון שירות כושל ולא תקין ובכל זאת נכשלה בהגדלת כמות המתגייסים.

בתגובה לממצאים ענה מנכ"ל רשות השירות הלאומי־אזרחי, שר־שלום ג'רבי, ואומר כי 80 אחוזים מהמשרתים עובדים או לומדים. לדבריו: "זה צעד גדול מאוד. הם עובדים בלבן, בלי שירקעס ובלי קומבינות. נכון שבעבודות לא איכותיות, אבל גם הילדים שלנו עובדים בהתחלה בתחנות דלק ובסיעוד".

את הירידה הדרמטית במספר המתגייסים מתרץ ג'רבי בהיותו של גיוס לצבא אטרקטיבי יותר מבחינה כלכלית ובכך שהגיל בו מותר להתחיל לעבוד ירד דרסטית ובחורים מעדיפים להישאר עוד מספר שנים בישיבה ולדלג על שירות.

מנהל עמותת השירות האזרחי חרדי "חברים" שימי גשייד אמר בתגובה: כי המתגייסים שמגיעים לשרת בעמותה שבהנהלתו מגיעים מהמיינסטרים של הרחוב החרדי "ולא מהשוליים כמו רבים מהמתגייסים לצבא. יש אצלנו ביקורות על המשרתים ומעקבים גלויים וסמויים" הוא אומר. לדברי גשייד העמותה לא חוששת לשלוח משרתים שנתפסו ברמאות נשלחים אחר כבוד לשירות בצבא.

שירות אזרחי מח המכון הישראלי לדמוקרטיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד