ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

הכנסת תאשר - רפורמת החשמל הכשר תצא לדרך

בתום תקופה ממושכת , נחתמו הסיכומים של ועדת הכלכלה בכנסת, משרד האנרגיה ורשות החשמל - להסדרת הפעלת מערך לייצור ושיווק חשמל כשר לשימוש בשבת

הכנסת תאשר - רפורמת החשמל הכשר תצא לדרך
חברת החשמל צילום: פלאש 90

בתום תקופה ממושכת ובעקבות פעילותם של חברי הכנסת יעקב אשר ומיכאל מלכיאלי, נחתמו הסיכומים של ועדת הכלכלה בכנסת, משרד האנרגיה ורשות החשמל - להסדרת הפעלת מערך לייצור ושיווק חשמל כשר לשימוש בשבת בתהליך אוטומטי ללא מגע יד אדם, כחלק מיישום רפורמת החשמל והייצור הקהילתי.

הסיכומים הגיעו לאחר פעילות של חברי הכנסת אשר ומלכיאלי בדיונים רבים שהתקיימו בוועדת הכלכלה על הפרטת משק החשמל, אז דרש חברי הכנסת יעקב אשר ומיכאל מלכיאלי למצוא פתרון והסדרה במסגרת הרפורמה לייצור ושיווק חשמל קהילתי כשר, חה"כ אשר אף עיכב באמצעות רביזיה שהגיש את אישור רפורמת החשמל בוועדת הכלכלה עד לחתימה על הסדרת החשמל הכשר.

בהסכם שנחתם אתמול (שלישי), נכתב כי, "רשות החשמל מכירה בצורך לאפשר פתרונות לאספקת חשמל לאוכלוסיות שונות על מנת להבטיח שאופי השירות שיינתן להם יהיה מיטבי, ובהתאם לצורכיהם הייחודיים. סוגיית אספקת חשמל כשר (דהיינו אספקה של חשמל המיוצר באוטומציה ללא מגע יד אדם ומחולק ברשת אוטונומית מנותקת רשת בימי המנוחה) לאוכלוסייה הבוחרת לצרוך שירות זה נבחנת מזה זמן ולאחרונה החלו לעלות פתרונות ישימים העשויים לאפשר אספקת חשמל כשר תוך שיפור טיב השירות כך שיהיה זמין, בטיחותי וזול במידת האפשר".

עוד נכתב כי, "כמו כל שירות ייעודי, גם שירות זה יתבסס על העיקרון לפיו צרכני השירות הם אלה שיישאו בעלותו ולא כלל צרכני החשמל, בנוסף מודיעה רשות החשמל כי בהתאם לסיכום עם יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל, סגן שר האוצר ח"כ יצחק כהן, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, ח"כ יעקב אשר וח"כ מיכאל מלכיאלי, הרשות תפעל בשיתוף עם הגורמים המעוניינים בשירות זה על מנת לגבש סל פתרונות אשר יאפשרו מתן שירות של חשמל כשר לצרכנים המעוניינים בכך".

במכתב העלו בחברת החשמל מספר אופציות שיוכלו להוציא את הרפורמה לידי מעשה בהם: בחינת תגמול במסגרת אסדרה שתאפשר הקמת מתקני ייצור מקומיים בגז (מעל 16MW) שיאפשרו מענה הולם גם לריכוזי אוכלוסיות של צרכני חשמל כשר. בחינת האסדרה תתבצע בתוך 18 חודשים, בחינת אסדרה להתקנת סוללות ופאנלים סולאריים בבתי צרכני החשמל הכשר. כולל בחינה של עלויות לצרכן הקצה, כלים נדרשים לשימוש בטיחותי בציוד זה והיבטי תכנון וכן בחינת אפשרות להקמת מצבורי סוללות בקרבת הצרכנים, ייתכן שבשילוב עם מתקני יצור וקידום פיילוט בעניין.

בסיום המסמך שנחתם כאמור בין ועדת הכלכלה, משרד האנרגיה ורשות החשמל הממשלתית נכתב כי "הרשות תמשיך לעסוק באופן פעיל בקידום ובבחינת יישום פתרונות דוגמת הפתרונות המפורטים לעיל ותפעל בלוחות זמנים סבירים ותוך מאמץ להשלמת הבחינה ופרסום ההחלטות. הרשות תקצה את המשאבים הנדרשים לפעול לטובת הנושא במקביל ובנוסף לפעילותה האינטנסיבית במסגרת הרפורמה במשק החשמל על מסמך ההתחייבות של רשות החשמל חתם ד"ר אסף אילת יו"ר רשות החשמל".

ח"כ יעקב אשר הודה לכל אלו שעסקו ועמלו להשגת המתווה, ח"כ משה גפני, סגן שר האוצר יצחק כהן, ח"כ מיכאל מלכיאלי, אנשי הוועדה לענייני אנרגיה בשבת, שר האנרגיה ח"כ יובל שטייניץ ומנכ"ל משרדו אודי אדירי וליו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל, בתגובתו לרשות החשמל כתב: "אני מברך על הסיכומים וההבנות שהגענו אליהם שיקדמו את הנושא שחשוב כל כך לציבור הצרכנים שומרי השבת בהידור, אני רואה במתווה שנחתם תחילתו של שיתוף פעולה ליישום בפועל של מגוון הפתרונות שסוכמו".

ח"כ מיכאל מלכיאלי אמר: "בחסדי שמים אפשר לברך על המוגמר. לאחר עבודה מאומצת וגדולה, זכינו לחוק שיסייע להקמת מערך חשמל כשר בשבת לציבור בני התורה, וזאת כפסיקת מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א. עבודה ועמל שהתחילו נציגי הציבור החרדים לפני שנים רבות, הגיעה לסיומה. ברצוני להודות לשר הפנים ויו"ר ש"ס הרב אריה דרעי שתמך וסייע בכל הכח עד להבאת פיתרון מלא לעניין. כמו כן, ליו"ר וועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל, אשר השבת קרובה מאוד ללבו, ופעל במשך שעות על גבי שעות בעניין".

 

גנרטור יעקב אשר מיכאל מלכיאלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד