י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
הדיאטנית מדריכה

בין מיתוסים לעובדות: כך תתכוננו לתשעה באב

תשעה באב כבר ממש מעבר לפינה וכדי להצליח לצלוח את הצום בקלות - הדיאטנית שרון אברמצ'יק משתפת את קוראי 'בחדרי' במספר טיפים: איך נמנעים מכאבי ראש, איך נכון לשתות ומה תוכלו לעשות כבר מהיום

בין מיתוסים לעובדות: כך תתכוננו לתשעה באב
קובי הר צבי

תשעה באב מתקרב ואם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, בעוד ארבעה ימים עם ישראל כולו יצום בכדי לחוש את האבל על חורבן בית מקדשנו. צום תשעה באב, שמתחיל כבר מהערב, הוא הצום הארוך ביותר, שנופל באמצע החודש החם ביותר בשנה והקושי שבו מתגבר עם תחושת האבל הלאומית.

הקושי המשמעותי בצום מגביר את הסיכון להרגיש רע ולהתייבש והעובדה כי מדובר באחד משני הצומות החשובים מאפשרת מרווח תמרון מוגבל ביחס לשבירת הצום.

שרון אברמצ'יק, דיאטנית בבית החולים מעייני הישועה מסבירה כי כדי לעבור את הצום הארוך והחם בקלות, יש לפעול במספר מישורים - כבר מספר ימים בטרם הצום:

שתיה רבה לפני הצום היא טיפ מוכר וידוע שמסייע לעבור את הצום בלי להתייבש או להסתכן, אבל חשוב מאוד לפזר את השתיה לאורך כל שעות היום ואפילו ביום קודם ולא לשתות בשעה לפני תחילת הצום כמות מים גדולה.

סעודה מפסקת יוצאת השנה בשעת סעודה שלישית של שבת. חשוב להקפיד לאכול בה אוכל עם סיבים מלאים כגון אורז מלא או קוסקוס מלא שישמרו את תחושת השובע לאורך זמן ולהקפיד שלא לאכול מאכלים מלוחים או מטובלים מדי שעלולים לגרום לצרבות ולתחושת צמא מתמשכת.

יש נטיה לחשוב שסעודה מפסקת גדולה תמנע תחושת רעב, אך סעודה גדולה רק תכביד על הבטן ותקשה על הצום. על כן יש לאכול ארוחות קטנות לאורך השבת כולה ולהימנע מלהעמיס על הבטן בסעודה שלישית.

כאבי ראש הם סימן היכר של צומות, כשחלק מכאבי הראש נובעים מהצורך של הגוף בקפאין. יש להפחית כבר מספר ימים לפני תחילת הצום, אפילו מהיום, בהדרגתיות את כמות הקפה היומית ולהפחית דרסטית גם את שתיית הקולה והמשקאות הממריצים.

שהיה במזגן או בחדר סגור לאורך הצום כולו תמנע מהגוף להזיע ולאבד נוזלים. כדי להימנע מהתייבשות, יש לשהות בחדרים סגורים וממוזגים ובמקרה של כאב ראש, לשכב במיטה על מנת לאמץ את הגוף כמה שפחות.

הדיאטנית שרון אברמצ'יק מוסיפה גם טיפ לשבירת הצום בצורה נכונה ומסבירה שבניגוד ליום שלפני הצום, אז יש לאכול אוכל עם סיבים מלאים שמתעכל לאט, בסיום הצום כדי לתת להתאושש, כדאי לשתות כוס של מיץ או לאכול פרי שיספקו לגוף מנת סוכר מיידית ומהירה ויסייעו להתאוששות.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד