י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
נקברה בבגדי המתנה למשיח

מספונג'ה ועד סיוד: מנהגי ציפייה בבתי ישראל

אלפי שנים של חורבן הן גם אלפי שנים של ציפיה לגאולה ואלפי שנים של יצירת מנהגים מיוחדים שמספרים על הציפייה. ארבע נשים מיוחדות משתפות במנהגי תשעה באב של הסבתות, האמהות וגם שלהן עצמן | מי בספונג'ה, מי במאכלים מיוחדים, מי בבגדים ססגוניים ומי בצביעת הבית

 מספונג'ה ועד סיוד: מנהגי ציפייה בבתי ישראל
חרדים מבשלים צילום: משה שי, פלאש 90

במשך אלפי שנים ייחלו היהודים לבניית בית המקדש כששיא התקוות תלוי דווקא ביום האבל הלאומי - תשעה באב. כדי להראות שהם אכן מוכנים לגאולה ולרגע בו יבוא המשיח, נולדו לאורך השנים עשרות מנהגים מעניינים ומיוחדים בקהילות יהודיות ברחבי העולם.

ביקשנו מכמה נשים שתספרנה ל'לובי נשי' ב'בחדרי חרדים' על המנהגים הייחודיים שקיימים אצלן בבית ועל כאלה שהכירו מהסבתות ומדורות עברו.

חלק מהמנהגים היו קשורים בלבוש החגיגי והמיוחד שהוכן מתוך אמונה שהמשיח ממש בפתח ומתוך רצון להיות מוכנים וחגיגיים ליום המיוחד.

"סבתא שלי הייתה מכינה את הבגדים המיוחדים שתפרה כשעלתה לארץ. היא הייתה מוציאה אותם מהארון, מגהצת אותם ומניחה אותם באופן מסודר על הכיסא ומתפללת שתזכה להשתמש בהם. היא לא זכתה לצערי ולבסוף נקברה עם הבגדים הללו", תיארה עדי כהן.

"גם אצלנו היו מכינים מדי שנה את הבגדים לביאת המשיח", סיפרה אביטל ט'. "סבתא שלי ואני מניחה שגם סבתא שלה והסבתא של הסבתא וכך עשרות דורות אחורה, היו הולכות לקנות את הבדים ומדי שנה היו תופרות שמלות חדשות ויפות ואותן היו לובשים בתשעה באב אחר הצהריים".

מנהגים אחרים היו קשורים דווקא להכנת הבית והאוכל לבואו של המשיח ולחג שיחול בעקבות זאת במקום יום האבל.

"אצלנו מיד לאחר חצות נכנסים לטירוף של בישולים. יש תבשיל מיוחד שמכינים בצום", סיפרה אילנית מאיר והוסיפה ש"החל מחצות מתחילים בצחצוח יסודי של הבית. כל פינה וכל סדק עוברים מירוק כדי להבטיח שהבית יהיה מוכן ומסודר לבואו של המשיח".

בחלק מהארצות היו נוהגים לצבוע את קירות הבית, מלבד הניקיון היסודי וכך מספרת אתי ד' "סבא שלי סיפר לי שהחל מחצות היום, התגייסה כל המשפחה למבצע ניקיון יסודי ולצביעה מחודשת של קירות הבית במחשבה שהמשיח מגיע".

"המנהגים הללו מוכיחים כמה גדולה האמונה בביאת המשיח ולנו נותר לקוות שהשנה הוא באמת יגיע ונמצא כבר בפתח", סיכמה אתי ד'.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד