ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
"קרבה לקיום הבחירות"

בג"ץ דחה את בקשת עיריית בית שמש להשלים את הליך בחירת רב עיר

בג"ץ לא נענה לבקשת עיריית בית שמש להתערב בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה להקפיא את הליך הבחירות לרב העיר: "מצאנו כי אין מקום להתערב בהחלטת המשיבים לפיה יש ליישם את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה הנוגעות למינויים בתקופת בחירות" • אבוטבול: "חשש שהבחירות לרב עיר ידחו בעוד קרוב לשנתיים ימים"

בג"ץ דחה את בקשת עיריית בית שמש להשלים את הליך בחירת רב עיר
רה"ע בית שמש משה אבוטבול עם עו"ד אורי קידר ועידן שחם צילום: עיריית בית שמש

בית המשפט העליון בהרכב של שלושה שופטים החליט שלא להיענות לבקשה שהגישה עיריית בית שמש, לאפשר לה להשלים את הליכי בחירת רב העיר, עוד טרם יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות, וזאת בעקבות החלטת היועץ המשפטי לממשלה להקפיא את הליך הבחירות עד לאחר הבחירות לרשויות המקומיות שיערכו בכ"א חשוון תשע"ט.

בהכרעת השופטים שהגיעה לידי ב'בחדרי חרדים', הם כותבים כי "בתמצית שבתמצית, העירייה מדגישה את הצורך החיוני באיוש המשרה של רב העיר, במיוחד לאור הרכב האוכלוסייה שהיא אוכלוסייה בהתהוות; גודל השטח ומספר התושבים הרב; המתחים הקיימים כיום בעיר והצורך בסמכות הלכתית שתהא מקובלת על התושבים; והעובדה שהתפקיד אינו מאויש מזה שנים".

"מבלי להידרש להליך הסבוך-משהו של בחירת רב עיר וההיסטוריה הספציפית של העיר בית שמש בנושא זה, מצאנו כי אין מקום להתערב בהחלטת המשיבים לפיה יש ליישם את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה הנוגעות למינויים בתקופת בחירות".

השופטים כתבו כי היות ומתקרב מועד הבחירות לרשויות מקומיות, היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט ומשרד הדתות הגיעו למסקנה כי נוכח החשש מפני "כבילת שיקול הדעת של מועצת הרשות המקומית הנכנסת, ועירוב שיקולים הנובעים מקרבה לקיום הבחירות", יש להעדיף את דחיית הליכי בחירת רב העיר עד לאחר הבחירות.

"במסקנה זו לא מצאנו להתערב" כתבו השופטים. יחד עם זאת הוסיפו, "רשמנו לפנינו את דבריו היוצאים מן הלב של ראש העיר, אולם לעת הזו לא סברנו שהיה בכך כדי להצדיק חריגה מההנחיות הכלליות בעניין". נוכח דברים אלה, השופטים החליטו פה אחד "סוף דבר, שאנו דוחים העתירה", אך עם זאת "בנסיבות העניין, אין צו להוצאות".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי במסגרת ההליך, ראש העיר משה אבוטבול ביקש את רשות הדיבור, והוא נשא בפני השופטים נאום נרגש על מורכבותה של בית שמש, כעיר עם שישים גוונים ויותר, עיר שמגיעה הרבה לתקשורת ולא דווקא בנסיבות טובות, ולכן תפקידו של רב עיר כדמות מאחדת ומגשרת הינו קריטי ביותר לבית שמש. "לא מדובר כאן בעיר וותיקה, אלא בעיר שתוך עשור הכפילה את עצמה, עתה נבנות עוד כ-30.000 יחידות דיור, ומשכך חייבים אנו רב עיר שילווה את העשייה הזאת. בשכונות חדשות צריך מקוואות ועירובין, ואין מי שיעשה זאת".

ראש העיר הוסיף בדבריו "רק בשבוע האחרון בית שמש הייתה בכותרות, האירועים האלו לא מיטיבים עם העיר ועם הציבור, אני בסך הכל איש פוליטי, גם חברי העירייה הם אנשים פוליטיים, ולכן אנו צריכים דמות רוחנית מחוץ לקופסא שתוכל לאחד וללכד, ואם יש חיכוכים, לשבת עם שני הצדדים ולהגיע להסכמות".

ראש העיר אבוטבול אמר בתגובה להחלטת בית המשפט העליון, כי אם הוא יודע כי מדובר בדחייה של כמה חודשים, גם הוא לא היה עותר לבג"ץ, אך החשש הוא כי לאחר הבחירות לרשויות המקומיות ייפתח ההליך של הבחירות לכנסת, וכך הבחירות לרב עיר ידחו בעוד קרוב לשנתיים ימים, ובתווך בית שמש תישאר ללא רב עיר מכהן עם כל המשתמע מכך.

ראש העיר ביקש להודות לעו"ד אורי קידר ועו"ד עידן שחם שייצגו את העירייה בעתירה בבית המשפט העליון, ואמר כי אומנם זו לא התוצאה שבית שמש ציפתה לה, אך במציאות שנוצרה עורכי הדין עשו עבודה טובה והציגו נאמנה את עמדת העירייה ואת הצורך המיוחד של בית שמש לבחירה מידית של רב עיר מכהן.

עיריית בית שמש משה אבוטבול בחירת רב עיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד