י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

כיצד ניתן לקבל פיצויים עקב הטרדה?

אישה או גבר אשר הוטרדו במסגרת מקום עבודתם או במהלך שירותם הצבאי, יכולים להגיש תביעה אזרחית נגד המטריד ולדרוש פיצויים גם ללא הוכחת נזק

כיצד ניתן לקבל פיצויים עקב הטרדה?

החוק למניעת הטרדה  מגדיר את הגבולות שבין התנהגות הולמת לבין הטרדה ומציב כללים ברורים למען הסדר הטוב. החוק נועד להגן על כבודם ופרטיותם של נשים וגברים, במטרה לשמור על חירותם וליצור שוויון בין המינים, במקומות עבודה, במסגרת שירות צבאי או שירות לאומי ובמהלך התנהלות חברתית וחיי היום יום.

הטרדה  מוגדרת כמצב שבו אדם אחד מתייחס לאחר באופן מיני שאינו לרוחו של הנפגע. הפגיעה יכולה לבוא לידי ביטוי הן במעשים ובמגע פיזי והן במילים, כמו: הצעות בעלות אופי מיני, הערות מבזות ומשפילות על רקע נטייה , שליחת הודעות בעלות תוכן מיני וכדומה. החוק מגדיר הטרדה  גם במצבים שבהם ישנה סחיטה באיומים והמעשה שהאדם נדרש לעשות הוא בעל אופי מיני.

במקרים רבים עובד או חייל לא מודעים לעובדה כי מדובר בהטרדה שמעוגנת בחוק, כאשר מדובר בהטרדה היוצרת סביבת עבודה עוינת, הטרדה המעכירה את האווירה ומפריעה לתפקוד תקין במהלך שגרת היום, בשל הערות על רקע מיני באופן כללי או הצגת תוכן מיני כגון סרטונים, תמונות, עיתונים ועוד.

הטרדה  גם כאשר לא הביעו התנגדות

במקרים שבהם ההטרדה נעשית תוך ניצול יחסי מרות, יחשבו ההתנהגויות להטרדה  גם כאשר העובד או העובדת אינם מביעים כל התנגדות למעשים. זאת בשל הקושי של עובדים להביע אי הסכמה למעשיו של אדם שלו הם כפופים, מחשש שיופעלו נגדם סנקציות כמו הפחתה בשכר או פיטורין. החוק אוסר על התנכלות בעלת רקע מיני במקומות עבודה, כגון עיכוב קידום עובדת המסרבת להצעות, או הרעה בתנאים לאחר הגשת תלונה על הטרדה.

לפנייה ישירה לעו"ד אליס שמאי לחץ/י כאן

על המעסיק חלה אחריות מוגברת לגבי הטרדות והוא חייב לנקוט באמצעים סבירים כדי למנוע הטרדה  או התנכלות במקום העבודה אשר מבצעים עובדיו. המעסיק חייב לנקוט בטיפול יעיל במקרים שידע אודותיהם, לעשות את מירב המאמצים כדי למנוע את חזרתן של ההטרדות ולמצוא דרך לתקן את הפגיעה שנגרמה למתלוננים עקב הטרדה או התנכלות.

אדם שהוטרד  במקום עבודתו או במהלך שירותו הצבאי יכול לנקוט בשלוש פעולות: הגשת תלונה במקום העבודה או בצבא, הגשת תלונה במשטרה והגשת תביעה אזרחית בבית משפט נגד המטריד ואף במסגרתה ניתן להטיל חבות כספית גם על המעסיק.

במקרים רבים נתקל אדם שהוטרד  במחסומים בהגשת תלונה, הנובעים מפחד, אמפתיה, הדחקה, האשמה עצמית או לחץ חיצוני המופעל על ידי התוקף או גורם מהמשפחה של הנפגע עצמו. במקרים כאלו רצוי ומומלץ לפנות לייעוץ וליווי משפטי על ידי עורך דין הטרדה אשר יגיש בשם הנפגע תביעה אזרחית לפיצויים וילווה אותו לאורך כל ההליך.

החוק למניעת הטרדה  קובע כי בית המשפט יכול לפסוק פיצויים, מבלי קשר לגובה הנזק ואין חובה להוכיח שההטרדה גרמה לנזק. מספיק שהנפגע יוכיח כי חווה הטרדה, על פי הגדרות החוק. תביעה אזרחית ניתן להגיש לבית המשפט או לבית הדין לעבודה ובמסגרתה ניתן לתבוע פיצויים מהמטריד וגם מהמעסיק. מעבר לכך ניתן להוסיף לתביעה דרישות לפיצויים בגין נזק נפשי או הפסד השתכרות על פי נסיבות המקרה.

הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד. הכתבה מאת עו"ד אליס שמאי באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il.  

 

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד