י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

צה"ל שלח חוקרים לרחרח: את לא צנועה

בסאגה הנמשכת מזה שנתיים והגיעה לאחרונה לבג"ץ, מתעקש צה"ל לגייס בחורה שלמדה בעבר בבית ספר חרדי בשכונת הבוכרים הירושלמית, למרות סימנים רבים לדתיותה. בצבא הפעילו חוקרים פרטיים, בלשו ברשתות החברתיות ושלפו תמונות בלתי צנועות - שלדברי הנערה אינן שלה

צה"ל שלח חוקרים לרחרח: את לא צנועה

במסגרת עתירה שהוגשה לבג"צ לפני שבוע וחצי, טוענים העותרים כי צה"ל מפעיל חוקרים פרטיים, לכאורה ללא כל סמכות, על מנת לבלוש אחר מלש"בים (מיועד לשירות ביטחון), בנוסף לבדיקות של יחידת מיטב בצה"ל.

הדרמה החלה כאשר נערה בת 18 שלמדה בעבר בבית ספר חרדי בשכונת הבוכרים בירושלים, קיבלה צו גיוס ראשון בשלהי שנת 2016, והתייצבה עם תצהיר דת במסגרתו ביקשה פטור משירות צבאי. מאחר ובאותה התקופה לא למדה במוסד דתי/חרדי, היא זומנה לראיון, בסופו סירבו לאשר לה את הפטור אך תאריך הגיוס נדחה.

בראיון נשאלה בין היתר למה היא לומדת בבית ספר ממלכתי מעורב - למרות שהיא מצהירה שהיא מקיימת אורח חיים דתי. היא הסבירה כי מטעמים גאוגרפיים עברה מבית ספר חרדי בירושלים לבי"ס דתי בעיר מגוריה, ושבשל אילוצים חברתיים, נאלצה בכיתה י' לעבור לבית ספר מעורב. לדבריה, דווקא מאז המעבר לבית הספר המעורב - התחזקה אמונתה, והיא החלה מקפידה ביתר שאת על קיום מצוות.

לאחר מספר חודשים זומנה לראיון נוסף במסגרתו נשאלה שוב את אותן השאלות, תוך שהיא מוזהרת כי במידה ותשקר היא צפויה לעמוד לדין. בתום הראיון נשלחה לביתה. להפתעתה, חודשים ספורים לאחר מכן הופיע בביתה אדם בלבוש אזרחי שנשלח מטעם צה"ל, וביקש לערוך איתה ראיון שלישי. הוא ערך סיור בבית וערך ראיון במסגרתו שאל למה אינה לובשת כיסוי ראש, וזאת כאשר מדובר ברווקה.

על פי העתירה שהוגשה על ידי עו"ד גל נשרים ממשרד עו"ד נדב גדליהו, בסיום הראיון התברר כי מדובר בחוקר פרטי וזה אמר לנערה כי נוכח ממצאיו, הוא בעצמו לא מבין מדוע צה"ל מתעקשים על חקירה מקיפה ולא מוכנים לאשר את הצהרת הדת שלה. מאז, הנערה לא קיבלה מענה לראיונות - אך צווי גיוס המשיכו להגיע לביתה, שם הובהר לה כי למרות הכל היא צריכה להתגייס.

מאחר ומועד הגיוס התקרב והיא חששה שלמרות הראיונות ועבודת החוקר הפרטי - היא בכל זאת תגוייס, פנתה הנערה לעמותה המסייעת לנערות במצבה ואלה הפנו אותה לעורכי הדין, שהגישו את העתירה לבג"צ. רק לאחר מספר פניות של עו"ד, הגיבו בצה"ל כי תצהיר הדת נשלל מאחר והיא אינה מקיימת "אורח חיים שמונע אותה מלשרת בצה"ל. בין היתר נמצאו מספר תמונות של מרשתכם" באופן בלתי צנוע, נכתב.

הנערה, הופתעה לשמוע על כך ואמרה לעו"ד גל נשרים כי אינה זוכרת שפרסמה תמונה כזאת ובאופן כללי עם התחזקותה בשנים האחרונות הפחיתה את השימוש ברשתות החברתיות. בעקבות כך ביקשו עורכי הדין לקבל את התמונות המדוברות. רק לאחר התראה של פנייה לבג"ץ, צה"ל העביר את התמונות "שהובילו להחלטה" שלא לפטור אותה מגיוס.

לאחר שצפתה בתמונות, נדהמה ואמרה כי כלל לא מדובר בתמונות שלה, לא היא פרסמה אותן ואף אינה מכירה את הדמות בתמונות. על פי ההערכה, מדובר בתמונות מחשבון אינסטגרם, בעל שם זהה לשלה. בשל כך הגישו עורכי הדין גל נשרים ונדב גדליהו עתירה לבג"צ לעצור את הליכי הגיוס שלה, מהטעמים של חוסר סבירות קיצוני בהחלטה וכן חריגה מסמכות צה"ל בהליך קבלת ההחלטה. שופטת בית משפט העליון יעל וילנר נתנה צו ארעי למניעת גיוסה עד להחלטה אחרת.

האם לצה"ל עומדת הזכות בהגדרת החוק להפעיל חוקר פרטי כדי לגלות על רמת דתיות של מיועד לשירות בצבא? עורכי הדין הגישו לבג"צ פסיקה קודמת של שופטת העליון דפנה ברק-ארז (פלוני נ. משרד הביטחון 2558/16) במסגרתה כתבה "אין מקום לקבל החלטות בעניין נבדקים בהתבסס על ממצאי החקירות".

אם לא די בכך, במסמך נוסף שהוגש לבג"צ, נראה כי לאחר שהוגשה העתירה, חיילת פנתה ברשת החברתית למכרה של הנערה, לאחר שווידאה כי היא מכירה אותה כתבה "חייבת שתעזרו לי. היא דתייה?". לאחר שנענתה בחיוב, כתבה "מה הסיכוי שיש לך איך להשיג לי תמונות שלה?". אולם לאחר מספר דקות הגיעה התשובה "אין איך להשיג תמונה שלה. הבנתי הילדה התחזקה, נהיית ממש דתייה, סגרה תפייס והאינצטה (אינסטגרם א.ש). אין איך להשיג תמונה שלה".

עו"ד גל נשרים. צילום: פלאביה פרידמן

עו"ד גל נשרים ממשרד עו"ד נדב גדליהו, אומר כי: "מדובר במחדל של ממש ובפעילות דורסנית ובלתי חוקית של לשכת הגיוס וצה"ל. גם אנחנו היינו בהלם כשגילינו לראשונה, בעקבות עתירה אחרת לבג"ץ שהגשנו בשנה שעברה, שלשכת הגיוס מפעילה משרדי חקירות אזרחיים פרטיים נגד מצהירות, בצורה כה פוגענית".

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' אמר נשרים כי "אותם חוקרים פרטיים בולשים אחר הנערות בביתן, במקום עבודתן, בבית ספרן וכיו"ב, וכן ברשתות החברתיות, בצורה סמויה ולמשך חודשים ארוכים, ונראה שהתופעה החמורה הזו הולכת ומתרחבת. כיום אנו מטפלים בתיקים רבים בהם לשכת הגיוס מפעילה את החוקרים הפרטיים ואנו נמשיך להיאבק בכדי למגר תופעה זו. מעבר לפגיעה החמורה בפרטיות, הרי שאין לצה"ל כל סמכות חוקית לבצע סוג כזה של חקירה נגד מצהירות, שבלב ההצהרה הן אפילו לא חיילות".

עו"ד נדב גדליהו

לדבריו, לא בכדי קבע בג"ץ לאחרונה, בנושא דומה, שבשביל חקירה פרטית שכזו הרשות חייבת הסמכה חוקית מפורשת, וזאת בדיוק בגלל הפגיעה החמורה בפרטיות שהחקירה טומנת בחובה. "במקרה של חקירת המצהירות, מובן שהפגיעה האמורה אפילו חמורה יותר, משמדובר בנערות צעירות, רובן בכלל קטינות. גם לשכת הגיוס עצמה מודה שרוב המצהירות דוברות אמת, ורק מפני שיש חשש שחלק קטן של המצהירות דוברות שקר, אין מקום לפגיעה כה חמורה באלפי נערות אחרות על לא עוול בכפן".

בראיון שהעניק מפקד יחידת מיטב, אל"מ יוסי מצליח, ל'בחדרי חרדים' בחג הסוכות, אמר הקצין הבכיר כי "כל מי שלמדה בבית ספר דתי וחרדי ומגישה הצהרת דת, ולנו אין שום אינדיקציה אחרת עליה שהיא לא כזאת - מקבלת מיד פטור מטעמי דת". עם זאת הוסיף, "יש כל מיני מוסדות שאינם רשומים במשרד החינוך ובמידה ומגיעה בחורה ואומרת אני לומדת במוסד מסויים והיא חרדית - במקרה הזה אנו מזמנים אותה על מנת להיווכח שהיא אכן כזאת. במידה והיא משתפת פעולה העניין נפתר מהר מאוד. הבעיה מתחילה כאשר אין שיתוף פעולה". אל"מ מצליח אמר עוד "אני לא מחפש להגדיל את כמות הבנות הדתיות שמתגייסות לצבא על בסיס מצהירות הדת".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "רשויות הגיוס פועלות למימוש חוק שירות בטחון, באופן שוויוני. בתוך כך, במקרים המתאימים, נבדקות בקשותיהן של מיועדות לשירות בטחון על מנת לוודא את אמיתותן ועמידתן בתנאים הקבועים בחוק. הבדיקה נערכת כדין. המלש"בית המוזכרת בכתבה הגישה לאחרונה עתירה לבג"צ. הטענות המועלות בעתירה בעניינה הפרטני מצויות בבחינה".

לשכת גיוס גיוס בנות יחידת מיטב עתירה לבגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד