י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
חשבוניות פיקטיביות

החרדים מואשמים: הונאת מס במאה מיליון

תושבי שכונות חרדיות בירושלים הואשמו שאישרו לחברות שבבעלותם להפיץ חשבוניות מס פיקטיביות בהיקף של כמאה מיליון שקלים

החרדים מואשמים: הונאת מס במאה מיליון
שטרות כסף צילום: דוברות המשטרה

תושבי השכונות החרדיות גבעת שאול וגאולה מואשמים כי אפשרו להפיץ חשבוניות מס פיקטיביות על שם חברות שבבעלותם, בהיקף כולל של כ-100 מיליון ש"ח.

במסגרת הפרשה, שקיבלה את שם הקוד 'אור גנוז', הוגשו בשבוע שעבר כתבי אישום נגד תושב שכונת גבעת שאול ונגד תושב שכונת גאולה, שניהם בני 68 מירושלים, בעליהן של חברות, שתמורת תשלום, נתנו לאדם בשם מיקי הרשאה להשתמש בחברות שלהן - וזה עשה בהן שימוש עברייני.

שני הנאשמים היו אמנם הבעלים הרשומים של החברות, אך לא ניהלו אותן בפועל. בעצם מתן ההרשאה למיקי ופעולות נוספות שביצעו, הם סיפקו את הפלטפורמה להפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף כולל של כ-100 מיליון ש"ח על שם החברות שבבעלותם.

כתבי האישום נגדם הוגשו ע"י המחלקה המשפטית מע"מ תל-אביב, בעקבות חקירה מורכבת ומסועפת שנוהלה על ידי יחידת חקירות מכס ומע"מ תל-אביב וחקירות מס הכנסה מרכז עם יחידת להב 433-יאל"כ של משטרת ישראל.

פרשת 'אור גנוז', שחקירתה הגלויה החלה בינואר 2015, עוסקת בעבירות על חוק איסור הלבנת הון, עבירות על חוק העונשין וכן בעבירות מס שנעברו בנסיבות מחמירות בתחום מסחר בדלקים. עד כה הגישה רשות המסים שבעה כתבי אישום בפרשה ודינם של חמישה מהם כבר נגזר.

בהתאם לכתב האישום שהוגש נגד תושב שכונת גבעת שאול, לבית משפט השלום בראשון לציון, סמוך למאי 2013, נתן למיקי את הסכמתו כי יעשה שימוש בחברתו, שהייתה בבעלותו בתמורה לתשלום חודשי קבוע של אלפי שקלים. לאחר מתן ההרשאה פעל מיקי להפצת חשבוניות מס פיקטיביות על שם החברה בסכום של כ-63 מיליון ש"ח, שהמע"מ הנובע מהן הוא כ-9.5 מיליון ש"ח.

לפי כתב האישום, באוקטובר 2013 נחקר בעל החברה במשרדי מע"מ רמלה ולאחר חקירתו סבר כי תחום עיסוקה של החברה אינו חוקי ולכן בחר להפסיק להפעילה ע"י קובי. בינואר 2014 יצא קובי מהארץ ומאז לא שב, ולמרות זאת המשיך להפעיל אחרים מטעמו לביצוע עבירות. כך, סמוך לאפריל 2014, הרשה בעל החברה לקובי, ששהה בחו"ל, ולמי מטעמו לשוב ולהשתמש בחברה שבבעלותו, בתנאים חדשים, במסגרתם שולמו לו סכומים גבוהים מאלו ששולמו לו בשנת 2013. לפי כתב האישום, בעל החברה ביצע לאחר אפריל 2014 פעולות שונות שנועדו ליצור מראית עין לפיה הוא מנהל את החברה וכן ליצור מצג שווא של התנהלות עסקית לגיטימית ואמיתית בין החברה לבין עוסקים שקיבלו חשבוניות מס פיקטיביות על שמה.

בנוסף, לפי כתב האישום, למרות שבעל החברה תושב שכונת גבעת שאול קיבל מקובי או מי מטעמו כספים בגין שימוש בחברה שבבעלותו, המהווים הכנסה החייבת בדיווח, הוא לא דיווח לרשות המסים על מלוא הכספים שקיבל מקובי, כך שפעל להתחמק מתשלום מס בגין הכנסה של כ-69,000 ש"ח.

השתלשלות אירועים דומה עולה גם מכתב האישום שהוגש נגד תושב שכונת גאולה בבירה. כמצוין בכתב האישום, הוא נתן לקובי סמוך לשנת 2012 הרשאה לעשות שימוש בחברתו, בתמורה לתשלום חודשי קבוע. לצד מתן ההרשאה, הציג בעל החברה לרשויות ובכלל זה לרשות המסים, מצג כוזב לפיו הוא דירקטור בחברה ומנהלה, ולפיו החברה סוחרת בדלקים, וזאת למרות שבתקופה האמורה, הוא לא ניהל את החברה ולא היתה לו ידיעה אישית אודות מסחר בדלקים מצד החברה.

בפועל, קובי פעל ביחד ובאמצעות אחרים להפצת חשבוניות מס פיקטיביות על שם החברה בהיקף של כ-37 מיליון ש"ח, שהמע"מ הנובע מהן הוא כ-5.6 מיליון ש"ח וכן לקיזוזן של חשבוניות מס פיקטיביות בספרי החברה בסכום של כ-218 מיליון ש"ח. יתרה מזאת, למרות שבעל החברה קיבל מקובי או מי מטעמו תמורה כספית בגין השימוש בחברתו, המהווה הכנסה החייבת בדיווח, הוא לא דיווח לרשות המסים על הכספים שקיבל בתמורה לשימוש בחברה, כך שפעל להתחמק מתשלום מס בגין הכנסה של לפחות 200,000 ש"ח.

חשבוניות פיקטיביות העלמת מסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד