י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ה'מופתים' והגאונות - התמליל המלא

נשיא ה'מועצת' והאדמו"ר שבתו בצוותא במירון | התמליל המלא

חכם שלום כהן שהה למנוחה בעיר טבריה ועלה להעתיר בתפילה בקברי התנאים שבגליל • את השבת עשה באתרא קדישא מירון וסעד את סעודה שלישית יחד עם האדמו"ר רבי רפאל אבוחצירא • מאות עלו להתברך ולשהות במחיצתו

חכם שלום כהן ורבי רפאל אבוחצירא במוצאי שבת
חכם שלום כהן ורבי רפאל אבוחצירא במוצאי שבת צילום: באדיבות המצלם

כמידי שנה בימי בין הזמנים מגיע נשיא ה'מועצת', ראש הישיבה חכם שלום כהן, בלוויית בני ביתו לעיר טבריה שם הוא שוהה במשך מספר ימים לצורך מנוחה.

מאות מתושבי טבריה לצד ציבור הנופשים בעיר כמו גם בני ישיבות השוהים בקעמפים בגליל עלו להתפלל במחיצתו ולהתברך. בין המשתתפים נראו רב העיר הגרמ"צ בוחבוט , בכירי העיר ונציגי ש"ס.

בשהותו בטבריה יצא באחד הימים ראש הישיבה עם מניין מצומצם מתלמידיו להעתיר בתפילה על כלל ישראל בציונם של התנאים הקדושים בגליל קבר רבי מאיר בעל הנס, רבי עקיבא, הרמח״ל, רבי חייא ובניו, הרמב״ם, וקבר השל"ה הקדוש. בשל היותו כהן, העתיר נשיא המועצת בתפילה מחוץ לציוני התנאים, כאשר עמך בית ישראל עוברים להתברך.

לקראת סוף השבוע יצא ליישוב מירון שם שהה למנוחה לעוד מספר ימים עד לאחר השבת בבית האדמו"ר רבי רפאל אבוחצירא במעונו ביישוב במירון.

בערב שבת קודש עלה האדמו"ר רבי רפאל אבוחצירא לביקור אצל ראש הישיבה. האדמו"ר פתח בברכת ברוכים הבאים בשם ה' ואמר בשמחה: "זכינו שהכהן הגדול עמנו".

רבי רפאל אף ביאר את עניין כניסת הכהן הגדול לקודש הקדשים ביום הכיפורים לפני ולפנים, שצריך להיות בקדושה, מכיוון שנכנס לפני ולפנים אין מציאות לגשמיות והנשמה מתנתקת קצת מהגוף בהיותה במקום כזה. אך אם גופו לא קדוש נאחזים בו החיצונים ויכול להגיע לידי מיתה ח"ו. ולכן צריך לזכך עצמו ולהתכונן בקדושה וטהרה, כדי שגם גופו יהיה טהור וקדוש ויוכל לצאת בשלום מן הקודש ויום טוב היה עושה לאוהביו בצאתו מהקודש.

ראש הישיבה מצדו החזיק בידו את חומש 'אביר יעקב' ואמר בהתפעלות: "איזו גאונות, איך הם ידעו את כל התורה כולה, את כל הגימטריות. 'עקב ראה - עקב ראה' ויצא 'חשמל' [פתוחי חותם פרשת ראה]". והזכיר את החיד"א זצ"ל שגם חיבר פירוש מקיף על כל התנ"ך "חומת אנך".

בהמשך העלה חכם שלום זיכרונות מסידנא בבא סאלי ובנו האדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא, כיצד היה הולך פעמים רבות אל הבבא סאלי והבבא מאיר, ושבניו של האחרון למדו אצלו בישיבה בפורת יוסף. רה"י סיפר כי כשהגיע לחתונתו של האדמו"ר רבי אלעזר, כשהיה עדין ראש ישיבה צעיר, ואמר ביראת כבוד לבבא מאיר שיסדר הוא את החופה, ענה לו בבא מאיר: אתה ראש הישיבה ואתה תסדר את החופה.

עוד סיפר ראש הישיבה שחתן הבבא סאלי, הרב יהודיוף, סיפר לו ששהה עם הבבא סאלי בדירה ופתאום בלילה שומע פסיעות בבית, יצא מחדרו וראה את הבבא סאלי מחפש משהו. אמר לו אז חותנו, "אני מרגיש שיש בבית כאן עבודה זרה". חיפשו וחיפשו ולא מצאו. חזרו לחדרם והנה עוד פעם שומע פסיעות ואז הוא רואה את הבבא סאלי לוקח צלחות ושובר אחת אחת והתברר שהיה בצלחת סמל של הגויים.

האדמו"ר רבי רפאל המשיך וסיפר שפעם אחת קנה תפילין של ר"ת ורצה שאביו הבבא מאיר ילבש את התפילין ראשון, כדי שיהיה לו את קדושתו, אולם אביו הניח את ידיו על התפילין ואמר לו ,"אלו פסולות". בדק, ומצאו שהיו פסולות.

ואמר האדמו"ר שמובא בסה"ק שמי שמתפלל על השכינה מובטח שתפילתו תיענה והאבות המשפחה הקדושים היו מתפללים תמיד על צער השכינה.

את סעודה שלישית, שעת רעווא דרעווין, סעד ראש הישיבה ביחד עם רבי רפאל. במהלכה הפליג ראש הישיבה בדברי תורה מעניינא דיומא, ובמעלת סעודה שלישית והזכיר שרבי שמעון מעיד על עצמו באידרא זוטא "אסהדנא עלי שאף פעם לא ביטלתי סעודה שלישית" ולכן זכה שלא היה צריך להתענות תענית חלום בשבת. ושאל, איך זה יכול להיות, הרי היו לו רק חרובים, ומה אכל לסעודה שלישית ותירץ שהיום אוכלים ומכוונים באכילה ופעם היה להיפך היו מכוונים ועל ידי כך אוכלים.

בצאת השבת, לאחר תפילת ערבית הבדיל נשיא ה'מועצת' על הכוס, כשעשרות עוברים להתברך.

חכם שלום כהן רבי רפאל אבוחצירא טבריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד