י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
ניצחון חרדי

השופטת דחתה העתירה: תימשך ההפרדה ב'משפיעים'

בפסק דין שניפק בית הדין לעבודה בירושלים, נקבע כי תכנית "משפיעים חרדים לשירות הציבורי" - תמשיך להתקיים כסדרה בהפרדה בין המינים בשלב זה, למרות עתירות שהוגשו

השופטת דחתה העתירה: תימשך ההפרדה ב'משפיעים'
חרדים על רקע הכנסת צילום: מתניה טאוסיג, פוטו בי, פלאש 90

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, הכריע היום (שני) כי תכנית ההשמה לאקדמאים חרדים "משפיעים/ות חרדים לשירות הציבורי" הנוכחית, תמשיך להתקיים כסדרה.

יחד עם זאת, כל מכרז חדש לתכנית "משפיעים", או לכל תכנית הכשרה אחרת מטעם נציבות שירות המדינה, לא יוכל להיות פתוח לגברים בלבד, כפי שעשתה המדינה במקרה זה, וכך גם המשרות המוצעות למסיימי ההכשרות.

השופטת רחל בר״ג הירשברג מבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, נתנה היום פסק דין סופי בתיק "משפיעים", בה קבעה כי "תתקיים התכנית במכרז אחד לנשים ולגברים, לרבות הליכי פרסום התכנית, מיון המועמדים והמועמדות ובהמשך הקבלה למשרות השונות".

כמו כן, הודגש בפסק הדין כי "המשרות בהן ישולבו עמיתות ועמיתי התכנית יהיו פתוחות באופן שוויוני לשני המינים". בפסק הדין הובהר כי המדינה "מחויבת לעקרונות השוויון בכלל, ולעקרון שוויון ההזדמנויות בעבודה ועקרון השוויון המגדרי בפרט. בהתאם, מחויבת המדינה לקליטה שוויונית של נשים וגברים לשירות הציבורי".

בפסק הדין, קבעה השופטת כי "תכנית הגברים והנשים הנוכחית, תמשיך להתקיים כסדרה". במהלך הדיון שבה ועלתה העובדה כי המדינה לא ערכה אף מחקר או סקר מקדים שיוכיח את נחיצות ההפרדה המגדרית בתכנית ההכשרה. הוסכם כי לא תפתח תוכנית נוספת שבה הפרדה כלשהי, אלא לאחר שהמדינה תבצע מחקר בדבר השאלה האם יש צורך בהפרדה ובאיזו מידה. המדינה אף תחויב להעביר להערות הציבור את ממצאי הסקר המקדים ואת טיוטת המכרז לא יאוחר מ-45 יום לפני מועד פרסום המכרז, על מנת שיוותר די זמן להגשת תביעה חדשה ככל שידרש, במידה ולא תימצא לכך כל הצדקה מתוך הממצאים.

כפי שדווח בעבר ב'בחדרי חרדים', התוכנית הופעלה לראשונה, כ"פיילוט", "משפיעים – חרדים לשירות המדינה ולשלטון המקומי", ויועדה לאקדמאים בני ובנות הציבור החרדי, מתוך כוונה לעידוד שילוב חרדים בשוק התעסוקה בכלל ובשירות הציבורי בפרט. תחילה הוחלט על קיומם של שני מחזורי הכשרה נפרדים (שלא יפעלו סימולטנית): מחזור גברים ומחזור נשים בני 25 תקנים בכל אחד מהקבוצות כאשר ההפרדה המגדרית הינה בשלב ההכשרה בלבד. השתלבות העמיתים והעמיתות בתפקידיהם השונים בשירות הציבורי הינה ללא הפרדה, ככל יתר עובדי המדינה והשלטון המקומי, והדבר אף הובהר בלשון המכרז אשר פורסם ובחוזה עליו חתמו העמיתים.

שדולת הנשים הגישה לבית הדין האזורי תביעה נגד התוכנית מכוח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, בטענה שהיא פוגעת בזכות החוקתית לשוויון ולכבוד, וכן ביקשה מבית הדין להקפיא את התוכנית כסעד זמני. במסגרת הסכמת הצדדים, שבה והבהירה המדינה כי "היא מחויבת לעקרונות השוויון בכלל, ולעקרון שוויון הזדמנויות בעבודה ועקרון השוויון המגדרי בפרט. בהתאם מחויבת המדינה לקליטה שוויונית של נשים וגברים לשירות הציבורי."

עוד התחייבה המדינה כי מעתה ואילך, וככל שיפורסמו מכרזים פומביים נוספים למסלול הכשרה לתכנית משפיעים חרדים לשירות המדינה ולשלטון המקומי, תתקיים התכנית במכרז אחד לנשים ולגברים. המשרות בהן ישולבו עמיתות ועמיתי התכנית יהיו פתוחות באופן שוויוני לשני המינים. ככל שיתפרסמו מכרזים פומביים נוספים לתכנית משפיעים או תכניות דומות, שאמורים להתנהל בהפרדה מגדרית כלשהי, מתחייבת המדינה לפרסמם לציבור.

עוד נקבע כי אין בהסכמות כדי לפגוע בטענות הצדדים ביחס לעצם האפשרות לנהל תכנית הכשרה לעבודה בשירות הציבורי בהפרדה מלאה או חלקית ואלו שמורות להם. הסכמת המדינה מתיישבת למעשה עם הודעתה לביהמ"ש לא מכבר, כי הוחלט להפעיל את המחזורים הנפרדים הבאים באופן סימולטני. מתכונת זו תתאפשר במחזורי ההמשך לאחר תהליכי הפקת לקחים ולאחר שמערכות שירות המדינה והשלטון המקומי, יכירו את התכנית ויידעו להיערך לקראת כמות גדולה של קליטות והשמות ביתר אפקטיביות.

יו"ר ש"ס השר דרעי בתגובה להחלטת בית הדין האזורי: "אני שמח שבית הדין אישר את תכנית 'המשפיעים' בהפרדה ובכך נתן אור ירוק לשילוב צעירים חרדיים בשירות המדינה. החלטתו היא אמירה חשובה נגד ניסיונות כפייה של ערכים זרים על הציבור החרדי".

בית הדין לעבודה חרדים תכנית משפיעים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד