י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
חרדים דורשים מבג"ץ לבלום המשטרה

בואש הותז לחדר השינה, אם ותינוק החליקו

ארבעה חרדים תושבי ירושלים עתרו לבג"צ נגד השימוש האינטנסיבי שעושה המשטרה בבואש בפיזור הפגנות, כשהם טוענים כי מדובר בענישה קולקטיבית ודורשים צו מניעה

בואש הותז לחדר השינה, אם ותינוק החליקו
התזת מי בואש לעבר מפגינים בבני ברק צילום: רועי אלימה, פלאש 90

נפשנו קצה: ארבעה חרדים, בהם תושב ארה"ב ותושבי מאה שערים, הגישו לבג"צ עתירה נגד השימוש הברוטלי שעושה המשטרה בבואש במהלך ההפגנות בשכונה ובעיר.

בעתירה מתבקש בית המשפט לתת צו על תנאי למשטרה, שתנמק מדוע אינה נמנעת משימוש ב'בואש' בשטחים בנויים בירושלים - דבר שלטעמם חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות, "בהיותו פוגע בזכויות אדם באופן בלתי מידתי", בחופש ההפגנה, הזכות לבריאות, דבר שהופך להיות ענישה קולקטיבית.

עוד מבקשים העותרים הסברים מהמשטרה, מדוע לא יימנעו משימוש בכל אמצעי משטרתי של התזת מי בואש או מים כחולים, על מפגינים, בסביבת מפגינים או באזורים שבהם מתקיימות הפגנות.

העותרים ביקשו משופטי בג"ץ לתת צו ארעי למשטרה, במעמד צד אחד - על הפסקת השימוש בבואש ובמים כחולים, עד לקבלת הכרעה "נוכח הפגיעה האנושה בזכויות אדם הנגרמת כתוצאה מהשימוש באמצעים האמורים".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי השופטת דפנה ברק ארז מבית משפט העליון, קבעה כי המשטרה תגיש תגובה קצרה לבקשה למתן צו ביניים תוך שבוע.

צילום: רועי אלימה, פלאש 90

אחד ממגישי העתירה הוא שמואל אהרן קרויס (אפשטיין) ממאה שערים, בנו של יואליש, קמב"צ העדה החרדית לשעבר.

קרויס, המעיד על עצמו כי הוא נוהג להשתתף בהפגנות בנושאים שונים בעיר, מספר כי במהלך ההפגנה נגד נתיחת הפעוט שהוטבע על ידי אמו בבית מלון באשדוד בחג הפסח, נרטב מכף רגלו ועד ראשו ממי הבואש, למרות שלטענתו כלל לא השתתף בהפרות הסדר אלא רק נכח במקום.

עוד במגישי העתירה, ישראל מנדלסון ובנימין מייקל, תושבי ירושלים ובעליהן של חנויות פיצה ובלונים, שבתי העסק שלהם ברחוב בר אילן וצפניה ניזוקו כתוצאה משימוש המשטרה בהתזת מי בואש ומים כחולים באמצעות מכת"זית.

בעתירה פירטו מנדלסון ומייקל כי נגרמו להם נזקים של 15,000 ש"ח בתוצאה מניפוץ חלון ראווה ושלט חנות, וכן נזקים שחייבו אותם לסגור את בית העסק ליום יומיים, בין השאר מפאת הצחנה.

אדם רביעי שהגיש אף הוא את העתירה, הוא אשר בן שעיה, המתגורר ברחוב שומרי אמונים פינת שבטי ישראל. בסמוך לחג הפסח נערכה הפגנה בסמוך לביתו, ובני המשפחה ישבו במרפסת וצפו במתרחש.

בשלב מסוים, כך על פי העתירה, "השוטרים שהגיעו למקום עם בואש, כיוונו אותו במכוון לעבר בני המשפחה שהיו במרפסת והתיזו מספר פעמים, כשלוש פעמים רצופות".

בן שעיה מעיד בשם בני משפחתו, כי "ההתזה ישירות לעברם נעשתה בכוונת מכוון". ההתזות גרמו לנזקים רבים לחפצים ולמזון במרפסת, לווילונות המרפסת, חדר השינה והסלון.

אחד מנכדיו של בן שעיה, שהיה במרפסת, נפגע מהבואש ונזקק לטיפול רפואי. בתו עם תינוק (נכדו) על ידיה ברחה פנימה ונפלה בדרך וגם היא ספגה מכה.

לאחר מכן ירדו בן שעיה ואשתו לרחוב, פנו למפקד המשטרתי במקום וביקשו ממנו לחדול מלהתיז למרפסות התושבים.

כפי שסוקר אז ב'בחדרי חרדים', המפקד עלה לביתם והתנצל על מה שאירע. בן שעיה ציין בעתירה כי ברשותו סרטון המתעד את ניקוי הבית מהנוזל המצחין ומהנזק שגרמו ההתזות. "בנוסף, הותיר צלקת נפשית חמורה אצל בני המשפחה".

צילום: רועי אלימה, פלאש 90

העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת, נגד משטרת ישראל ומפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי.

"בשימושה בנוזל הבואש בנסיבות אלו, מונעת המשיבה 1 (משטרת ישראל א.ש) הלכה למעשה את יכולת המפגינים להפגין, עקב החשש לפגיעה מנוזל הבואש והצחנה שהוא גורם - זאת במקום להתמודד עם הפרות הסדר תוך מתן אפשרות מעשית להמשך קיום ההפגנה. כל זאת נעשה בניגוד לנהלי המשטרה לטיפול בהפרות סדר ולהפעלת מכת"זית בואש, ובניגוד לכללים שנקבעו בפסיקתו של בית משפט נכבד זה ביחס לחופש ההפגנה והמחאה", טוענים הפרקליטים.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי ב-18 במאי 2018 פנתה האגודה לזכויות האזרח יחד עם הועד נגד עינויים ליועצת המשפטית של המשטרה תת-ניצב איילת אלישר, בעניין כשלים חמורים שהתגלו בשימוש המשטרתי במכת"זית בהפגנות החרדים בבאותה התקופה.

"מהעדויות שאספנו ומהסרטונים של האירועים עולה, כי השימוש באמצעי זה נעשה באופן בלתי מידתי, בלתי זהיר ובניגוד לנהלים תוך גרימת פציעות קשות לעוברי אורח ובכלל זה לילדים, נשים וקשישים", נכתב אז בפניה.

האגודה והועד דרשו אז כי המשטרה תמנע כליל משימוש במכת"זית באזורים עירוניים צפופים; באזורים הומי אדם שבהם לא ניתן לאבחן את המפגינים מיתר האוכלוסייה; כאשר ישנם ילדים באזור ההפגנה. עוד ביקשו במסגרת חופש המידע, לקבל את הנוהל של משטרת ישראל העוסק בהפעלת מכת"ז.

אולם בתשובה שקיבלו לבקשה האחרונה, מצדו של עו"ד יניב המי, הממונה על חופש המידע במשטרה, נכתב כי הוחלט לדחותה. בין היתר נימק כי חשיפת הנוהל "עשויה לפגוע בתפקידם של השוטרים בשטח".

בפנייה זו צויינו מספר דוגמאות, בהם נעשה שימוש ישירות לכיוון ראשי מפגינים; שימוש כלפי ילדים; התזה בלתי מובחנת לאזורים שמחוץ למוקד ההפגנה כלפי עוברי אורח; התזה לעבר בנייני מגורים, לתוך בתים ולתוך בתי עסקים.

אחד המקרים שצוינו אירע בי"ג שבט תשע"ה, זוג חרדים בשנות ה-60 שירדו מאוטובוס וצעדו לעבר הבית ברחוב צפניה, נפצעו מעוצמת סילון מכת"זית. הגברת שברה את אגן הירכיים ובעלה שבר את הקרסול ונזקק לניתוח. כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', לאחר כשנתיים, במסגרת הסדר פשרה, המשטרה שילמה לבני הזוג 220,000 ש"ח.

במקרה אחר, בהפגנה ברחוב בר אילן בירושלים בה' כסלו תשע"ז, נפגעה נערה חרדית ממודיעין עילית מסילון מים חזק ישר בפניה, שנפגעה קשות בעינה וכמעט איבדה את ראייתה. כתוצאה מההדף היא נפלה ואיבדה את הכרתה. אושפזה למשך שבועיים בבית החולים שערי צדק בירושלים, שם עברה ניתוח עקב דימום ולחץ גבוה בעין. בהמשך אף עברה הנערה טיפולים וניתוחים נוספים בעיניה כתוצאה מפציעתה.

במקרה נוסף, בשלהי 2017, בהפגנה ברחוב יפו פינת שרי ישראל, התיזה מכת"זית מי בואש בלחץ חזק ביותר, ללא הבחנה ובכינון ישיר לעבר המפגינים ואף לכיוון ראשם.

השימוש בבואש גרם אז לפציעתה של צעירה בת 21 עובדת עיריית ירושלים המתגוררת במזרח העיר, שחצתה את הכביש בדרכה מהעבודה הביתה בסמוך למקום ההפגנה. היא הוטחה ארצה מעוצמת סילון מים, פונתה לבית החולים שערי צדק שם אובחן סדק בצלעות.

באותה ההפגנה אף פגע סילון מים בילד כבן 4-5, שהוטח על הקרקע לאחר שעוצמת הסילון פגעה בראשו, וכשניסה להתרומם העיפו הזרם בשנית למרחק של כמה מטרים.

בעתירה מפורטים מספר מקרים נוספים, כמו לאחר פיזור הפגנה בסמוך ללשכת הגיוס בירושלים, נסע רכב הבואש באזור תעשייה מקור ברוך הסמוך, שם תועדה כשהיא מפנה את הזרנוק לעבר בנייני העסקים בצד הכביש ומתיז ישירות לעבר מרפסות וחלונות. וכל במספר הפגנות נוספות.

בעתירה מציינים גם את האירוע האחרון בהפגנה בבני ברק שם נעשה לראשונה שימוש ב"בואש אישי", לטענת עורכי הדין "ובניגוד מוחלט להנחיות החלות על שימוש ברכב "בואש", התיזו השוטרים את הנוזל המצחין ישירות כלפי המפגינים, כפי שניתן לראות בבירור מהתמונות שצולמו בהפגנה זו, והוצאו מתוך סרטון וידיאו שלם המצוי בידי העותרים".

בעתירה נכתב כי מקרים אלה מדגימים את מדיניותה של המשטרה "לנהוג בברוטליות כלפי האוכלוסיה החרדית שבמקום ההפגנות, בין אם כלפי עוברי אורח תמימים שנפגעו מבלי שכלל הפרו את הסדר, ובין אם כלפי מפגינים ובמנותק ממידת או שאלת השפעתם על הפרות הסדר, הזוכים לטיפול המסוכן והפוגעני שנובע משימוש במכת"זית הבואש".

ממשטרת ישראל נמסר ל'בחדרי חרדים' בהתייחס ל'בואש האישי', כי בפעילות משולבים אמצעים טכנולוגיים ומבצעיים רבים ומתקדמים, בין היתר לטיפול בהפרות הסדר המחייב את המשטרה ביצירתיות וביוזמה. "מדובר באמצעי אישי לפיזור הפגנות הדומה במאפייניו למכת"ז המוכר. מדובר בהפעלה מבצעית ראשונה, על פי נוהל שנבנה ואושר במשטרת ישראל - שתמשיך לפתח ולהכניס לשירות אמצעים מגוונים לשמירה על הסדר הציבורי".

מי בואש מכתזית משטרה מים כחולים הפגנות חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד