י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
הרופאים חוששים:

העכברת הגיעה לצפון. "מסוכנת עד מוות"

סכנת זיהום בנחלי הצפון: הרופאים חוששים ממחלת ה'עכברת' שייתכן שנמצאת במקורות המים בגולן • החשדות עלו לאחר שמטופלים שהגיעו למיון בבית החולים בצפת - זוהו עם תסמינים הדומים לתסמיני המחלה

נחלי רמת הגולן. אילוסטרציה
נחלי רמת הגולן. אילוסטרציה צילום: פלאש 90

בעיצומה של עונת הטיולים נראה כי חלק מהיעדים התיירותיים הפופולריים ביותר בגולן - זוהמו, ומטיילים רבים לקו במחלה בשם ה'לפטוספירוזיס' - עכברת, שנגרמת מפסולת עכברים שמופרשת למים. המחלה עלולה להיות מסוכנת עד כדי מוות.

לבית החולים 'זיו' בצפת הגיע היון שעבר, צעיר כבן עשרים, לאחר שרחץ במעיין ברמת הגולן כשהוא סובל מסימפטומים שונים. בבדיקות שנערכו לו עלה חשד כי הוא סובל מעכברת וכי הוא יעבור בדיקות נוספות לבירור סופי.

ד"ר שמעון אדלשטיין, יועץ לבקרת זיהומים ומחלות זיהומיות במרכז הרפואי 'זיו' בצפת אומר כי ה'לפטוספירוזיס', עכברת, "הינה מחלה זיהומית חיידקית המפושטת בכל העולם ושנגרמת מהפרשת החיידק דרך דרכי השתן של חיה – בעיקר עכברים וחולדות".

"אדם או חיה, הנחשפים למקורות מים נגועים על ידי הפרשות החיה הנגועה באמצעות פצעים חשופים, שטיפת עיניים, או בליעת המים וכד'- עלולים להידבק במחלה", מוסיף הרופא. "הסימפטומים אצל האדם הם כאבי ראש, חום, כאבי שרירים, בעיות במערכת העיכול ובהמשך עלולה להיגרם גם אי ספיקת כליות, דלקת קרום המוח ועד תמותה, במידה ולא מטפלים במחלה".

"הזמן הדרוש לשם הופעת הסימנים הקליניים בבני אדם מרגע ההדבקה, נע בממוצע בין 3 ל-10 ימים. לפטוספירוזיס מתאפיינת בקשת רחבה של סימנים והיא מופיעה לרוב בשני שלבים: השלב הראשון: סימפטומים של מחלה הדומה לשפעת - חום, התקררות, כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי בטן, דלקת עיניים, הקאות שיעול וכד' שלב השני: עלייה שניה ומחודשת בחום הגוף, מלווה באותם סימנים אך עלול לגרום לפגיעה קשה בכבד, דלקת קרום המוח ואף מוות. הטיפול במחלה כולל אנטיביוטיקה והשאיפה היא שהטיפול ינתן כמה שיותר מהר", מסכם דוקטור אדלשטיין.

לאחר הפרסום על החשש לזיהום, הגיעו היום לחדר המיון במרכז הרפואי 'זיו' אב (43) ובתו (18), תושבי צפת, הסובלים מתסמינים של חום, צמרמורות, כאבי ראש, כאבי בטן ושלשולים.

השניים סיפרו לצוות הרפואי, כי לפני עשרה ימים, בילו בבריכת המשושים ברמת הגולן ובהמשך לפרסומים היום, אודות החשש להידבקות ממחלת לפטוספירוזיס (עכברת) במקורות מים טבעיים בגולן, החליטו להגיע לבדיקות בחדר המיון במרכז הרפואי זיו.

האב והבת נמצאים כעת בבדיקות שישלחו לפיענוח. יאושפזו לטיפול והשגחה במחלקה פנימית.

מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה כי "לאור הפרסומים פנתה גם רשות הטבע והגנים אל משרד הבריאות לקבלת הנחיות. ממשרד הבריאות נמסר כי הנושא נבדק. רשות הטבע והגנים פועלת בהתאם להנחיית משרד הבריאות האמון על קביעת מחלות או זיהומים.

בהמשך להנחיית משרד הבריאות סגרה הרשות את הנחלים הזוויתן והזאכי וזאת לאחר שנמצא בדיגום ממצא קולי וזאת עד לביצוע דיגום נוסף. זו תופעה עונתית שחוזרת בכל שנה בה כמות המים נמוכה. סביר להניח שהמקור הוא צואת פרות, והזרימה הנמוכה מאפשרת התרבות".

רמת הגולן מחלה נחלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד