י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
יהודי שאיכפת לו

היוצר הפך תופעה מוזרה למשימת חייו

יוצר ומפיק יהודי שסייר בשווקים בפולין, לא אהב את המזכרות ויצירות האמנות הנמכרות לעוברים ושבים, המציגים את היהודים שחיו פעם במדינה ברוח שלילית, ופתח במשימה כשבסופה הוא חולם לרכוש בית כנסת ישן בפולין ולהפריח את השממה

היוצר הפך תופעה מוזרה למשימת חייו
היצירות של מייקל רובנפלד צילום: Jason Francisco and FestivALT

כאשר היוצר והמפיק היהודי הקנדי מייקל רובנפלד הגיע לפולין, הוא הבחין במשהו קצת מוזר, בכמה חנויות ושווקים מכרו תמונות, פסלים, ומזכרות של יהודים, כשהיהודים מוצגים בלבוש מסורתי כשהם מחזיקים ביד כסף וזהב, רובנפלד היה המום וגם סקרן. כך מדווח האתר Vice.

מייקל מספר לאתר שסיקר את הסיפור, "אשתי שגדלה בפולין הסבירה שאנשים קונים את התמונות האלה של יהודים עם מטבעות כמו קמעות של מזל טוב, הם מאמינים שאם אתה שם אותם על הקיר, זה יביא לך מזל כלכלי, ובשבת אתה צריך להפוך את התמונה וזה יביא לך מזל נוסף".

כך לפחות האגדה התפשטה בקרב האוכלוסיה הפשוטה, כנראה שזה לא ממש עוזר כי פולין מדינה די ענייה, והדמויות עם הכסף בכלל נלקחו מאיורים אנטישמיים, בהם היהודי מוצג כמוצץ כסף מהנוצרים.

היוצר היהודי החליט להפוך את זה לאומנות, והחל למכור יצירות שלו בשווקים ובירידים מיוחדים, והתגובות היו מאד מפרגנות. הוא אייר את התמונות בצורה שהיהודי הפך ל"יהודי עם מזל". מייקל יחד עם חברת FestivALT, שכרו דוכנים בשווקים בפולין כדי למכור את התמונות, הם גם פתחו אתר אינטרנט, באמצעותה ניתן לרכוש את היצירות.

הגימיק של מייקל הסוחר, הוא שאנשים יכולים לקנות דמויות עם תדמית חיובית על היהודים שחיו בפולין. של "יהודי עם מזל", של יהודי שעוסק במסחר ובודק את המטבעות.

וכך יושב לו היוצר היהודי בשווקים ובמקומות בהם יש דוכני מכירה, לבוש עם בגדים שבהם היהודי הפולני התלבש לפני 100 שנים ויותר, ומוכר את היצירות שלו.

מייקל מספר שלא כולם אוהבים את זה, חלק מהאנשים שנחשפו לזה טוענים שזה מנציח את האנטישמיות, בעוד מייקל טוען שזה דווקא מפחית את התופעה. לסיום הוא מגלה, כי הוא מתכנן להרוויח מספיק כסף כדי לקנות בית כנסת ישן בפולין, ולהפוך אותו למרכז תרבות יהודי.

צפו בגלריה, מבין היצירות הייחודיות של מייקל, הנמכרות בשווקים הפולניים

 

אמנות יצירה פולין מייקל רובנפלד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד