י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

בשוויץ: המזכ"ל לשעבר קופי אנאן מת מדום לב

מז"ל האו"ם לשעבר מת בשבת בביתו, לאחר שלקה בדום לב תוך כדי שינה | בישראל הביעו צער על מותו: "נזכור אותו כאיש רב פעלים בשדה הבינלאומי, וכמי שנלחם באנטישמיות ובהכחשת השואה"

בשוויץ: המזכ"ל לשעבר קופי אנאן מת מדום לב
קופי אנאן צילום: Orel Cohen / Flash90

בשבת הלך לעולמו, כתוצאה מדום לב, מזכ"ל האו"ם לשעבר קוֹפִי (אַטָה) אַנָאן, והוא בן 80 במותו. 

אנאן, בנם של הנרי רג'ינלד וויקטוריה אנאן, נולד ב-8 באפריל 1938 בעיר קומאסי בגאנה. לפי המסורת בגאנה, פירוש שמו הפרטי הוא "נולד ביום שישי", ומשמעות השם השני, "אטַה", היא "תאום", והוא ניתן לו בהיותו אחד משני תאומים. השם אנאן הוא גם שם פרטי הניתן לילד הרביעי במשפחה, אך במקרה של משפחת אנאן נעשה בדורות קודמים לשם משפחה. משפחתו הייתה שייכת לאליטה הגנאית - שני סביו ודודו היו מנהיגי שבטים, והוא משתייך לקבוצות האתניות אסאנטה ופנטה.

אנאן נישא לננה מריה אנאן (לגרגרן), עורכת דין ואמנית משוודיה, אחייניתו של חסיד אומות העולם ראול ולנברג.

ב־13 בדצמבר 1996 נבחר אנאן בידי מועצת הביטחון לתפקיד המזכיר הכללי ומינויו אושר ארבעה ימים לאחר מכן בידי העצרת הכללית. הוא החל את הקדנציה הראשונה שלו ב־1 בינואר 1997, בהחליפו את המצרי בוטרוס בוטרוס ראלי, והיה למזכ"ל הראשון מבין אזרחי אפריקה שמדרום לסהרה.

ב־10 בדצמבר 2001 זכה אנאן בפרס נובל לשלום - מחצית הפרס הוענקה לו אישית, ומחציתו האחרת לארגון האומות המאוחדות כולו.

ב־1 בינואר 2002 חודשה כהונתו של אנאן והחלה הקדנציה השנייה שלו בתפקיד המזכיר הכללי. מהלך זה קבע תקדים בתולדות האו"ם, מכיוון שעל פי המדיניות הלא רשמית, עובר התפקיד בין יבשות מדי שתי קדנציות. זו הייתה הקדנציה השלישית ברציפות של תושב אפריקה.

ב־13 במרץ 2005 ביקר אנאן בישראל לרגל חנוכת המוזיאון החדש ביד ושם.

כאשר יו"ר הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת מת, אנאן ספד לו ואמר כי אישיותו תחסר לעולם ופקד על כל מוסדות האומות המאוחדות לציין יום אבל על מותו.

אנאן מת בשבת בביתו שבברן, בירת שוויץ, תוך כדי שינה, לאחר שלקה בדום לב.

ממשלת ישראל פרסמה הודעה בה נכתב: ישראל מביעה צער על מותו של מזכ״ל האו״ם לשעבר קופי אנאן, מעמודי התווך של הדיפלומטיה המולטילטרלית , זוכה פרס נובל ומדינאי אשר הקדיש את חייו להשגת שלום עולמי, צמצום העוני ומאבק בתמותת ילדים.

במהלך כהונתו הוא התנגד לנסיונות של דה-לגיטימציה של ישראל, נאבק בנחישות בהכחשת השואה, ותמך בשנת 2006 ביוזמת האו״ם לכינון יום בינ״ל לזכרון השואה.

מדינת ישראל משתתפת בצערה של משפחתו של המזכ"ל קופי ענאן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעה אישית מטעמו בה נכתב כי הוא מביע צער על לכתו של מזכ"ל האו"ם לשעבר והוסיף: "נזכור אותו כאיש רב פעלים בשדה הבינלאומי, וכמי שנלחם באנטישמיות ובהכחשת השואה. אנחנו שולחים תנחומים לרעייתו ולמשפחתו".

 

מזכל האום קופי אנאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד